لیزری که اشیای مخفی را پیدا می‌کند

محققان چینی لیزری ابداع کرده‌اند که قادر است از فاصله یک مایلی، مکان یک شیء مخفی را پیدا کند.

به گزارش ایمنا گروهی از محققان چینی با استفاده از لیزر توانستند یک شیء را که در آپارتمانی مخفی شده بود، بیابند. چنین لیزری در عملیات‌های نجات و جستجو، خودروهای خودران و یافتن دشمن کارآمد است.

محققان یک مانکن را داخل آپارتمانی مخفی کردند و لیزر را به آنجا تاباندند تا با محاسبه مدت زمان رسیدن فوتون‌ها به قسمت‌های مختلف اتاق و بازگشت آنها به لیزر، مکان دقیق شیء مخفی را تعیین کنند.

با کمک این فناوری که تصویربرداری NLOS نام گرفته، می‌توان نیروهای ارتش دشمن را با دقت ردیابی کرد یا از آن برای ارسال گروه‌های نجات جهت یافتن قربانیان استفاده کرد. همچنین چنین لیزری در خودروهای خودران کاربرد دارد و به اتومبیل‌ها کمک می‌کند عابران و وسایل نقلیه را از پشت ساختمان‌ها ردیابی کنند.

طی فرایند تحقیق، گروهی از پژوهشگران دانشگاه علم و فناوری چین این فناوری جدید را ابداع کردند. آنها یک انتشار دهنده لیزری در پردیس دانشکده خود در شانگهای ساختند و سپس یک مانکن را پشت نمایشگری در یک آپارتمان در فاصله یک مایلی مخفی کردند.

در مرحله بعد آنها اشعه لیزری به آپارتمان تاباندند. بعضی از فوتون‌های لیزر به دیوار برخورد کردند و به حسگری در نزدیکی انتشار دهنده آن برگشتند. محققان با بررسی مدت زمان سفر فوتون‌ها به مکان‌های مختلف و بازگشت آنها به انتشار دهنده، توانستند مکان قرار گرفتن هر قسمت از مانکن را از دیوار دریابند و یک تصویر سه بعدی از جستجوی خود بسازند.

آنها با استفاده از مدت زمان سفر فوتون‌ها توانستند موقعیت مانکن را تعیین کنند، زیرا سرعت نور ثابت است. آزمایش‌های پیشین فقط به یافتن مکان اشیایی در فاصله ۱۰ فوتی کمک کرده بود.

منبع: مهر
کد خبر 483340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.