۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹
 اراک ۹۹؛ در مسیر توسعه و آبادانی

مدیریت پنجم اراک وارث طرح‌های نیمه‌جان و خاک خورده دوره‌های پیش از خود مانند پروژه آفتاب و چند پل و تقاطع غیر همسطح بود و بی‌استفاده ماندن سرمایه‌های شهر روی دوش شهرداری سنگینی می‌کرد...

به گزارش خبرنگار ایمنا، باز شدن این گره‌های چند ساله، همت بالایی می‌خواست و البته گاهی نیز در کنار پروژه‌های کوچک و بزرگی که در این مدیریت شهری آغاز شده بود، برای شهرداری دردسرساز شد.

یکی از همین پروژه‌های شاخص شهری به نام بزرگراه شهید سلیمانی بود که پای شهردار سابق را به مرحله اول استیضاح باز کرد و پیاده‌راه اراک بالاخره با تمام فراز و فرودها و انتقاداتی که از آن شد، به بهره‌برداری رسید تا سنگ بنای اولین پیاده‌راه اراک، هرچند به‌صورت نیم‌بند، گذاشته شود.

با این حال، تکمیل تقاطع‌های به‌جای مانده و آغاز تقاطع‌های پنجگانه، راهی است که شهرداری در دوره فعلی باید برای کمتر پنج ماه باقی مانده عمر خود انجام دهد تا پس از تکمیل آن بتوان در ترازوی انصاف، میزان تحقق پروژه‌های شهری را ارزیابی کرد.

تکمیل ۲ پروژه نیمه‌کاره بعد از ۱۰ سال

علیرضا بیاتیان، شهردار کلانشهر اراک به خبرنگار ایمنا گفت: سال ۹۹ با وجود شهرداری اراک توانست با اقدامات مؤثر و کارگشا بسیاری از پروژه‌های سال‌های گذشته را به سرانجام برساند. در این سال دو تقاطع غیر همسطح مهم در کلانشهر اراک به بهره برداری رسید. فاز یکم تقاطع غیر همسطح علم الهدی به کمربندی جنوبی (شهید نبیری) که در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۹۹ با اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیارد ریال در اختیار شهروندان قرار گرفت، و دیگری تقاطع غیر همسطح شهید صیدی که با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد ریال در تاریخ ۱۰ مهرماه ۹۹ با حضور ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به بهره برداری رسید.

وی افزود: پروژه شهید صیدی از جمله تقاطع‌های غیر همسطح نیمه‌کاره در شهر اراک بود که طی ۱۰ سال اخیر ناتمام باقی مانده بود، اما نهایتاً با عزم شهرداری در سال گذشته به بهره برداری رسید. پروژه شهید صیدی به وسعت ۱۷ هکتار و طول پل (به همراه بزرگراه) ۲.۵ کیلومتر است و مساحت عرشه پل نیز در حدود ۲۲ هزار مترمربع است.

شهردار اراک در خصوص تقاطع غیر همسطح شهید کاوه نبیری نیز گفت: این تقاطع غیر همسطح به طول ۱۹۸ متر در هر لاین نقش بسیار مهمی در کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک و خروج کوی صنعتی اراک از بن بست و اتصال آن به بزرگراه جهانپناه دارد، به علاوه ورودی جدیدی از کمربندی جنوبی به شهر اراک افزوده است.

بیاتیان در خصوص تقاطع‌های غیر همسطح دیگری که هم اکنون توسط شهرداری اراک در دست اجراست، افزود: همزمان با بهره برداری از فاز نخست تقاطع غیر همسطح شهید نبیری کلنگ زنی فاز دوم تقاطع غیر همسطح علم الهدی به کمربندی جنوبی (تقاطع غیر همسطح شهیدان باقری) نیز صورت پذیرفت که پس از انجام پاره‌ای از تملکات عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: قرارداد احداث تقاطع‌های غیر همسطح پنجگانه جدید کلانشهر اراک با اعتبار ۳ هزار میلیارد ریال با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا منعقد شده است که هم اکنون عملیات اجرایی تقاطع غیر همسطح میدان مقاومت با نصب تابلوی روزشمار ۱۸۰ روزه آغاز شده و در دو شیفت کاری و با جدیت پیگیری می‌شود.

هسته مرکزی اراک بعد از چند سال وقفه پیاده راه شد

پروژه پیاده راه هسته مرکزی شهر نیز با انتقادات زیادی روبرو بود، اما بعد از چند سال وقفه بالاخره این مهم اجرایی شد، از اواخر دهه هشتاد شورای شهر دوره سوم شهر اراک طرح جامع میدان شهدا (میدان باغ ملی) را به منظور پیاده راه سازی هسته مرکزی شهر مورد بررسی قرار داد اما اجرای آن تحقق نیافت تا اینکه سال گذشته شورای شهر دوره پنجم مجدداً طرح پیاده راه سازی را با اولویت خیابان حصار در دستورکار شهرداری اراک قرار داد ولی با توجه به عدم دریافت مصوبه شورای ترافیک استان مرکزی دیری نگذشت تا شهرداری پیاده راه سازی را به تعویق انداخت چرا که عده‌ای معتقد بودند، نبود مصوبه شورای ترافیک به معنای نادرست بودن طرح پیاده راه سازی است، اما با موافقت میراث فرهنگی و پیگیری‌های شهرداری این پروژه به نتیجه رسید..

شهردار اراک در خصوص احداث پروژه پیاده راه هسته مرکزی شهر گفت: احداث پیاده راه امیرکبیر در مرکز شهر اراک پروژه‌ای بی سابقه در این کلانشهر محسوب می‌شود که در تاریخ ۳۰ آذرماه ۹۹ با اعتباری در حدود ۵۰ میلیارد ریال و به متراژ ۲۴۰۰ مترمربع برای بهره برداری مردمی مهیا شد.

وی افزود: پروژه پیاده راه هسته مرکزی اراک از میدان ارگ تا سه راه ارامنه و اطراف بازار تاریخی شهر اراک خواهد بود که در فازهای مختلف اجرایی می‌شود.

بیاتیان در خصوص فاز اول این پروژه عنوان کرد: برای احداث فاز نخست این پروژه اعتباری در حدود ۱۷۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که شامل میدان شهدا، خیابان امیرکبیر، یک سوم خیابان محسنی، میدان ارگ و خیابان حصار است. در فاز دوم نیز خیابان مخابرات، میدان شهدا، خیابان شهید بهشتی تا میدان هفت تیر پیاده راه خواهد شد.

وی در ادامه در خصوص دیگر پروژه‌های شاخص شهرداری اراک افزود: پروژه تکمیل مجتمع تجاری و پارکینگ طبقاتی آفتاب به مساحت ۲۴۰۰۰ مترمربع و در ۸ طبقه با کاربری‌های متفاوت پارکینگ، اداری و فرهنگی از دیگر پروژه‌های در دست اقدام این حوزه است که این پروژه نیز طی سنوات گذشته به صورت نیمه‌کاره رها شده بود، اما در سال گذشته با انعقاد قراردادی بالغ بر ۸۲۵ میلیارد ریال عملیات تکمیلی آن آغاز شد.

وقتی شهرداری مدیر شد

دره گردو با وسعت ۱۰۰ هکتار در جنوب شهر اراک واقع شده و به لحاظ جغرافیای خاصش سالیان بسیاری است که مورد توجه طبیعت گران، ورزشکاران و کوهنوردان است، اما با وجود این سطح از استقبال و برگزاری برنامه‌ها و جشنواره‌های مختلف در این منطقه، هیچ‌گونه زیرساخت خدماتی و رفاهی در این منطقه وجود نداشت و تنها عنوان یک منطقه گردشگری را یدک می‌کشید، پس از یک وقفه طولانی در انجام اقدامات توسعه گردشگری در منطقه، تفاهم نامه‌ای بین اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی و شهرداری اراک با استناد به بند ج ماده ۱۴۷ قانون برنامه پنجم توسعه، منعقد و شهرداری به عنوان سرمایه گذار مادر در منطقه نمونه گردشگری دره گردو، متولی مدیریت اراضی این منطقه شناخته شد. البته هنوز به صورت رسمی این طرح به شهرداری واگذار نشده است.

شهردار اراک در این خصوص گفت: ۸۰ هکتار از اراضی این منطقه تفریحی، توسط استاندار مرکزی پیگیری شده تا از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان به شهرداری واگذار شود؛ در نتیجه شهرداری اراک، متولی احداث این منطقه گردشگری شده است، این واگذاری اراضی به شهرداری اراک، به صورت رسمی ابلاغ نشده است، گفت: البته طبق دستور استاندار مرکزی، اقدامات عمرانی در رودکنار صورت گرفته و مسیر و کناره‌های رودخانه به طول ۲ الی ۳ کیلومتر با ماشین آلات شهرداری آماده احداث است؛ با یک پیمانکار هم در خصوص احداث رودکنار و بستر سنگی و پیاده روهای آن حدود ۱۰ الی ۱۱ میلیارد تومان قرارداد بسته‌ایم که قسمتی از کار هم انجام شده است.

بیاتیان ادامه داد: احداث پروژه رودکنار دره گردو و احداث باغ ایرانی از دیگر پروژه‌های در دست اقدام این شهرداری است که به ترتیب با اعتباری در حدود ۱۲۰ میلیارد و ۷۰ میلیارد ریال در دست اجرا است.

وی افزود: احداث ساختمان بلک باکس سالن نمایش شهر اراک، احداث مرکز فروش پرندگان زینتی، احداث ساختمان‌های مناطق ۲ و ۳ شهرداری اراک، احداث بازارچه‌های محلی میوه و تره بار در خیابان جهانگیری و شهرک پردیس، احداث کانال بتنی جهت دفع آب‌های سطحی از دیگر پروژه‌های عمرانی فعال این کلانشهر است.

بازسازی دیوار ساحلی رودخانه در نقاط آسیب دیده
 

دیوار ساحلی شهر اراک بالغ بر ۳۰۰۰ متر طول از مسیر شهر اراک را طی کرده و در زمان بارش‌های فصلی نقش مؤثری در هدایت رودخانه‌های سرریز به شهر اراک و روان آب‌های سطحی را ایفا می‌کند. با توجه به بارش‌های سیل آسای سال ۹۷ و ۹۸ بخش گسترده‌ای از این رودخانه در مناطق ۲ و ۳ و ۴ شهری دچار ریزش و آسیب دیدگی شدید شده که با اقدام مؤثر شهرداری اراک پس از ایمن سازی با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال با بهسازی دیواره رودخانه انجام پذیرفت.

شهردار اراک در این باره گفت: در سال ۹۹ مشابه سنوات قبل احداث دیوار ساحلی رودخانه و ترمیم بخش‌های آسیب دیده این بار در مجاورت پل میرزای شیرازی انجام گرفت. همچنین مانند سالیان قبل پخش آسفالت در نقاط مختلف شهر اراک، جدول گذاری، پیاده روسازی و همچنین مناسب سازی معابر (با اولویت مناطق حاشیه‌ای و کم برخوردار) با جدیت انجام شد.

بیاتیان به دیگر پروژه‌های این کلانشهر اشاره کرد و افزود: برای سال ۱۴۰۰ تکمیل فاز سوم و چهارم باغ موزه دفاع مقدس و احداث سالن ورزشی در کوی حضرت ابوالفضل را در دست اقدام خواهیم داشت.

احداث ۲۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری

شهرداری اراک در کنار پروژه‌های بزرگ عمرانی به اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس نیز توجه ویژه داشته است.

وی در خصوص اقدامات مربوط حوزه ترافیکی نیز اظهار کرد: همچون سنوات گذشته اصلاح نقاط حادثه خیز در سطح کلانشهر اراک با همکاری پلیس راهور، نصب تابلو، علائم راهنمایی و رانندگی، نیوجرسی و.. و تعمیر و نگهداری پارکینگ‌های طبقاتی و مدیریت پارک‌های حاشیه‌ای در خصوص بحث ایمنی ترافیک از اقدامات این حوزه بوده است.

وی در ادامه گفت: از ابتدای سال تاکنون در حدود ۲۳۹۰ متر خط کشی عابر، حدوداً ۳۲۵ کیلومتر خط کشی با دستگاه و احداث ۲۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در سطح شهر اراک صورت پذیرفته است. همچنین مطالعات ترافیکی در نقاط مختلف شهری مانند تقاطع‌ها و … و نیز مطالعات اجرای سامانه‌های ریلی و خطوط انبوه بر شهر اراک در دست اقدام است.

بیاتیان در خصوص بحث هوشمندسازی و نصب و نگهداری سامانه‌های مرکز کنترل هوشمند ترافیک و نصب دوربین‌های نظارتی و پایش تصویر نیز اظهار کرد: در سال ۹۹، ۵۱ دستگاه دوربین نظارتی، ۱۵ دوربین کنترل سرعت، ۳۰ دوربین تردد شمار، ۱۵ دوربین زمان سفر و دو عدد دوربین ثبت تخلف به سامانه‌های موجود افزوده شده است.

وی درباره احداث و نگهداری پل‌های هوایی عابر پیاده در سطح شهر نیز عنوان کرد: در سال ۹۹ چهار دستگاه پل عابر پیاده به ترتیب در محدوده بلوار شهید آنجفی، خیابان طالقانی، شریعتی و بلوار جهانپناه احداث شده است و برنامه احداث دو دستگاه پل عابر دیگر در خیابان دانشگاه و بلوار کربلا نیز در دست اقدام است. همچنین در سال ۹۹، ساخت و نصب هفت دستگاه پل عابر پیاده روی رودخانه در سطح شهر اراک شامل ۵ دستگاه در دهانه رودخانه و ۲ دستگاه در معبر با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال صورت گرفت.

کد خبر 483394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.