توسعه مناسبات با چین به سود ایران است

یک کارشناس مسائل آسیا گفت: روابط اقتصادی ایران و چین علی‌رغم حواشی و شایعات این روزهای فضای مجازی، به سود ایران است.

حسن هانی زاده در گفت وگو با خبرنگار ایمنا پیرامون سند ۲۵ ساله ایران و چین اظهار کرد: چین یکی از مهمترین کشورهای جهان است که در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز حق وتو دارد و دومین قدرت اقتصادی جهان به شمار می‌آید که حجم سرانه ملی آن در سال ٢٠١٩ به بیش از هشت تریلیون دلار رسیده و این رشد اقتصادی در جهان بی سابقه است.

وی افزود: اقتصاد چین در یک دهه آینده به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل می‌شود به همین دلیل بهتر است یک راهبرد اقتصادی میان ایران، چین و روسیه شکل بگیرد؛ رویکرد این سه کشور سیاسی، امنیتی و اقتصادی بوده و قطعاً در ١٠ سال آینده این راهبرد، به بزرگترین راهبرد اقتصادی دنیا تبدیل خواهد شد.

این کارشناس مسائل آسیا ادامه داد: چین به دلیل اهمیت احیا و بازسازی جاده ابریشم، توجه ویژه‌ای به جایگاه ایران دارد؛ زیرا ایران در جایگاه ویژه‌ای از مسیر جاده ابریشم حضور دارد و می‌تواند حلقه اتصال آسیا با اروپا باشد.

هانی زاده یادآور شد: روابط اقتصادی ایران و چین علی‌رغم حواشی و شایعات این روزهای فضای مجازی، به سود ایران است.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین مسائل مفاد سند همکاری اقتصادی ایران و چین، جانشینی ارز محلی به جای دلار است. اگر این مسئله تحقق پیدا کند، کشورهای منطقه به این چرخه خواهند پیوست و دلار را از چرخه تبادلات اقتصادی خود خارج خواهد کرد که این کار باعث سقوط ارزش دلار خواهد شد.

کد خبر 483640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.