تامین امنیت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، لازمه تحقق افزایش تولید

نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: برای اینکه بتوانیم افزایش در تولید را در کشور شاهد باشیم، نیاز به بسترسازی برای احیا و افزایش سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی از یک سو و تامین امنیت سرمایه‌گذاری از دیگر سو داریم.

به گزارش ایمنا، عباس آرگون درباره تحقق شعار سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: مقام معظم رهبری همانند سال‌های گذشته که موضوعات اقتصادی را برای نامگذاری سال مطرح می‌فرمودند، سال ۱۴۰۰ را نیز به همین موضوع اختصاص داده و سال «تولید، پشتیبانی‌ها ومانع زدایی‌ها» نام گذاری کردند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران افزود: چرا که به دلیل تحریم‌ها ظالمانه علیه کشورمان، شیوع گسترده ویروس کرونا و تورم بالا در یک سال گذشته، مشکلات اقتصادی بیش از پیش شده و همچنان مشکل اصلی و اساسی کشور ناشی از مسائل اقتصادی است.

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: این نامگذاری به عنوان یک راهبرد باید دنبال شود و نباید جایگاهش به یک شعار که طی سال توسط مسئولین تکرار می‌شود، تقلیل یابد.

آرگون تصریح کرد: باید تولید را محور فعالیت‌ها قرار داد و حداکثر تلاش در بخش‌های مختلف حاکمیت برای عملی نمودن آن صورت پذیرد.

وی گفت: در تولید کالاها در نظر گرفتن مقوله مزیت‌های نسبی و مزیت‌های رقابتی در کشور و همچنین صادرات محور بودن آن و توجه به بازارهای داخلی و بازارهای بین المللی ونیازمندی‌های آن بازارها از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران افزود: برای اینکه بتوانیم افزایش در تولید را در کشور شاهد باشیم نیاز به بسترسازی برای احیا و افزایش سرمایه‌گذاری‌های داخلی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی از یک سو و همچنین تأمین امنیت سرمایه‌گذاری از دیگر سو داریم.

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: همچنین نیاز به توسعه تعاملات و ارتباطات بین المللی از طریق دیپلماسی فعال اقتصادی و حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و بین المللی است.

آرگون خاطرنشان کرد: همکاری با صاحبان دانش وتکنولوژی‌های روز دنیا می‌تواند به کیفیت و قیمت تمام شده کالاها تولیدی کمک کند و این کارها در فضای با ثبات و توأم با آرامش انجام می‌گیرد.

وی اظهار کرد: افزایش و جهش تولید از یک طرف نیاز به حمایت وپشتیبانی‌ها دولتی و حکومتی و از طرف دیگر نیاز به مانع زدایی دارد، اما رفع موانع که پیش روی تولیدات در کشور است و مقررات زدایی که خود به مثابه رفع تحریم‌های داخلی است به نظر از اولویت بالاتری برخوردار بوده و مهم‌تر از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های از تولید است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران گفت: در این راستا کاهش نا اطمینانی‌ها از اهمیت بسیار بالای برخوردار است چرا که نااطمینانی‌ها تأثیرات بسیار زیانباری بر نظام اقتصادی کشور بر جای می‌گذارد و کسب و کارها را با مشکل مواجه کرده و باعث کاهش سرمایه گذاری‌های داخلی و جذب سرمایه‌های خارجی شده و در نتیجه کاهش اشتغال و در آمد مردم را به دنبال دارد و رشد اقتصادی کشور را کاهش می‌دهد و پیش بینی پذیری را با مشکل مواجه کرده و برنامه‌ریزی برای فعالیت‌ها را تحت تأثیر جدی قرار می‌دهد.

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران افزود: همچنین پرهیز از اقدام و مداخله دولت برای قیمت گذاری به صورت دستوری و تنظیم بازار با صدور بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و حرکت به سمت اقتصاد آزاد و رقابتی و تعیین قیمت توسط مکانیسم بازار و دوری جستن از تصمیمات خلق الساعه و ثبات بخشی به قوانین و مقررات جهت افزایش پیش بینی پذیری و کاستن از تورم قوانین و همچنین تنقیح قوانین و مقررات زائد در راستای بهبود فضای کسب و کار و افزایش تولید از اهمیت بسیار بالای برخوردار است.

آرگون اضافه کرد: اما حمایت و پشتیبانی‌ها از تولید با افزایش جذابیت در بخش‌های مولد اقتصادی و تسهیل و نظامند کردن مجوزهای کسب و کار برای هدایت بیش از پیش نقدینگی از بخش‌های غیرمولد به سمت بخش‌های واقعی و مولد اقتصاد میسر می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین با برقراری عدالت مالیاتی و حمایت‌های مالیاتی از تولیدکنندگان و بخش‌های شفاف اقتصادی و کمک در جهت تأمین منابع مالی و سرمایه در گردش مورد نیاز بنگاه‌ها با نرخ‌های مناسب بسیار حائز اهمیت است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران اظهار داشت: از دیگر مؤلفه‌های حمایت از تولید می‌توان به ایجاد تسهیل برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز و به موقع بنگاه‌های تولیدی، فراهم کردن شرایط مناسب برای صادرات کالاها، ثبات بخشی و پیش بینی پذیر کردن نرخ ارز و مبارزه جدی و عملی با فساد و قاچاق کالا اشاره کرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 483393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.