توضیح سخنگوی وزارت خارجه درباره افتتاح سد کمال خان در افغانستان

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص افتتاح سد کمال خان در افغانستان گفت: رودخانه هیرمند دارای رژیم حقوقی تعریف شده ای است و بر اساس قراردادی که در سال ۱۳۵۱ بین دو کشور به امضاء رسیده، حق آبه ایران کاملا مشخص بوده و دولت افعانستان هم به این حق آبه متعهد است.

به کزارش ایمنا، سعید خطیب زاده در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اظهارات مطرح شده در ارتباط با افتتاح سد کمال خان در افغانستان اظهار کرد: رودخانه هیرمند دارای رژیم حقوقی تعریف شده ای است و بر اساس قراردادی که در سال ۱۳۵۱ بین دو کشور به امضا رسیده و در مجالس قانونگذاری هر دو کشور به تصویب رسیده حق آبه ایران کاملاً مشخص بوده و دولت افعانستان هم به این حق آبه متعهد است.

وی افزود: البته حق آبه طبیعت و صیانت از حیات هامون‌ها موضوع جداگانه ای است که از مدت‌ها قبل با دولت افعانستان در حال مذاکره است و خوشبختانه اهمیت حیات هامون‌ها و ضرورت تأمین حق آبه آنها مورد توجه دولت افغانستان نیز می‌باشد. خشک شدن هامون‌ها آسیب‌های جدی از جمله طوفان‌های شن برای مردم در هر دو سوی مرز در پی خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه مساله توسعه سیستان موضوعی است که مورد توجه دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و طبیعتاً برای برنامه‌های توسعه، آب مورد نیاز می‌بایست به طرق مقتضی تأمین گردد، افزود: در این باره دولت برنامه‌های مختلفی را از سال‌ها قبل در دست مطالعه و اجرا دارد که از جمله آنها انتقال آب شیرین شده دریای عمان، بهره گیری از منابع آب ژرف، انتقال آب از سایر منابع داخلی و از همه مهمتر اجرای طرح‌های بهینه سازی مصرف آب می‌باشد.

خطیب زاده تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران از اظهارات رئیس جمهور محترم افغانستان برای تبدیل آب به موضوع همکاری بین دو کشور استقبال کرده و آمادگی خود را بدین منظور اعلام می‌کند.

منبع: ایرنا

کد خبر 483006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.