آسترازنکا اثربخشی واکسن کرونایش را تا ۷۶ درصد پایین آورد

شرکت داروسازی انگلیسی آسترازنکا پس از انتقادها درباره این که در اعلام نتایج کارآزمایی بالینی واکسنش در آمریکا از اطلاعات قدیمی استفاده کرده است، روز پنجشنبه میزان اثربخشی آن را تا ۷۶ درصد پایین آورد.

به گزارش ایمنا به نقل از رویترز شرکت آسترازنکا در بیانیه جدیدش اعلام کرد که واکسن کرونایش (که با همکاری با دانشگاه آکسفورد ساخته شده است) در پیشگیری از بیماری علامت‌دار کووید-۱۹ اثربخشی ۷۶ درصدی داشته و این نتایج را به «هیات پایش داده‌ها و ایمنی» (DSMB) آمریکا تحویل داده است.

این هیات گروهی مستقل از کارشناسان هستند که بر داده‌های مربوط به بی‌خطر بودن و اثربخشی فراورده درمانی در حین انجام کارآزمایی بالینی نظارت دارند.

این تحول پس از آن صورت می‌گیرد که مقامات بهداشتی آمریکا به طور علنی از این شرکت داروسازی به خاطر استفاده از «اطلاعات قدیمی» برای نشان دادن میزان اثربخشی واکسنشان در کارآزمایی مرحله سوم در آمریکا انتقاد کردند.

این میزان جدید اعلام شده اندکی کمتر از میزان ۷۹ درصدی است که قبلا آسترازنکا گزارش داده بود. هیچ کدام از دریافت‌ کنندگان واکسن آسترازنکا در کارآزمایی بالینی آمریکایی دچار بیماری شدید نشدند و این واکسن در میان افراد ۶۵ ساله و بالاتر هم اثربخشی ۸۵ درصدی داشت.

اما حتی ارائه این داده‌های جدید ممکن است چالش‌های واکسن آسترازنکا را در آمریکا حل نکند، چرا که اشتباهات مکرر در ارائه نتایج که باعث سردرگمی و بی‌اعتمادی نسبت به آن شده، ممکن است باعث سختگیری بیشتر در بررسی داده‌ها و به تاخیر افتادن تایید این واکسن در این کشور شود.

منبع: همشهری آنلاین

کد خبر 483039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.