۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
بورسی که سپر شد! 

بازار سرمایه در حالی به عنوان سپر تورمی مورد حمایت دولت و دستگاه‌های اقتصادی وابسته به آن در بازه زمانی سال ۹۹ محسوب می‌شود که میانگین بازدهی آن در سال گذشته در حدود ۱۴۵ درصد بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وجود فشارهای تورمی و برجسته‌ شدن نقش آنها در نظام اقتصادی ایران در بازه زمانی سال ۹۹ نیز همچون سال‌های گذشته برای بسیاری از فعالان اقتصادی، واضح و مبرهن بود و بر این اساس اغلب بازارهای مالی و اقتصادی ایران در سالی که گذشت رشد شدید و تعجب برانگیز ارزش دارایی‌های خود را تجربه کردند.

در این بین بازارهای شاخصی که ارتباط نظام اجتماعی با آنها بیش از پیش افزایش پیدا کرده بود نیز از قاعده فشار تورمی مستثنی نبودند و نرخ طلا، ارز، سکه، جواهرات، مسکن، خودرو و سهام در بستر بازارهای مالی و اقتصادی کشور تا حد زیادی رشد کرد و البته رشد نامتوازن و ناهماهنگ قدرت خرید عموم مردم برای معامله در این بازارها باعث شد تا بسیاری از آنها در حال حاضر دچار رکود تورمی شده باشند.

بروز این اتفاقات ناگوار در بستر نظام اقتصادی ایران در بازه زمانی سال ۹۹ در حالی صورت گرفت که بسیاری از کارشناسان خبره اقتصادی و اقتصاددانان مطرح کشور در اواخر سال ۹۸ پیش‌بینی‌هایی در خصوص لزوم تغییر راهبردهای اقتصادی دولت برای تنظیم بازارهای مختلف کرده بودند و اتاق‌های بازرگانی نیز هشدارهای جدی به وزارت صمت در خصوص لزوم توجه بیشتر به بازار داده بودند با این همه بانک مرکزی به عنوان اصلی‌ترین سیاست گذار اقتصادی دولت با جدی نگرفتن این هشدارها گمان می‌کرد سال ۹۹ بدون تنش و تورم طی خواهد شد.

بر این اساس بی‌توجهی دستگاه‌های اقتصادی دولت به هشدار فعالان و کارشناسان خبره علم اقتصاد در خصوص افزایش قابل توجه نقدینگی در جامعه و لزوم تنظیم بهتر بازارهای مالی و اقتصادی باعث شد تا نقدینگی سرگردان عمومی در سال گذشته برای پیدا کردن یک پناهگاه امن به تکاپو بیافتد و به رغم تمام راهکارهای درست یا غلطی که از سوی مردم برای پناه دادن به نقدینگی‌شان مورد استفاده قرار گرفت، حمایت دولت از بازار سرمایه و تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در بورس باعث شد تا حجم قابل توجهی از نقدینگی موجود در جامعه به سمت بازار سهام سوق پیدا کند.

این حجم از نقدینگی که هیچ گاه بورس ۵۰ درصد از آن راهم تجربه نکرده بود باعث شد تا تب بازار سهام که با حمایت‌های دولتی تا حدی گرم شده بود تا حد زیادی داغ شود؛ بر این اساس اطلاعات ارائه شده در گزارش سالانه سازمان بورس و اوراق بهادار نشان می‌دهد طی سال ۹۹ بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار سرمایه‌گذار جدید وارد بازار سرمایه شدند و این یک رکود عجیب در عمر بازار بورس ایران به حساب می‌آید.

حمایت از بورس، تصمیم "یک شبه" دولت بود

محمدعلی سعیدیان، کارشناس و فعال بورس و بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با جریان نقدینگی بازار سرمایه در سال ۹۹ اظهار می‌کند: سال گذشته عجیب‌ترین سال بازار سرمایه طی ۵۰ سال اخیر بود و بورس به عنوان یک بازار مالی پرطرفدار در سراسر جهان، تاکنون این حجم از ورود سرمایه‌گذار جدید طی یکسال را تجربه نکرده بود.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه هجوم نقدینگی جامعه به سمت بازار سرمایه در حالی صورت گرفت که زیرساخت‌های فرهنگی، اقتصادی و تکنولوژیک مورد نیاز برای بهره‌برداری عموم مردم در این بازار فراهم نشده بود و بی‌توجهی بانک مرکزی، سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت اقتصاد و دارایی به این مهم نشان داد که حمایت از بازار سرمایه و تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در آن تصمیمی "یک شبه" در دولت بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: بورس برای دستگاه‌های اقتصادی دولت در سال ۹۹ به عنوان یک سپر تورم و نقدینگی عمل کرد و در صورتی که نقدینگی که در این سال در دست مردم بود به صورت کامل به بازار سرمایه نمی‌رفت، شاهد افزایش هرچه بیشتر نرخ تورم و کالاهای اساسی مورد نیاز خانوار بودیم.

سعیدیان خاطرنشان می‌کند: البته به رغم تورم بیش از ۳۵ درصدی که در آخرین روزهای سال ۹۹ از سوی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی به ثبت رسیده، اغلب فعالان اقتصادی یا سرمایه‌گذاران خردی که از ابتدای سال، اقدام به انتقال سرمایه‌شان به بورس کرده و نقدینگی را در بازار سرمایه پناه دادند، حجم بازدهی قابل توجهی را در پایان سال دریافت کردند.

وی ادامه می‌دهد: انتقادات علیه وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی در خصوص لزوم دولتی کنترل نکردن بازار سرمایه صحیح است اما به رغم اینکه شاخص کل بورس تهران از مردادماه سال جاری، روند نزولی در پیش گرفت میانگین بازده سرمایه‌گذاری پایدار در بازار سهام در بازه زمانی سال گذشته به بیش از ۱۴۵ درصد رسیده است.

گزارش از: سپهر زارع، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 483314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.