۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸
قانون جدید را بدانید و چک بکشید

امروز با نخستین روز کاری بانک‌ها در سال جدید، اصلاح قانون چک در مسیر جدیدی قرار می گیرد چرا که براساس این قانون صدور چک در وجه حامل ممنوع و ثبت چک‌های صیادی در سامانه صیاد تا حدودی الزامی می شود.

به گزارش ایمنا، سه سالی است که بانک مرکزی بر اصلاح قانون چک یا همان قانون جدید چک تاکید دارد، قانونی که مصوبات جدیدی داشته و هدف اصلی آن، جلوگیری از برگشت و جعل چک است که این اصلاح به موارد مختلفی از جمله دوری از نظام سنتی به بانکداری دیجیتال هم باز می‌گردد. از امروز نیز دسته چک جدید تحویل متقاضی می‌شود که بنفش رنگ است و امکان صدور چک‌های جدید در وجه حامل، وجود ندارد.

آمنه نادعلی‌زاده، معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی نیز در این رابطه اظهار کرد: فرد صادرکننده چک باید اطلاعات خود را در سامانه صیاد ثبت کند و تأیید چک هم در سامانه صیاد انجام می‌گیرد و فرد گیرنده باید تأیید آن را کنترل کند. علت صدور چک هم باید در سامانه ثبت شود.

وی تصریح کرد: از امروز دسته چک جدید تحویل متقاضی می‌شود که بنفش رنگ است و امکان صدور چک‌های جدید در وجه حامل، وجود ندارد.

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی افزود: البته چک‌های قدیمی طبق روال قبلی نیاز به ثبت در سامانه صیاد ندارند و قابل استفاده هستند، از طرف بانک مرکزی مهلت زمانی برای جمع‌آوری دسته چک‌های قدیمی داده می‌شود.

وی گفت: سقف ریالی هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است و پس از گذشت سه مرحله به اجرا در می‌آید، سقف اعتباری هم بر اساس تقاضای افراد، میزان تراکنش، سابقه صدور چک و یا چک‌های برگشتی افراد در میزان سقف اعتباری سالیانه افراد مشخص می‌شود و قابل افزایش است.

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تاکید کرد: در لحظه باید گیرنده چک از طریق سامانه صیاد استعلام بگیرد که چک دریافتی تأیید شده است یا خیر، صادر کننده چک می‌تواند چک خود را از طریق ثبت در پنج اپلیکیشن متفاوت یا درگاه‌هایی که بانک در اختیارش قرار می‌دهد انجام دهد، ثبت کند و مراحل صدور چک را به صورت الکترونیکی تکمیل کند.

وی ادامه داد: چک‌های جدید که در اختیار مردم قرار می‌گیرد دارای بارکد، کد صیادی ۱۶ رقمی و تاریخ اعتبار خواهند بود، در چک‌های جدید تا تاریخ مشخص، قابلیت صدور وجود دارد و این تاریخ هم سه سال بعد از دریافت دسته چک است. نادعلی زاده اظهار کرد: پشت نویسی چک در سامانه صیاد انجام می‌شود و محدودیتی در تعداد گردش چک وجود ندارد، دیگر چک سفید امضا و بدون تاریخ نباید صادر شود.

ثبت پیامکی چک در آینده نزدیک

وی با اشاره به ثبت پیامکی چک در آینده نزدیک، افزود: به زودی امکان ثبت پیامکی چک فراهم می‌شود، اما با استفاده از اپلیکیشن‌ها هم امکان ثبت و هم تأیید فراهم است، چک ضمانت قابلیت ثبت در سامانه صیاد دارد، اما باید تاریخ، مبلغ و هویت آن در سامانه مشخص باشد، حتماً چک‌های بنفش باید در سامانه ثبت شوند و در غیر این صورت افراد نباید آن را قبول کنند.

سخنگوی اجرایی قانون جدید چک افزود: در چک‌های جدید چنانچه موجودی حساب نتواند مقدار چک صادر شده را تأمین کند، می‌تواند بخشی از مبلغ قابل دریافت را وصول کرده و مابقی چک را برگشتی اعلام کرد که در این شیوه، به میزان مبلغ چک برگشتی در همه حساب‌های فرد در بانک‌های مختلف مسدود می‌شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 483127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.