جوانی؛ چالش‌ برانگیزترین دوره زندگی

دوره جوانی مقطع زمانی بسیار حساس و سرنوشت سازی در زندگی هر فردی است و اگر این دوره با هدف‌گذاری پیش برود آینده‌ای روشن پیش روی جوان قرار می‌گیرد و برای گذر از چالش‌های این دوران، لازم است که جامعه با جوانان همراهی کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سخن از جوان و جوانی که می‌شود، صفاتی مانند احساس پاکی، طراوت و نشاط، امید، هیجان، سرزندگی، لذت و شادی و شادمانی در ذهن‌ها نقش می‌بندد. اما پای صحبت جوانان که می‌نشینی نشاط و امید و شادی در صحبت‌هایشان کمرنگ شده و بیشتر از مشکلات موجود حرف می‌زنند.

احمد که جوانی ۲۵ ساله و تحصیل کرده است از چالش‌هایی که با آن توجه است، می‌گوید: "تمام عمرم را درس خواندم، اما اکنون بیکار هستم و چون شغلی ندارم نمی‌توانم ازدواج کنم، البته بیکار هم نمی‌نشینم و با اینکه کارشناسی ارشد دارم در رستوران کار می‌کنم، اما این کاری نیست که برای تمام عمرم دنبال آن هستم و تمام تلاش‌هایم برای فعالیت در رشته تحصیلی تاکنون با بن‌بست مواجه شده و به شدت برای آینده و ادامه زندگی از نظر اقتصادی، ازدواج و کار نگران هستم و اوضاع و احوال خوبی ندارم. "

بهاره دانشجویی است که او هم از نگرانی‌های خود در دوره جوانی می‌گوید: " تأمین هزینه‌های تحصیل با وجود شرایط اقتصادی که در جامعه حاکم است برای خانواده‌ام مقدور نیست و خودم هم باید دو شیفت کار کنم تا بتوانم جوابگوی هزینه‌های تحصیلم باشم، اما کار زیاد من را از درس خواندن که مهمترین دغدغه یک جوان است، دور کرده و تمام جوانی‌ام به جای شادی و درس خواندن به سخت کار کردن می‌گذرد، کارهایی هم که انجام می‌دهم، آینده‌ای ندارد و تنها برای گذران روزگار به سراغ آن‌ها رفته‌ام، کارهایی مثل فروشندگی و بازاریابی. "

حامد گلایه‌اش بیشتر از بقیه است چرا که در سن ۲۰ سالگی ازدواج کرده و اکنون که ۲۴ ساله است هنوز نتوانسته مراسم عروسی را برگزار کند: " تهیه مسکن و داشتن شغلی مناسب برای امرار معاش یک خانواده بسیار سخت است، درسم را رها کردم تا بتوانم سخت کار کنم، با وجود داشتن دو شغل از پس مخارج زندگی برنمی‌آیم و هنوز نتوانسته‌ام لوازم اولیه زندگی را فراهم کنم، بیمه نیستم و گاهی تأمین هزینه‌های درمان برایم سخت است، در حال حاضر مشکلات اقتصادی کمر جوانان را خم کرده و بیشتر دوستانم با دیدن اوضاع سخت اقتصادی به ازدواج فکر نمی‌کنند و اکثر آن‌ها بیکار هستند و یا شغل مناسب و آینده‌داری ندارند. "

جوانی، بهاری است زیبا و پرهیجان

سمیه طاهری، کارشناس ارشد جامعه‌شناسی در خصوص جوان و ویژگی جوانان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: جوانی دوره اصلی زندگی انسان است و جوانان باید قدر این دوره را بدانند و در راستای استفاده از ظرفیت‌های خود برای رسیدن به اهدافشان تلاش کنند.

وی ادامه می‌دهد: جوانی آغازی است که نوباوگی، کودکی و نوجوانی را پشت سر دارد و میانسالی و کهنسالی را برابر خود می‌بیند، نوجوانی همانند نوروزی دل پذیر و پرطراوت اما زودگذر است که گاه طوفان‌های تندی در آن می‌وزد و جوانی بهاری است زیبا، پرهیجان و همراه با لذت‌های گوناگون از تفریح، آراستگی، خوراک، لباس، گفت‌وگو و نشست و برخاست‌های خاطره آفرین و شیرین، در این دوران شخصیت گرایی، آرمان خواهی، شور، احساس نشاط و امید به اوج خود می‌رسد و جوانان در این دوره بیشتر از هر دوره دیگری برای زندگی تلاش می‌کنند.

در دوره جوانی بینش انسان رشد می‌کند

این جامعه‌شناس خاطرنشان می‌کند: در دوره جوانی بینش‌های انسان رشد می‌کند، گرایش‌ها شدید می‌شود و انتخاب‌ها در زمینه‌های مختلف یکی پس از دیگری فرا می‌رسد، در دوره جوانی بنیان آینده افراد، محکم و بنیادهای فکری و فرهنگی آدمی متبلور می‌شود، گاه حرکت ساز و روشنی بخش است و گاه حرکت سوز و تاریک، البته جوان باید با تعیین اهداف زندگی خود و برنامه‌ریزی پیش برود تا به نتایج کارآمد دست یابد، بی‌هدفی بدترین چالش دوران جوانی است و جوان را به تباهی می‌شد، چرا که نور امید را در جوان خاموش می‌کند.

چالش‌های دوره جوانی چیست؟

وی با بیان اینکه در دوره جوانی برخی مشکلات و چالش‌هایی در عرصه‌های مختلف ظهور می‌کند، می‌گوید: جوان در صورت شناخت عمیق این چالش‌ها و مواجهه درست و علمی با کمترین هزینه می‌تواند از این بزنگاه‌ها عبور کند و به هدف نهایی خود که رشد فکری، روحی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است، برسد.

طاهری با اشاره به وجود شکاف عمیق بین خانواده و جوانان، تصریح می‌کند: گسترش روند صنعتی شدن جوامع و تغییرات محسوس در الگوهای شغلی و اقتصادی سبب شده که والدین بیشتر اوقات خود را در خارج از محیط مدرسه سپری کنند و توان لازم و فرصت کافی برای برقراری مناسبات مطلوب و ارتباط کلامی مؤثر با فرزندان را ندارند و در نتیجه فاصله و شکاف میان والدین با فرزندان به ویژه فرزندان جوان عمیق می‌شود، بنابراین والدین نمی‌توانند به خوبی به مسائل و امور جوان خود رسیدگی کنند و این امر احساس رها شدن و فراموشی را در ذهن جوانان تقویت می‌کند و عدم حمایت خانواده می‌تواند جوان امروز را با مشکلات و چالش‌های فراوانی روبرو کند.

وی می‌گوید: عدم توجه نظام آموزشی به آموزش مهارت‌های زندگی، جوانان را در عرصه عمومی جامعه و در برخورد با مسائل مختلف با دشواری‌های خاصی مواجه کرده است، ابهام و پیچیدگی در هدف گذاری برنامه‌های آموزشی و کارایی پایین این نوع سیستم آموزش و پرورش در تربیت شهروند مدنی یعنی شهروندی که بتواند با گفت‌وگو و یا سایر ابزارهای مدنی موجود مشکلات خود را در جامعه حل و فصل کند باعث شده تا اعتماد به نفس جوان امروز آسیب ببیند.

جوانی؛ چالش‌ برانگیزترین دوره زندگی

جوانان باید برای خودسازی برنامه‌ریزی کنند

این جامعه‌شناس با توضیح اینکه یک چهارم جمعیت کشور را جوانان تشکیل می‌دهند، اظهار می‌کند: با در نظر گرفتن جایگاه و توان جوانان در بخش‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به خوبی می‌توان آینده جامعه پیش رو را ترسیم کرد، جمعیت میلیونی جوانان نیاز به توجه ویژه دارد تا بتوان از آن‌ها به عنوان آینده‌سازان جامعه یاد کرد، باید به جوانان از نظر موقعیت اجتماعی و مسائل روحی و روانی بیشتر توجه شود.

وی خاطرنشان می‌کند: کارهایی که در جوانی می‌توان انجام داد، هرگز در پیری قابل انجام نیست، بنابراین باید جوانان برنامه‌ریزی کرده و با خودسازی دینی، فنی، علمی و اخلاقی کارهای خود را پیش ببرند، چرا که مسئولان آینده کشور از میان جوانان انتخاب خواهند شد، جوانان اکنون خود را آماده پذیرش مسئولیت در آینده کنند و قوه خلاقیت خود را به کار بیندازند تا به اهداف خود برسند.

افراط و تفریط جوان را به ورطه تباهی می‌کشاند

طاهری نقش خانواده، دوستان و مسئولان نهادهای اجرایی برای جلوگیری از انحراف جوانان و نوجوانان را بسیار مؤثر می‌داند و ادامه می‌دهد: محدود کردن و رفتارهای غیراجتماعی یا به طور کلی افراطی جوانان را از جامعه و خانواده جدا می‌کند، و به ورطه تباهی می‌کشاند، البته که باید در این دوران تعادل را در هر زمینه‌ای حفظ کرد، چرا که افراط و تفریط به ویژه در دوره جوانی چالش‌های منفی را پیش روی جوان می‌گذارد.

وی می‌گوید: باید به نیازهای روانی و عاطفی جوانان توجه ویژه‌ای شود و در کنار آن بسترهای اجتماعی برای ایجاد اشتغال و ازدواج آن‌ها فراهم شود تا این نیروی مولد و توانمند آینده جامعه را بسازد، در نظر گرفتن نیاز و احساسات جوانان با توجه به نوع، جنس و شرایط محیطی که در آن قرار دارند و از طرفی مهیا کردن زمینه‌های رشد علمی و معنوی آن‌ها از ضروری‌ترین امور ابتدایی برای حمایت از این نسل است که این وظیفه مهم به عهده مسئولان و نهادهای اجرایی است تا به جای نیروی افسرده و ناتوان، نیروها مولد آینده را بسازند.

هویت بریکولاژی جوان امروز

زهره شومال، مشاور خانواده و جوانان با توضیح اینکه جوان امروز با چه چالش‌هایی بر سر راه زندگی خود مواجه است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: جوان امروز با توجه به شبکه‌های اجتماعی متنوعی که در دسترس وجود دارد با دنیای پیرامون خود ارتباط برقرار می‌کند و در این شبکه‌های اجتماعی انواع خرده فرهنگ‌های فرهنگی و اجتماعی وجود دارد و جوان در معرض تهاجم فرهنگی قرار می‌گیرد، به عنوان مثال نوجوانان و جوانان امروز در حوزه‌ی موسیقایی سلیقه متفاوتی نسبت به هم نسل‌های پیشین خود دارند.

وی ادامه می‌دهد: الگوهای فرهنگی و اجتماعی متفاوتی بر سر راه جوان امروز وجود دارد که امکان انتخاب بیشتری به آن‌ها می‌دهد، انتخاب‌هایی که گاه صحیح و نتیجه‌بخش است و گاه جوان را به مرز تباهی می‌کشاند، جوان امروز باید با آگاهی بیشتری به سمت انتخاب برود تا جوانی‌اش تباه نشود و آینده‌ای روشن را برای خود ترسیم کند.

این مشاور خاطرنشان می‌کند: یکی دیگر از مواردی که در جوانان امروز مشاهده می‌شود هویت بریکولاژ یا چهل تکه است، به این معنا که فرد در حوزه پوشش از یک خرده فرهنگ در حوزه معنویت از یک خرده فرهنگ دیگر و همین طور در حوزه رفتار و … از خرده فرهنگ‌های مختلفی پیروی می‌کند و به این شکل ما با یک جوان که از الگوی رفتاری واحد پیروی کند، مواجه نیستیم و با جوانی مواجه هستیم که هنوز نتوانسته به درستی به یکپارچگی فرهنگی دست پیدا کند، این موضوع باید بررسی شود و جوانان را به سمت یکپارچگی سوق دهیم.

وی در خصوص چالش‌های اقتصادی جوانان، تصریح می‌کند: در حوزه اقتصادی جوان امروز با مشکلات متعددی روبرو است و از جمله این مشکلات می‌توان به نبود فرصت شغلی مناسب و عدم کفاف درآمدهای فعلی با هزینه‌های جاری جوانان اشاره کرد، همچنین یکی از دلایل مهم عدم تمایل جوان برای تشکیل زندگی و ازدواج وجود مشکلات اقتصادی است که هر روز هم بیشتر و عمیق‌تر می‌شود.

جوانی؛ چالش‌ برانگیزترین دوره زندگی

اعتماد به جوانان نتیجه‌بخش است

شومال یکی از دغدغه‌های مهم جامعه امروز را پیر شدن جمعیت و عدم فرزندآوری می‌داند و می‌گوید: این موارد هم تا حد زیادی از عدم تمایل جوانان به ازدواج و تشکیل مشترک است که باید راهکارهای اساسی برای آن اندیشیده شود، در حوزه اقتصادی برای کمک به حل مشکلات جوانان در زمینه مخارج ازدواج وام‌هایی با میزان مناسب‌تری در اختیار جوانان قرار داده می‌شود که نیاز است، میزان آن بیشتر شود و همچنین تورم هم باید کنترل شود، چرا که قدرت خرید افراد پایین آمده است.

وی ادامه می‌دهد: باید به جوانان امروز اعتماد بیشتری شود و میدان بیشتری برای ارائه توانایی‌ها به جوانان داده شود و به استعداد و شور آنان در جهت خدمت به جامعه بیشتر توجه شود تا جوانان بتوانند کارایی بیشتری از خود نشان دهند، در حوزه فرهنگی و اخلاقی نیز باید محصولات فرهنگی مناسب و جذابی از طرف مسئولان تهیه شود و برای ارائه به جوانان آماده شود، تا عرصه برای جولان محصولات غربی که با فرهنگ اصیل ایرانی تناسبی ندارد گرفته شود و جوانان بتوانند به یک یکپارچگی فرهنگی مناسب برسند.

این مشاوره خانواده و جوانان در خصوص تأثیر کرونا در زندگی جوانان، می‌گوید: کرونا و فاصله گذاری اجتماعی باعث شد که افراد و جوانان تفریحات فردی را به تفریحات جمعی ترجیح داده و از میزان گفت‌وگوی حضوری آنها کاسته شده و همچنین سبب پایین آمدن خلق افراد و جوانان در دوران قرنطینه شده است که امیدواریم به زودی با تزریق واکسن کرونا رفت و آمدها بیشتر شده و باعث نشاط اجتماعی شود.

برای کمک به جوانان همکاری همه جانبه نیاز است

عباس مرادیان، معاون فرهنگی و امور جوانان استان اصفهان در خصوص روز جوان و جوانان به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: فعالیت‌های مربوط به روز جوان از روز ۵ فروردین کلید می‌خورد و تا ۱۱ فروردین ادامه دارد و بر اساس عناوینی که روزها دارند، برنامه‌های خاصی داریم، اما به دلیل کرونا نمی‌توانیم برخی از جشن‌ها و مراسم‌ها را برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه به دلیل شیوع کرونا برخی مراسم‌ها به صورت مجازی یا با ظرفیت کمتر برگزار می‌شود، ادامه می‌دهد: در حال حاضر حدود ۲۵۰ ثمن در استان ثبت شده که در حوزه‌های مختلف از جمله سلامت روان، فعالیت‌های بشر دوستانه، ایثار و شهادت، آسیب‌های اجتماعی و موضوعات فرهنگی فعالیت دارند.

معاون فرهنگی و امور جوانان استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: در هفته جوان بیشتر به موضوع شهدای جوان و زندگی نامه این بزرگان پرداخته می‌شود، همچنین فعالیت‌های ورزشی از جمله کوهپیمایی، پیاده‌روی و دوچرخه سواری و ورزش‌های انفرادی را به صورت نمادین در هفته جوان انجام خواهیم داد و برخی از این فعالیت‌ها به ویژه برای بانوان در باغ بانوان انجام می‌شود.

وی می‌افزاید: مسئولیت ما در زمینه ازدواج جوانان بیشتر برگزاری کارگاه‌هایی است که قبل از ازدواج انجام می‌شود و به صورت مشاوره رایگان یا با تخفیف برای جوانان برگزار خواهد شد، ۱۲ مرکز تحت پوشش اداره کل امور جوانان استان است، به خانواده‌های کم بضاعت نیز مشاوره می‌دهیم و ثمن‌ها هم در رابطه با کارگاه‌های پیش از ازدواج فعالیت دارند.

جوانی؛ چالش‌ برانگیزترین دوره زندگی

ثمن‌ها به توانمندسازی جوانان کمک می‌کنند

وی با اشاره به فعالیت‌هایی که برای جوان انجام می‌شود، تصریح می‌کند: بیشترین فعالیت‌ها در زمینه توانمندسازی ثمن‌ها و جوانان انجام می‌شود و تسهیلاتی در حوزه‌های ازدواج و وام نیز برای جوانان در نظر داریم، برای انجام اقدامات بیشتر برای جوانان نشست‌هایی با اداره کار و تعاون داشتیم، در زمینه وام با سرای کارآفرینی امید و رسالت تفاهم نامه‌ای داریم و بر اساس استانداردهایی که بانک در نظر دارد، این وام‌ها به جوانان تعلق می‌گیرد.

معاون فرهنگی و امور جوانان استان اصفهان با اشاره به اینکه جوانان در دوران کرونا اقدامات مؤثری را انجام داده‌اند، می‌گوید: از طریق ثمن‌ها در دوران کرونا اقداماتی از جمله تهیه ماسک، توزیع بسته‌های معیشتی، ضدعفونی کردن مناطق و معابر مختلف را انجام داده و می‌دهیم.

وی با بیان اینکه برای کمک به جوانان باید تمام دستگاه‌های ذی‌ربط همکاری همه جانبه کنند تا بتوانیم به نتایج مؤثری برسیم، اضافه می‌کند: ما رده سنی ۱۸ تا ۳۵ سال را تحت پوشش داریم و سایر ارگان‌ها و نهادها نیز باید با ما همکاری کنند تا بتوانیم به نتایج مثبتی دست یابیم و اتفاقات خوبی را شاهد باشیم.

مرادیان می‌گوید: جوانان باید فعالیت‌هایی را شروع کنند که باعث فعالیت پایدار آن‌ها شود، همچنین جوانان باید ازدواج آگاهانه داشته باشند و برای رسیدن به این امر مسئله مهم بحث آموزش است که باید توجه‌ویژه‌ای به آن شود. آموزش‌ها در هر زمینه‌ای باید از پایه و آموزش و پرورش شروع شود و ما هم در این مسیر جوانان را حمایت خواهیم کرد.

وی تاکید می‌کند: تا سال ۱۴۰۰ باید حدود ۲۴۰ ثمن ایجاد می‌کردیم که با توجه به استقبالی که از طرف جوان‌ها شده است، حتی کمی جلوتر از این قضیه هستیم و اکنون ۲۵۰ ثمن داریم و به ازای هر یک هزار جوان یک ثمن باید وجود داشته باشد.

کد خبر 483023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.