اجرای دیوارنگاره‌های نوروزی در منطقه ٨ شهرداری اصفهان

مدیر منطقه هشت شهرداری اصفهان از اجرای دیوارنگاره‌های متفاوت نوروزی در سطح این منطقه خبر داد و گفت: اجرای این دیوارنگاره‌ها چهره منطقه را متحول کرده است.

محمد کیهانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: دیوارنگاره گلزار شهدا و قبرستان محلی مارچین با متراژ ١٢٧ مترمربع به موضوع گذر زمان در نیم قرن اخیر اشاره می‌کند.

وی با بیان اینکه در محل گلزار شهدای مارچین ٥٢ شهید سرافراز آرمیده‌اند، افزود: در دیوارنگاره حجمی انجام شده در این محل روایتگری پیروزی انقلاب، ایام دفاع مقدس، دوران سازندگی و ثبات کشور که به صورت پیوسته دیده می‌شود و اسامی ۵۲ شهید محله مارچین در این طرح هنری حک شده است.

مدیر منطقه هشت شهرداری اصفهان افزود: دیوارنگاره جنب پایانه کاوه نیز به متراژ ۴٧ مترمربع به صورت هشت ضلعی‌های نماد خورشید، نور و روشنایی به صورت حجمی و نقاشی دیواری انجام شده است.

وی ادامه داد: در این طرح که به نوعی در صدد احیای بصری هنر مردمان ایران زمین با روایتگری هنری بودیم بر استفاده از نمادهای باستانی تاکید شده است.

کیهانی با تاکید بر لزوم استفاده از نماد درخت سرو در بخش دیگری از این کار هنری افزود: هدف از به کار بردن درخت سرو در این اثر اشاره به مقاومت و ایستادگی مردم اصفهان در دوران دفاع مقدس بوده است.

اجرای دیوارنگاره‌های نوروزی در منطقه ٨ شهرداری اصفهان

وی ادامه داد: با تأمل در این دیوارنگاره می‌بینیم که ٢٣ مرتبه نام اصفهان به صورت رمزنگاری شده به یاد ۲۳ هزار شهید استان در میان طرح سروها و کبوتران تکرار شده همچنین رواق‌ها، کاشی‌کاری‌ها نیز به عنوان نماد اصفهان و ماهی‌ها و پرندگان که به نوبه خود نشان آزادی و آزادگی و بهار طبیعت بوده، استفاده شده است.

وی از اجرای فاز نخست دیوارنگاره خیابان کاوه جنب پل ٢۵ آبان توسط سازمان زیباسازی خبر داد و خاطرنشان کرد: تا موعد هفته نکوداشت اصفهان به این طرح به صورت مرحله‌ای طرح‌های جدیدی افزوده خواهد شد و تا اردیبهشت امسال این دیوار نگاره تکمیل و رونمایی خواهد شد.

مدیر منطقه هشت شهرداری اصفهان ادامه داد: فاز نخست این اثر به متراژ ۵۵ مترمربع است و یک حس نوستالژیک از خانه‌های قدیمی اصفهان ایجاد می‌کند که نشانگر صفا و همبستگی‌های اصیل در زمان قدیم بوده است.

اجرای دیوارنگاره‌های نوروزی در منطقه ٨ شهرداری اصفهان

وی با اشاره به دیوارنگاره خیابان ۵ آذر نیز گفت: این پروژه در فضایی به وسعت ٣٠ مترمربع با نماد بازی چوگان به عنوان ورزش ایران باستان برای به تصویر کشیدن بخشی از تاریخ ورزش کشورمان است، البته در اصفهان خصوصاً در دوره صفویه و در میدان نقش جهان این ورزش به اوج شهرت خود رسید.

کیهانی افزود: در اسفند ماه نیز دیوار نگاره حجمی مربوط به داستان معروف مرغابی‌ها و لاک پشت که برگزیده از کتاب کلیله و دمنه در خیابان جابر انصاری بود به صورت کامل نوسازی و بهسازی شد و در جوار آن دیوارنگاره حجمی مربوط به داستان خاطره‌انگیز «روباه و زاغ» که یادآور داستان‌های دوران کودکی نسل بزرگسال جامعه است، به صورت طرح برجسته و حجمی به تصویر کشیده شد.

کیهانی با اشاره به استمرار اینگونه اقدامات در سال ۱۴۰۰ در منطقه هشت، از تمامی هنرمندانی که علاقمند به اجرای طرح‌های متنوع هنری و فرهنگی با تاکید بر شاخصه‌های فرهنگی شهر اصفهان هستند، دعوت به همکاری کرد.

کد خبر 483288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.