لزوم ایجاد خلاقیت در بازی‌های کودکان در نوروز

یک روان‌شناس کودک و نوجوان، راههای سرگرم کردن و شادی کودکان با بازی‌های خلاقانه و افزایش هیجان‌های مثبت در بین والدین و کودکان در نوروز را تشریح کرد.

سعید رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص راه‌های سرگرم کردن و شادی کودکان با بازی‌های خلاقانه در نوروز و قرنطینه خانگی، اظهار کرد: در اوقات نوروز و روزهای تعطیل سال کاربرد بازی‌هایی که بیشتر جنبه سرگرمی دارد وابسته به انگیزه کافی، آمادگی و روحیه والدین برای انجام این بازی‌ها است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر کمتر شاهد روحیه لازم برای انجام این نوع بازی‌ها هستیم و عده‌ای هم اصلاً روحیه انجام آن را ندارند. والدین باید به دور از مشکلات اقتصادی و مسائل کرونایی شرایط فعلی، در نوروز و قرنطینه خانگی و برای کاهش استرس‌های روزمره، به انجام این نوع بازی‌ها را در محیط خانواده برای شاد کردن کودکان بپردازند.

راهکارهای برون رفت از استرس روزهای کرونایی

این روان شناس کودک و نوجوان با تاکید بر راهکارهای برون رفت از استرس روزهای کرونایی، تصریح کرد: بهتر است والدین با فرزندان خود در شرایط فعلی مواقعی را برای پیاده‌روی در فضای آزاد و محیط‌های خلوت پارک‌ها اختصاص دهند، در محیط خانه اوقات کمتری به انجام بازی رایانه‌ای بپردازند و اولویت بیشتر آنها انجام بازی‌های غیر رایانه‌ای و بازی‌های خلاقانه باشد که جنبه سرگرمی برای کودکان پیش دبستانی و دبستان دارند.

رحیمی، تاکید کرد: گروه نوجوانان هم می‌توانند بازی‌ها متناسب با گروه سنی خود را در ایام تعطیلات نوروزی انجام دهند. والدین کودکان دوره پیش دبستانی می‌توانند با آن‌ها بازی‌های خلاقانه مثل بازی با چوب کبریت و کاغذهای باطل، بازی با ماکارونی، نخ و رنگ (به نوعی که نخ‌ها را در آبرنگ‌ها یا گواش می‌اندازند و کاغذ را تا می‌زنند و نخ رنگی شده را بین این کاغذ قرار می‌دهند، سپس با باز کردن کاغذها شکل‌های رنگی شده در آن نقش بسته و به زیبایی قابل مشاهده است) را انجام دهند.

وی ادامه داد: والدین و کودکان می‌توانند در نوروز برای سرگرمی بازی‌های تیله را انجام دهند، ابتدا کاغذی را در کف سینی بگذارند و تیله ها را آغشته به رنگ کرده و روی کاغذ بچرخانند، بعد از چرخیدن تیله‌ها، شکل‌های زیبای مختلف رنگی را می‌بینند.

این روان شناس کودک و نوجوان، گفت: انجام این نوع بازی‌های خلاقانه علاوه بر سرگرمی باعث افزایش هیجان‌های مثبت در بین والدین و کودکان در تعطیلات نوروزی می‌شود، بازی‌های «نون بیار کباب ببر»، «بازی گل یا پوچ»، «بازی کلاغ پر»، «بازی تامی تامی اسکلت» و «بازی آفتاب و مهتاب» از بازی‌های حرکتی هستند که موجب افزایش تعامل والد و کودک می‌شوند.

اهمیت بازی‌های حافظه‌ای و ساختاری برای کودکان

رحیمی تاکید کرد: انجام بازی‌های کاغذ و قلمی، بازی شهر و خانه، بازی با کلمات در شکل‌های مختلف، بازی کلاغ پر و انواع بازی حافظه‌ای برای تعطیلات نوروزی به خانواده‌ها توصیه می‌شود، همچنین بازی‌های سایه‌ای، و بازی با نور در شب و بازی با چراغ قوه برای کودکان پیش دبستان و دبستانی را می‌توانیم انجام دهیم.

وی اظهار کرد: انجام بازی‌ها ساختاری برای دبستانی‌ها، بازی شطرنج، انجام بازی‌های فکری روی یک کاغذ، مطرح کردن و حل یک مسئله و بازی‌هایی در قالب قصه و مطرح کردن سوال‌هایی از قالب محتوای همان قصه در ایام نوروز برای کودکان مفید است، بازی با کلمات در قالب شعر و سرود و دکلمه در بین گروه‌های سنی پیش دبستانی، دبستان و نوجوانان کاربرد بیشتری دارد.

این متخصص روان شناسی کودک و نوجوان، افزود: آن دسته از کودکانی که هوش زبانی و کلامی دارند با توجه به میزان توانایی و علاقمندی‌های آنها در محیط خانه، پدر و مادر می‌توانند شرایط ورود به انجام بازی‌های زبانی و کلامی را برای آنها فراهم کنند.

رحیمی درباره راهکار برون رفت از شرایط نوروز کرونایی و کاهش استرس بر خانواده‌ها، گفت: انجام این نوع بازی‌ها در قرنطینه خانگی نوروز کرونایی علاوه بر کاهش اضطراب باعث شادابی بیشتر والدین و فرزندان می‌شود، علاوه بر این موارد انجام بازی‌های حرکتی برای گروه پیش دبستانی مانند بازی با بالش، خانه سازی و خاله بازی برای کودکان دختر و پسر در اولویت باشد و مواقعی هم خود والدین سعی کنند در فضای بازی فرزندان شرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: در تعطیلات نوروزی علاوه بر بازی‌های خلاقانه در محیط خانه، کودکان و نوجوانان می‌توانند بازی‌های محلی مثل هفت سنگ و بازی‌های بومی ایرانی را بیرون از خانه انجام دهند، انجام بازی‌های «پتانگ» هم برای خانواده‌ها جالب است، در این بازی چند وزنه سنگین را می‌گذارند و مابقی وزنه‌ها را از فاصله‌های دو یا سه متری به طرف آن وزنه اصلی پرتاب می‌کنند، هر کدام از وزنه‌ها فاصله نزدیک تری داشته باشد، پرتاب کننده آن وزنه برنده خواهد بود، والدین می‌توانند در نوروز کرونایی این بازی سرگرم کننده را با گردو نیز (به جای پتانگ) با کودکان انجام دهند.

کد خبر 483358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.