همه از استیضاح شهردار اراک راضی بودند/ اقدامات شهرداری منطبق بر بودجه نبود

"تغییر شهردار تجربه تلخی بود اما در عین حال شیرینی خود را نیز داشت و تصور می‌کنم که یکی از کارهای شجاعانه، مدبرانه، دقیق و بر اساس مسئولیت پذیری اعضای شورای پنجم بود و این شورا به درستی استیضاح شهردار را انجام داد."

به گزارش خبرنگار ایمنا، شورای شهر اراک با پشت سر گذاشتن سال پر بحران ۹۹ همراه با شیوع کرونا مانند دیگر شهرهای کشور و البته آلودگی هوا مانند دیگر کلانشهرها، پنج ماه پایانی دوره پنجم را پیش‌رو دارد.

در سال گذشته، پس از انتقادات مکرر به روند اجرای پروژه‌های شهری و حواشی که میان شهردار و شورای شهر پیش آمد، شهردار اراک استیضاح شد.

ایرج رضایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر اراک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، آنچه در یک سال گذشته بر مدیریت شهری این کلانشهر گذشت را تشریح کرده که در ادامه می‌خوانید:

سال ۹۹ را با وجود معضلات متعدد برای مدیریت شهری چگونه ارزیابی می‌کنید؟ بحران کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از این بحران به چه شکل مدیریت شد؟

سال گذشته برای شورا و شهرداری با بحران کرونا گذشت که در پیشبرد مسائل جاری شهر اثرگذار بود علاوه بر آن شاهد از دست دادن تعدادی از شهروندان و یک بحران عظیم در سازمان آرمستان‌ها، حوزه بهداشت و درمان و بروز مسائل پیرامون آن بودیم که در این حوزه تلاش شده با درایت و مدیریت تمام شرایط مدیریت شود.

البته شهرداری اراک بیش از ۳۰ میلیارد تومان از لحاظ درآمدی آسیب دید و علاوه بر آن مبالغی را برای مدیریت و کنترل بحران کرونا هزینه کرد؛ چه در زمانی که نیاز بود با سازمان‌های ذی‌ربط همکاری شود، چه در حوزه حمل و نقل و خدمات اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سالن‌هایی که می‌توانست بهره برداری داشته باشد اما برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعطیل شد علاوه بر این اختصاص کمک‌های نقدی و یارانه‌ای به افراد و اقشار آسیب‌پذیر و سه میلیارد تومان برای خرید دستگاه اکسیژن علوم پزشکی و موارد مشابه دیگر، هزینه‌های مازادی بود که شهرداری برای مدیریت شرایط انجام داد.

سال ۹۹ فراز و فرودهای زیادی داشت و سختی‌ها و مرارت بسیاری را در حوزه درآمد و هزینه‌ها بر پرسنل شهرداری تحمیل کرد ضمن آنکه شهروندان اراک چندین روز متوالی را در هوای آلوده نفس کشیدند و آلودگی‌ها نیز مضاعف بر بیماری کرونا به مردم اراک تحمیل شد. در مجموع به قول معروف، امیدوارم سال ۹۹ برود و دیگر برنگردد زیرا با وجود کرونا و سایر مشکلات، سال خوبی نبود.

تجربه تغییر شهردار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بدیهی است که هیچ شورایی راضی به این نیست که شهرداری که خود انتخاب کرده و منتخب آرای آن است را عوض یا استیضاح کند اما عوامل متعددی باعث این موضوع می‌شود؛ تمکین نکردن از تصمیمات شورا، بی برنامه بودن و اجرا نشدن برنامه‌های تعیین شده و بر مدار قانون حرکت نکردن شهردار باعث به وجود آمدن دلخوری می‌شود. البته دلخوری‌های شخصی مطرح نبود و به عنوان یک منتقد در خصوص عملکرد شهرداری، معتقدم برنامه و بودجه باید مطابق آنچه قانون تعیین کرده حرکت کند و برنامه اجرا و عملیاتی شود.

باید بودجه‌ای که توسط شورای شهر تصویب شده، به صورت جامع و کامل پوشش داده شود نه اینکه در حوزه‌های درآمدی، گفته شود صد در صد محقق شده و آمار و اطلاعاتی را به شهروندان بدهیم که اصلاً واقعی نیست و به طور مثال بگوییم ۳۰۰ میلیارد پرداخت کردیم اما در بودجه پرداخت ۳۰ میلیارد را نشان دهد. این بدهکاری‌ها چگونه و به چه شکل قرار است پرداخت شود؟ چرا فرافکنی شده و دروغ به شهروندان گفته شود؟ این‌ها آثار سوء اجتماعی دارد.

تغییر شهردار تجربه تلخی بود اما در عین حال شیرینی خود را نیز داشت و تصور می‌کنم که یکی از کارهای شجاعانه، مدبرانه، دقیق و بر اساس مسئولیت پذیری اعضای شورای پنجم بود و این شورا به درستی استیضاح شهردار را انجام داد. این اتفاق باید رخ می‌داد و اقتدار شورا و جایگاه رأی مردم باید در این فرایند مشخص می‌شد.

آیا این انتقاد که شورای شهر در سال گذشته درگیر حواشی و سیاسی‌بازی شد را قبول دارید؟

اینکه شورای پنجم وارد سیاسی بازی و درگیر حواشی شده را قبول ندارم و تعویض شهردار یکی از کارهای مدبرانه شجاعانه و با اقتداری بود که شورا می‌توانست انجام دهد و باز هم می‌گویم که باید انجام می‌داد زیرا شهروندان و پرسنل شهرداری احساس می‌کردند شخصیتشان زیر سوال رفته و همه از این استیضاح راضی بودند و اکثریت شورا نیز راضی بودند.

این یک تغییر بسیار قابل قبول و به موقع با یک تصمیم گیری درست بود، شورای شهر قبل از استیضاح، یک بار فرصت لازم را به شهردار داده بود و مجدد با اعتماد به ایشان برای جبران فرصت داد اما مرتبه دوم تصمیم به استیضاح گرفتیم زیرا اذهان عمومی تصور می‌کردند که چون شورا در روزهای آخر فعالیت خود است، برای استیضاح شهردار کاری نمی‌کند بنابراین شورای پنجم با ایستادن مقابل زیر سوال جایگاه خود در سال پایانی فعالیت، نه تنها از اقتدار خود بلکه از جایگاه و کیان رأی مردم به موقع دفاع کرد.

اولویت شورای اسلامی اراک در ماه‌های آخر دوره پنجم چیست؟

برای چند ماه باقی مانده، باید پروژه‌هایی که شروع می‌شود ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینه آنها به ویژه پروژه‌های حوزه فرهنگی و ورزشی تأمین شود. در حوزه‌های عمرانی آغاز پنج تقاطع غیرهمسطح در اولویت است. اصلی‌ترین اولویت ما به اتمام رساندن به موقع پل میدان مقاومت تا پایان دوره پنجم شوراست و روزشمار ۱۸۰ روزه آن توسط سرپرست شهرداری نصب شده است.

آسفالت معابر، احداث پیاده راه و ترمیم پیاده روها و جدول گذاری‌ها و پرداختن به پروژه‌های محلی نیز در دستور کار است. در پنج ماهه اول سال جاری باید پارک‌های محله‌ای احیا و واکاری درختان شهر و کاشت درخت در اکثر پارک‌های قدیمی انجام شود بنابراین اصلی‌ترین برنامه شورا گسترش فضاهای خدماتی، تفرجی، فرهنگی، ورزشی، پارک‌ها و آسفالت معابر است.

آیا این دغدغه وجود دارد که اقدامات شهرداری در سایه توجه اعضای شورا به انتخابات رو به ضعف نرود؟ چه تدابیری در این خصوص خواهید اندیشید؟

با توجه به شناخت از خود و دیگر اعضای شورا، اصلاً به انتخابات با دید تعطیلی کار نگاه نمی‌کنیم و نمایندگی مردم را تا ثانیه‌های پایانی به درستی انجام خواهیم داد و تمام تلاشمان بر این است که خدمات بهتر و بیشتری را برای شهروندان شهر اراک داشته باشیم. انتخابات ۱۴۰۰ مثل دیگر مقوله‌ها و انتخابات دیگر به موقع انجام خواهد شد ولی آنچه که شورا به آن فکر می‌کند انجام درست فعالیت‌هاست البته در پایان کار هر مجموعه‌ای شرایط حاکم می‌شود که بدیهی است و تلاش می‌کنیم تحت تأثیر آن قرار نگیریم تا نتایج بهتری برای شهر حاصل شود.

کد خبر 483366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.