زیبایی مسحور کننده ماسوله خراسان شمالی

روستای اسفیدان با ساختار و طبیعت حیرت انگیز خود به ماسوله خراسان شمالی معروف است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسفیدان روستایی زیبا و خوش آب و هوا در خراسان شمالی است. این روستا به لحاظ ساختار معماری مانند ماسوله گیلان است ولی آب و هوایی متفاوت دارد. دره‌های عمیق و کوه‌های سر به فلک کشیده روستا در کنار بافت تاریخی خاص آن، این روستا را به روستایی بی همتا تبدیل کرده است.

روستای اسفیدان از مناطق نمونه گردشگری خراسان شمالی است. اسفیدان جاذبه‌های گردشگری فراوانی نظیر آبشارهای زیبا، چشمه‌ها، چندین امامزاده، انواع درختان میوه، رودخانه پر آب، ارتفاعات جنگلی با پوشش گیاهی، برج‌ها و غارهای اعجاب انگیز مقصد بسیار مهیجی برای گردشگران است. سر تا سر این روستا را کوه آق قیه در جنوب غربی، کوه اسب از شمال غربی و تنگه دهیرمزه از جنوب غربی محصور کرده است که زیبایی بی مثالی را برای آن فراهم آورده است.

نماد روستای اسفیدان

نماد روستای اسفیدان درخت صندل سفید است که متأسفانه از ۱۷ اصله درختی که وجود داشته تنها ۲ اصله آن به علت قطع شدن آنها باقی مانده است و گفته می‌شود قطر هر کدام از این درختان نزدیک به ۳ متر است. این درخت ارزشمند در سرتاسر جنوب شرقی آسیا و جزایر جنوبی اقیانوس آرام پراکنده‌است که به دلیل قرار گرفتن در کوچه‌های روستا با تمام مخالفت‌های اهالی و کارشناسان قطع شده است. البته که این روستا در چند سال گذشته برنامه‌های برای توسعه گردشگری در نظر داشته که پس از وقفه‌ای چند ساله تا کنون همچنان تمهیدات گسترده‌ای برای آن در نظر گرفته نشده است.

زیبایی مسحور کننده ماسوله خراسان شمالی

دره و چشمه هَینوَرد

این مجموعه در ضلع شمال غربی روستا قرار گرفته است که در آن دره‌ای عمیق و طولانی به نام هینورد وجود دارد. در فاصله تقریباً نیم ساعته از روستا چشمه‌ی هینورد جاری می‌شود که با سرازیر شدن به روستا باغات اطراف را سیراب می‌کند. این چشمه زیبا و مسیرش سرزندگی را به روستا هدیه داده است.

غارهای اسفیدان

در قسمت شمال غربی روستا و بالای صخره چشمه هینورد یعنی درست در بالای کوه خزانه غار خزانه راهه قرار دارد. غاری دست ساز که در انتهای آن چاهی وجود دارد که در گذشته به عنوان پناهگاه کاربرد داشته است. غار دیگری بنام ییجت یا معصوم در اطراف روستا نیز وجود دارد که با غار سنگ‌های زیبا و متنوع نگاه هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند.

دره و آبشار بهارگاه

بهارگاه یکی دیگر از دره‌های نزدیک روستا است که در جنوب غرب آن قرار دارد. این دره چشمه‌های متعدد و آبشارهای دیدنی را در خود جای داده که با پوشش سرسبز خود مناظر شگفت انگیزی را برای بازدید کنندگان به وجود آورده است.

قلعه‌ها و برج‌های اسفیدان

دیواری صخره‌ای در غرب روستای اسفیدان قرار دارد که به آن تاش قلعه یا قلعه سنگی گفته می‌شود. دیوارهای سنگی و سفال ساده نخودی و قرمز و سفال‌های منقش به رنگهای مختلف بر روی این قلعه دیده می‌شود.

کوه‌های اطراف روستای اسفیدان هم آثار برج‌های سنگی قدیمی را در خود جای داده است که جنس آنها از سنگ و ساروج است. در میان این آثار باقیمانده‌های برج قاری مالاق و برج قارقه شهرت بیشتری دارند بطوری که پایه‌های آنها هنوز باقی مانده است.

گورهای تاریخی روستا

یکی از جاذبه‌های متفاوت روستا گورستان قدیمی آن است که در آن جهت دفن مرده‌ها به سمت شرق است و برخی دیگر نیز به صورت عمودی دفن شده‌اند. همچنین در کوچه باغ‌های روستا نیز تخته سنگ‌های بزرگی به چشم می‌خورند که بر روی آنها کلمات الله، محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین حک شده است.

زیبایی مسحور کننده ماسوله خراسان شمالی

امامزاده روستا

این بنا مربوط به امامزاده محمد بن باقر بن موسی بن جعفر است که بنای اولیه آن در قرن ششم انجام شده است و دارای گنبدی کوتاه است. البته به گفته اهالی روستا ازتاریخ دفن این امامزاده بیش ازهزار سال می‌گذرد. اهالی روستا عقیده خاصی به این امامزاده دارند و معتقدند در برابر خطرات احتمالی همچون ریزش کوه‌های اطراف روستا بواسطه این امامزاده در امان اند.

مردم روستا

مردم روستا به زبان ترکی با یکدیگر سخن می‌گویند. بیشتر مردم روستای اسفیدان به باغ داری و کشت و زرع مشغول هستند و محصولات آنها شامل گردو، گیلاس، گلابی، آلبالو، انگور، سیب و سیب زمینی است که در میان گردوی اسفیدان از شهرت خوبی برخوردار است. همچنین پرورش دام نیز از جمله مشاغل مردم روستا است و در کنار آن زنبورداری و پرورش ماهی هم در این روستا دیده می‌شود.

از صنایع دستی این روسنتا می‌توان به فرش‌های گل ابریشم طرح نائین و چادرشب‌های رنگین اشاره کرد که از مرغوبیت بالای برخوردارند و دسترنج دقت و ظرافت زنان این روستا است.

کد خبر 483490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.