۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
رشد چشمگیر نرخ سکه و طلا در سال ۹۹

روند نوسانات نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار و سکه بهار آزادی در سال ۹۹ نشان می‌دهد که این دو شاخص مهم در بازارهای پولی ایران به ترتیب بیش از ۸۳ و ۱۱ درصد رشد را در روند معاملات بازار آزاد تجربه کرده اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نمودار وضعیت نرخ هر دلار آمریکا در سال ۹۹ و مقایسه اجمالی نوسانات این فلز گرانبها با افت و خیز قیمت سکه طلا در بازار نشان می‌دهد، سود حاصل از خرید سکه برای فعالان اقتصادی و معامله‌گران بازار در سال ۹۹ بسیار بیشتر از سود هر دلار آمریکا و سایر ارزها بوده و بر این اساس نوسانات مرتبط با نرخ سکه، طلا و جواهرات به طور قابل توجهی از میزان نوسانات نرخ ارز در بازار معاملات آزاد بیشتر بوده است.

در آخرین روز کاری بازار آزاد معاملات سکه، طلا و جواهرات، هر سکه بهار آزادی با بیش از ۲۸ هزار تومان افزایش به نرخ ۱۱ میلیون و ۳۸ هزار تومان رسید و بر این اساس بازدهی و سود حاصل از خرید این شاخص اقتصادی برای معامله‌گران بازار در سال ۹۹ به بیش از ۸۳ درصد رسید که در حقیقت یک رکورد باورنکردنی در طول سال‌های فعالیت بازار سکه، طلا و جواهرات ایران محسوب می‌شود.

این افزایش ارزش برای هر سکه بهار آزادی در روند آخرین روز کاری معامله‌گران بازار آزاد سکه، طلا و جواهرات در سال ۹۹ در حالی محقق شد که دلار در همان روز بیش از ۹۰ تومان کاهش ارزش را تجربه می‌کرد و اغلب فعالان اقتصادی که در ابتدای سال ۹۹ گمان می‌کردند با افزایش سطح تنش‌ها میان ایالات متحده و ایران بر سر برجام، بازدهی بیشتری از بازار ارز خواهند داشت متوجه شدند که بازی سیاسی که تا پیش از این منجر به افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی می‌شد با آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا، جو بایدن تغییر کرده است.

البته قواعد اصلی این بازی، همچنان پابرجاست و به رغم اینکه جو بایدن نسبت به سیاست‌های خارجی ایران، نرم‌تر از ترامپ واکنش نشان می‌دهد، اما تهدیدات مداوم و مستمر اعضای کابینه جو بایدن باعث شده تا اقتصاد ایران همچون روزهایی که ترامپ بر مسند قدرت در کاخ سفید، ایران را تهدید می‌کرد، نوسانات زیادی را تجربه کند و آمار روند تغییر نرخ هر دلار آمریکا به ریال در بازار آزاد ایران نشان می‌دهد که نرخ ارز در سالی که گذشت بیش از ۵۴ درصد افزایش را تجربه کرده است.

بسیاری از فعالان اقتصادی معتقدند علت اصلی افزایش نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری در بازار سکه و جواهرات در سال ۹۹ در مقایسه با نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری پایدار در بازار آزاد ارز، افزایش بی‌سابقه ارزش اونس جهانی طلا است زیرا اطلاعات ارائه شده از سوی بانک جهانی نشان می‌دهد ارزش اونس طلای جهانی از ابتدای سال ۹۹ تا پایان این سال بیش از ۲۰۰ دلار افزایش را تجربه کرده و بر این اساس قیمت هر اونس از یک هزار و ۵۰۰ دلار در ابتدای سال گذشته به بیش از یک هزار و ۷۲۰ دلار در روزهای پایانی سال ۹۹ رسیده است.

رضا مصطفوی، فعال بازار طلا، سکه و جواهرات در این رابطه به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: نرخ بازدهی بیش از ۸۰ درصدی سرمایه‌گذاری پایدار روی خرید سکه در سال ۹۹ در حالی صورت گرفت که از ابتدای سال بسیاری از فعالان شاخص اقتصادی معتقد بودند، بازدهی و سود خرید ارزهای شاخص همچون دلار در سال گذشته بیشتر از طلا، سکه و جواهرات خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: در حقیقت سال ۹۸ به فعالان و معامله‌گران بازار ثابت کرده بود که بازدهی بیشتر طلا و سکه از دلار در طول معاملات سالانه بازار آزاد یک رؤیا نیست اما هیچکس فکر نمی‌کرد ملایمت جو بایدن در برابر ایران باعث شود دلار تا این حد در روند معاملات بازار آزاد ارزهای شاخص تثبیت شود.

این فعال اقتصادی تصریح می‌کند: نرخ بازدهی سکه در سال ۹۸ به کمتر از ۲۹ درصد رسید و این در حالی بود که معامله‌گران بازار آزاد ارزهای شاخص بازدهی بیش از ۲۲ درصدی را از خریدهای سالیانه خود دریافت کرده بودند، اما تفاوت نرخ بازدهی دلار و سکه در سالی که گذشت بسیار فاحش‌تر از سال ۹۸ بود و به نظر می‌رسد از سرگیری فعالیت معامله‌گران کلان بازارها پس از تعطیلات عید نوروز با افت نرخ دلار همراه باشد.

مصطفوی اضافه می‌کند: بازدهی همه بازارهای مالی و پولی ایران در سالی که گذشت در مجموع مثبت بوده و اغلب شاخص‌های اقتصادی که ارتباط مستقیمی با سطح رفاه و معیشت مردم دارند، صعود قابل توجهی را در سال ۹۹ تجربه کرده‌اند و به همین دلیل تأمین نیازهای اولیه خانواده برای سرپرستان خانوار تا حد زیادی مشکل شده است.

وی یادآور می‌شود: خرید طلا، سکه و جواهرات مدت زیادی است که از اولویت‌های اقتصادی و مالی مردم حذف شده و به نظر می‌رسد فعلاً در شرایط کنونی، تأمین نیازهای اولیه خانواده همچون مسکن، پوشاک و خوراک از اهمیت بیشتری برای مردم برخوردار است.

گزارش از: سپهر زارع، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 483312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.