مواد غذایی که سلامت استخوان‌ها را تهدید می‌کند

درمان فقر آهن و کم خونی با خوراکی‌ها، توصیه‌های تغذیه‌ای برای سالمندان در کرونا، تاثیر کاکائو در کاهش فشار خون، افزایش ریسک ابتلاء به کرونا با کم آبی، مواد غذایی تهدید کننده سلامت استخوان‌ها و کمک به بهبود زخم معده با گیاه پاغازه را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فقر آهن عارضه‌ای است که بسیاری از افراد به‌ویژه جامعه دختران و زنان با آن دست به گریبان هستند و کم‌خونی ناشی از آن خود می‌تواند زمینه‌ساز ابتلاء به بیماری‌های مختلف شود. اما برای درمان فقر آهن، توجه به رژیم غذایی از اهمیتی بسزایی برخوردار است و با رعایت تدابیر غذایی می‌توان بر این عارضه غلبه کرد.

توصیه می‌شود خوراک پخته‌شده گردن گوسفند، خوراک آلواسفناج و عدس‌پلو با کشمش فراوان هفته‌ای یک وعده استفاده شود، سبزی خوردنی مرکب از کاسنی تر و تازه به همراه تره، جعفری، برگ چغندر و نعناع تازه میل شود، خوردن فسنجان گردو و پسته هفته‌ای یک وعده، دمنوش میوه گل نسترن روزانه یک تا دو لیوان توصیه می‌شود.

مواد غذایی که سلامت استخوان‌ها را تهدید می‌کند

افزایش ریسک ابتلاء به کرونا با کم آبی

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: کم آبی ریسک ابتلاء به کرونا را افزایش می‌دهد، بنابراین روزی ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید، کمبود خواب سبب ضعیف شدن سیستم ایمنی می‌شود، خوابیدن به مدت هفت تا ۹ ساعت به صورت روزانه برای بزرگسالان توصیه می‌شود. کودکان بسته به سنشان به ۸ تا ۱۴ ساعت خواب نیاز دارند.

زهرا اباصلتی، افزود: خرید انواع شکلات، تافی، آبنبات، سوهان و سایر شیرینی‌های پرچرب و شیرین را محدود کنید. مواد غذایی شیرین و پر چرب زمینه ساز اضافه وزن و چاقی و به تبع آن افزایش احتمال ابتلاء به کرونا، دیابت، پر فشاری خون، چربی خون بالا، کبد چرب می‌شوند و خود این بیماری‌ها خطر ابتلاء و مرگ ناشی از کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در این دوران باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشیم به مواد غذایی و تنقلاتی که خریداری و مصرف می‌کنیم توجه بیشتری داشته باشیم. در واقع به جای مصرف تنقلات و مواد غذایی با نمک و چربی و قند بالا از مواد غذایی با نمک و قند و چربی کمتر استفاده کنیم تا این دوران همه‌گیری را با سلامتی پشت سر بگذاریم.

کمک به بهبود زخم معده با گیاه پاغازه

گیاه پاغازه در بهار به طور معمول به‌عنوان سبزی مصرف شده و دارای اثرات درمانی مناسبی در درمان التهاب روده و زخم معده است، بر اساس تحقیقات انجام شده اثرات محافظتی عصاره این سبزی در مقابل زخم معده ناشی از مواد شیمیایی به اثبات رسیده است، بنابراین این گیاه تقویت کننده مناسب معده و روده است و هم اکنون به صورت محلی جوشانده این گیاه به‌صورت خوراکی به‌منظور درمان التهاب روده و زخم معده و نیز التهابات گوارشی و کولیت روده مصرف می‌شود.

این گیاه باعث افزایش اشتها شده، به تصفیه خون کمک کرده و ملین و مدر است و از دم‌کرده آن (به‌صورت موضعی) برای رفع چین و چروک پوست استفاده می‌کنند، گیاه پاغازه در رفع ناراحتی‌هایی مثل سخت‌ادراری، سنگ کلیه، مثانه و انسداد روده نقش مؤثری دارد و از ضماد (پماد خانگی) غازیاغی برای ضایعات پوستی نیز استفاده می‌شود، این گیاه همچنین خاصیت شیر افزایی دارد و از دم‌کرده این گیاه برای دفع خلط و رفع گلودرد چرکی نیز استفاده می‌شود. همچنین افرادی که دچار ناراحتی‌های کبدی هستند، باید از این گیاه بیشتر استفاده کنند.

مواد غذایی که سلامت استخوان‌ها را تهدید می‌کند

توصیه‌های تغذیه‌ای برای سالمندان در کرونا

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، اظهار کرد: مهمترین توصیه تغذیه‌ای برای سالمندان در روزهای کرونایی، مصرف غذاهای ساده و کم حجم است به طوری که تمامی نیازهای فرد به مواد مغذی تأمین شود، نکته اساسی در برنامه غذایی سالمندان، مصرف مواد غذایی کم چربی و کم کلسترول مانند شیر و لبنیات کم چرب، کاهش مصرف روغن، کره، خامه کم نمک و پر فیبر بر اساس هرم غذایی است.

عصمت عباسی، افزود: به طور کلی با افزایش سن نیاز به انرژی به علت کاهش تحرک بدنی کاهش می‌یابد، این مهم در دوران قرنطینه خانگی پیشگیری از بیماری کووید- ۱۹ که تحرک بدنی کمتر هم شده، برای محدود کردن دریافت انرژی، لازم است غذاهای کم حجم و غنی از مواد مغذی بیشتر مصرف شود و مصرف مواد شیرین و چربی‌ها نیز کاهش یابد.

این کارشناس تغذیه با تاکید بر اینکه مصرف کافی منابع غذایی پروتئین برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است، گفت: بنابراین سالمندان باید پروتئین مورد نیاز بدن خود را از منابع غذایی حاوی پروتئین مانند گوشت‌های کم چربی، مرغ، ماهی، سفیده تخم مرغ، فرآورده‌های لبنی بدون چربی یا کم چربی (شیر، ماست، پنیر) تأمین کنند.

عباسی افزود: حبوبات نیز از منابع گیاهی پروتئین هستند که اگر با غلات مصرف شوند تمامی نیاز بدن به پروتئین را تأمین می‌کنند، به طور کلی مصرف روزانه حداقل ۲ واحد از گروه گوشت و تخم مرغ و یک واحد حبوبات برای تأمین پروتئین مورد نیاز سالمندان لازم است.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، تصریح کرد: مصرف روزانه مکمل کلسیم یا کلسیم دی و مصرف ماهانه مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین ”دی” (D) مطابق با دستورالعمل‌های وزارت بهداشت ضروری است، علاوه بر آن، مصرف حداقل دو واحد از گروه شیر و لبنیات که از منابع غنی کلسیم هستند، توصیه می‌شود.

عباسی، خاطرنشان کرد: هر واحد از این گروه برابر است با یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست یا ۶۰-۴۵ گرم پنیر(به اندازه دو قوطی کبریت) که دریافت کافی ویتامین D نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با کووید- ۱۹ دارد.

تأثیر کاکائو در کاهش فشار خون

کاکائو یکی از غنی‌ترین منابع پلی فنل‌ها است، پلی فنل‌ها آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی هستند که در مواد غذایی مانند میوه‌ها، سبزیجات، چای و شکلات یافت می‌شوند، دارای خواص متعددی مثل کاهش التهاب، جریان خون بهتر، کاهش فشارخون و بهبود سطوح قند و کلسترول خون هستند. با این حال، پردازش و حرارتی که روی کاکائو به منظور کاهش تلخی آن انجام می‌شود، می‌تواند موجب کاهش ۶۰ درصدی محتوای فلاوانول آن و در نتیجه کاهش خواص سودمندش شود.

بنابراین با این‌که کاکائو منبع عالی پلی فنل است، اما هر شکلات یا هر محصولی که حاوی کاکائو است دقیق همان فواید را فراهم نخواهد کرد، کاکائو چه به صورت پودر و چه به صورت شکلات سیاه می‌تواند به کاهش فشارخون بالا کمک کند، به نظر می‌رسد فلاوون‌های موجود در کاکائو باعث افزایش سطح نیتریک اکسید در خون و در نتیجه بهبود عملکرد رگ‌های خونی و کاهش فشارخون می‌شود.

مواد غذایی که سلامت استخوان‌ها را تهدید می‌کند

پوکی استخوان مانند دیابت یا فشار خون بالا از بیماری‌هایی است که با متعادل نگه داشتن رژیم غذایی می‌توان از ابتلاء به آن جلوگیری کرد، مواد غذایی مضر برای سلامت استخوان‌ها، عبارتند از:

غذاهای التهابی: افرادی که استعداد یا سابقه خانوادگی ابتلاء به پوکی استخوان را دارند از مصرف بیش از حد محصولاتی مانند گوجه فرنگی، سیب زمینی سفید، بادمجان باید اجتناب کنند، زیرا این غذاها منجر به التهاب استخوان و در نهایت تسریع روند ابتلاء به پوکی استخوان خواهد شد.

اسفناج خام: یکی از مواد مضر برای استخوان‌ها اسفناج خام است اگرچه مصرف اسفناج برای تقویت استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان ضروری است اما نوع خام آن به دلیل وجود ماده‌ای به نام اگزالات باعث عدم جذب کلسیم در بدن می‌شود.

مواد غذایی که سلامت استخوان‌ها را تهدید می‌کند

مصرف بیش از حد کافئین: مصرف روزانه قهوه از جذب بهتر کلسیم جلوگیری می‌کند، هر چه میزان کافئین وارد شده به بدن بیشتر باشد، کلسیم بیشتری از طریق ادرار دفع می‌شود، بنابراین، اگر می‌خواهید تا ۹۰ سالگی زندگی کنید، باید از تعداد فنجان‌های قهوه که روزانه می‌نوشید، بکاهید.

نوشابه‌های گازدار: این نوشیدنی‌ها علاوه بر اینکه اشباع از کافئین هستند، به علت داشتن اسید فسفریک و اسیدی معدنی که از جذب کلسیم جلوگیری می‌کند، برای استخوان‌ها مضرند، در مقابل، اسید کربنیک موجود در آب‌های معدنی گازدار هیچ تأثیر منفی بر استخوان‌ها ندارد.

سدیم: از دیگر مواد غذایی مضر برای سلامت استخوان‌ها سدیم می‌باشد، علاوه بر افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی با مصرف زیاد نمک، دفع کلسیم در ادرار و عرق فرد نیز بیشتر می‌شود.
استفاده زیاد گوشت قرمز: رژیم غذایی غنی از گوشت و پروتئین‌ها نیز برای استخوان‌ها ضرر دارد، در جریان هضم مواد غذایی، پروتئین‌های حیوانی اسیدهایی همچون اسید فسفریک، سولفوریک و غیره آزاد می‌کنند که PH بدن را تغییر می‌دهد، هر چه PH بدن اسیدی‌تر باشد، مواد معدنی بیشتری در استخوان‌ها از دست می‌رود.

کد خبر 483587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.