سال سخت کرونایی بر امدادگران هلال‌احمر چگونه گذشت؟

امدادگران هلال‌احمر اولین سربازان حاضر در صحنه حوادث و بلایا هستند و به عنوان نیروی داوطلب به مردم خدمت می کنند، امدادگران جمعیت هلال‌احمر بسیاری از جاده‌ها و راه‌های کشور را به تنهایی با حضور خود پوشش داده و در سخت‌ترین شرایط و بحران کرونا نیز در کنار مردم بودند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد. اسفندماه سال ۹۸ بود که به طور رسمی ورود ویروس منحوس کرونا به کشور تأیید شد و به سرعت در همه شهرها و استان‌های کشور منتشر شد و در همان روزهای نخست همه‌گیری، شمار زیادی از هموطنان‌مان را راهی بیمارستان کرد. جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران از همان ساعات نخست اعلام رسمی ورود کرونا به مرزهای ایران، فعالیت خود را در حوزه‌های مختلف برای مقابله با بیماری کرونا آغاز کرد.

انتشار ویروس در ماه پایانی سال و آغاز تدریجی سفرهای نوروزی می‌توانست به شیوع گسترده آن دامن بزند، اما امدادگران، نجاتگران و داوطلبان جمعیت در نخستین گام‌های مقابله با کرونا با برپایی ایستگاه تب سنجی در مبادی شهرها برای قطع زنجیره انتشار ویروس آستین همت را بالا زدند و آگاهی بخشی به عموم مردم درباره نحوه جلوگیری از انتشار آن حائز اهمیت زیادی بود.

امدادگران هلال احمر علاوه بر اطلاع رسانی در فضای مجازی، با ساخت کلیپ‌های آموزشی و انتشار در شبکه‌های اجتماعی مختلف فعال بودند حتی در طرح آموزش چهره به چهره آموزش به عموم مردم را با برپایی ایستگاه‌های آموزشی در دستور کار قرار دادند و همگام با گروه‌های جهادی و دیگر نهادهای امدادی، داوطلبان دلسوز هلالی هم برای تأمین لوازم و تجهیزات بهداشتی مورد نیاز عموم مردم و کادر درمانی دست به دست به هم دادند.

سال سخت کرونایی بر امدادگران هلال‌احمر چکونه گذشت؟

برپایی نقاهتگاه در چند استان کشور

سیل کمک‌های داوطلبانه امدادگران جمعیت هلال احمر کشور مثل روزهای سخت زلزله و سیل، برای کمک به هموطنان جاری شد و طولی نکشید، توزیع بسته‌های معیشتی برای خانوارهای کم‌بضاعت و ضدعفونی کردن معابر و اماکن عمومی با تهیه و توزیع ماسک، دستکش برای هموطنان در روند اجرای برنامه‌ها قرار گرفتند. فروردین ماه سال ۹۹ وقتی با زحمات و تلاش‌های فداکارانه پرستاران و پزشکان در مراکز درمانی کشور، نخستین بیماران کرونایی ترخیص شدند، امیدها برای شکست دادن این ویروس منحوس قوت گرفت، با بهبودی نخستین گروه بیماران کرونایی، جمعیت هلال‌احمر هم با برپایی نقاهتگاه‌هایی در چند استان کشور، شرایط را برای مراقبت و نگهداری از بیماران بهبود یافته پس از ترخیص از مراکز درمانی فراهم کرده بود.

نقاهتگاه‌هایی در استان‌های قم، قزوین، زنجان، گلستان که با حضور دلسوزانه و فداکارانه عوامل اجرایی برای مراقبت و نگهداری از بیماران با ریسک بالا راه‌اندازی شده بودند. در بحران کرونا تیم‌های سحر سازمان جوانان هم برای حمایت روانی از خانواده جان باختگان، بیماران و عموم مردم وارد میدان شده بودند، جوانان فعال هلالی علاوه بر مشارکت در ارائه آموزش‌های همگانی برای مقابله با بیماری کرونا، با راه‌اندازی پویش‌های لبخند، با خانواده، هلال آماده شده بودند و هموطنان‌مان را برای ماندن در خانه و رعایت موارد بهداشتی برای قطع زنجیره شیوع کرونا تشویق کردند.

جوانان هلال‌احمر در خط مقدم مبارزه و کنترل همه‌گیری کرونا

اواخر آبان ماه ۹۹ بود که رئیس جمعیت هلال‌احمر از حضور ۱۰۰ هزار جوان فعال هلال‌احمری در اجرای طرح محله محور مبتنی بر برنامه «هر خانه یک پایگاه سلامت» در خط مقدم مبارزه و کنترل همه‌گیری کرونا خبر داد و گفت: در جریان مبارزه و کنترل همه‌گیری کووید ۱۹ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعیت هلال احمر از ابتدا شیوع این بیماری تاکنون همکاری‌های تنگاتنگی داشته‌اند که حضور نیروهای جوان و داوطلب هلال احمر در تعطیلات نوروزی ۹۹ برای تب سنجی و آموزش مسافران نوروزی در مبادی ورودی، خروجی و گلوگاه‌های شهری کشور را می‌توان یکی از این همکاری‌هایی مؤثر وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر دانست.

کریم همتی در این باره اعلام کرده بود با توجه به گسترش بیماری کرونا در پاییز ۹۹ و اهمیت مشارکت فعال و سازمان یافته مردم در محلات و لزوم جلب همکاری بین بخشی بر اساس تفاهم نامه منعقد شده بین وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر از ظرفیت عظیم سازمان‌های جوانان برای اجرای طرح محله محور مبتنی بر برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت برای کنترل بیماری کرونا استفاده شد.

رئیس جمعیت هلال احمر کشور در این باره گفته بود: این طرح با هدف کلی مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ از طریق مشارکت مردمی و هماهنگی بین بخشی و با اهداف اختصاصی قطع زنجیره انتقال ویروس با افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده است، تا پاییز سال گذشته یک میلیون جوان عضو سازمان جوانان جمعیت هلال احمر برای اجرا و برگزاری این طرح آماده بودند. همتی در این خصوص اظهار کرده بود که به منظور سازماندهی محله محور این حرکت کشوری در سطح محلات، تیم‌های اجرایی در سه حوزه تیم‌های مراقبت با مسئولیت پایگاه‌ها، خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت، تیم‌های حمایتی با مسئولیت بسیج سپاه پاسداران و تیم‌های نظارتی با مسئولیت هلال احمر تشکیل شده بود که جمعیت هلال احمر در تمام این تیم‌ها به فراخور نیاز حضور فعال داشته است.

سال سخت کرونایی بر امدادگران هلال‌احمر چکونه گذشت؟

فعالیت ۳۰۰ هزار نیروی هلال‌احمر در طرح ناظران سلامت

سازمان جوانان جمعیت هلال احمر یکی از بزرگترین سازمان‌ها در کشور و در زمینه فعالیت‌های جوانان با بیش از ۷۰ سال سابقه است، بنا به گفته سخنگوی جمعیت هلال احمر این جمعیت از ابتدای سال ۹۹ مانند دیگر دستگاه‌ها درگیر بحران کووید ۱۹ بوده است. جوانان هلال احمر در سال ۹۹ در چندین پروژه و طرح ملی در زمینه پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا مشارکت داشته‌اند که این طرح‌ها از سوی فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر نیز مورد توجه قرار گرفته است از جمله طرح خادمان حسینی که با مشارکت جوانان در دهه اول ماه محرم و با هدف توزیع ماسک، مواد ضد عفونی کننده و ارائه توصیه‌های بهداشتی اجرا شده است.

محمدحسن قوسیان تاکید کرده بود در آبان‌ماه و با شیوع مجدد بیماری کرونا و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، طرح آمران سلامت در مدت ۱۱ روز از پنجم تا ۱۵ آبان ۹۹ در شهرهای مختلف کشور به اجرا درآمد. در این طرح حدود ۸۳ هزار نفر از اعضای سازمان جوانان با برپایی پایگاه‌های ثابت و سیار نسبت به توزیع ماسک و مواد ضد عفونی کننده، ارائه آموزش‌های ترویجی، توصیه‌های بهداشتی-حفاظتی به مردم، نصب پیام‌های آموزشی، اجرای برنامه‌های تبلیغی-آموزشی ویژه مشارکت کردند.

وی درباره طرح ناظران سلامت این جمعیت گفته بود اجرای طرح ناظران سلامت نیز در پی انعقاد تفاهم اپیدمی کووید ۱۹ از ابتدای آذرماه آغاز شد، در این طرح که همچنان اجرای آن ادامه دارد، بیش از ۳۰۰ هزار نفر از نیروهای جوان هلال احمر مشارکت دارند و کاهش قابل توجه آمار مربوط به شیوع کرونا نشان دهنده نتایج کارآمد اجرای این طرح‌ها بوده است.

اجرای طرح اهدای نفس با تهیه کپسول‌های اکسیژن

سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در سال ۹۹ در بحران کرونا برای حمایت از اقشار آسیب دیده از بیماری کرونا فعالیت‌های گسترده‌ای داشته است، مطابق گفته‌های دبیرکل جمعیت هلال احمر، اجرای طرح اهدای نفس با تهیه کپسول‌های اکسیژن و تجهیز بانک امانات تجهیزات پزشکی هلال احمر در سراسر کشور، تهیه دستگاه‌های اکسیژن ساز و اختصاص این تجهیزات به بیماران نیازمند مبتلا به کرونا از مهمترین طرح‌های سازمان داوطلبان در سال ۹۹ بوده است. علاوه بر این، جذب کمک‌های خیرین و تهیه بسته‌های حمایتی و معیشتی و توزیع بسته‌های معیشتی و حمایتی در طول سال میان نیازمندان و جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای زلزله زدگان سی سخت از جمله مهمترین اقدامات این سازمان بوده است.

سخنگوی جمعیت هلال احمر درباره جذب امدادگران دارای درجه ایثار در سال جاری ۹۹ تاکید کرده بود از ابتدای سال، موضوع بیمه امدادگران مطرح و تلاش‌هایی در این زمینه انجام شد اما در نهایت تصمیم بر این شد که امدادگران دارای درجه ایثار جذب هلال احمر شوند، توانایی این امدادگران هرساله راستی آزمایی می‌شود که بنا بر آخرین راستی آزمایی و بررسی‌های انجام شده، ۷۰۰ امدادگر دارای درجه ایثار، واجد شرایط استخدام بودند که تشریفات اداری برای جذب این امدادگران از بهمن ماه ۹۹ آغاز شده و در حال انجام است.

اجرای ۹۰ روزه امداد و نجات زمستانه سال ۹۹

۲۶ اسفندماه ۹۹ بود که رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گفت: از ۲۰ آذر تا ۲۵ اسفند ماه ۶۸ هزار و ۶۸ نفر از حادثه دیدگان انواع حوادث فصل زمستان (سوانح جوی و سوانح رانندگی) از خدمات طرح امداد و نجات زمستانه هلال احمر بهره‌مند شده‌اند، از ابتدای اجرای این طرح تا ۲۵ اسفندماه، پنج هزار و ۹۶۵ مأموریت مختلف امدادرسانی به منظور خدمات رسانی به حادثه دیدگان انواع حوادث توسط نیروهای امدادرسان هلال احمر انجام شده بود.

سال سخت کرونایی بر امدادگران هلال‌احمر چکونه گذشت؟

مهدی ولی پور تاکید کرده بود که در مدت یاد شده سه هزار و ۴۲۶ مورد (۵۷ درصد از کل مأموریت‌ها) مربوط به سوانح ترافیکی و ۵۹۱ مورد (۱۰ درصد از کل مأموریت‌ها) مربوط به سوانح جوی بوده که با تلاش نیروهای امدادگر و نجاتگر هلال احمر در سراسر کشور ۶۸ هزار و ۶۸ نفر امدادرسانی شدند که (سوانح جوی: ۶۳ درصد از کل امدادرسانی) بوده است. با تلاش امدادگران اعزامی به محل وقوع این حوادث ۲ هزار و ۷۰۶ نفر از آسیب دیدگان این حوادث برای دریافت خدمات تکمیلی به مراکز درمانی و بیمارستانی منتقل و هزار و ۷۰۶ نفر دیگر از آنان با دریافت خدمات امداد و کمک‌های اولیه ارائه شده از سوی امدادگران هلال احمر در محل درمان سرپایی شده بودند.

وی در این بار گفته بود در مدت یاد شده هزار و ۱۱۸ نفر از حادثه دیدگان سوانح ترافیکی از سوی امدادگران نجات یافتند که نیروهای امدادرسان برای نجات آنان ۸۲۹ مورد عملیات رهاسازی و نجات فنی از میان خودروهای تصادفی و واژگون شده انجام دادند. همچنین اسکان اضطراری و موقت ۹ هزار و ۷۲۰ نفر از مسافران و در راه ماندگان برف و کولاک در پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای و بین شهری هلال احمر در سراسر کشور انجام شده بود. طرح ملی امداد و نجات زمستانه از روز پنجشنبه ۲۰ آذر ۹۹ به مدت ۹۰ روز در سراسر کشور آغاز شده بود و ۲۵ اسفند ۹۹ پایان یافت. در طرح ملی امداد و نجات زمستانه هلال احمر ۱۱ هزار امدادگر و نجاتگر هلال احمر به ارائه خدمات متنوع امدادی به آسیب دیدگان حوادث و سوانح غیر مترقبه در شرایط جوی ناپایدار پرداخته‌اند.

آزمایش سریع کرونا در ۱۰۰ محور ورودی کشور

۱۶ اسفندماه ۹۹ بود که رئیس جمعیت هلال احمر از آغاز طرح جدید این جمعیت برای غربالگری و آزمایش کرونا در ورودی‌های زمینی، هوایی و دریایی کشور خبر داد و گفت: هر سال طرح امداد و نجات نوروزی جمعیت هلال احمر با محور سفرهای نوروزی از حدود ۲۵ اسفند تا پایان تعطیلات و ۱۵ فروردین اجرا می‌شد که امسال به دلیل شرایط شیوع کرونا و احتمال اعمال برخی محدودیت‌ها ممکن است این طرح تغییر کند و چادرها و پایگاه‌های نوروزی دایر نباشد.

کریمی همتی در این باره، تاکید کرد بود که جمعیت هلال احمر برای امدادرسانی به هر نوع حادثه جوی، ترافیکی احتمالی ۱۰۰ درصد آماده است. مأموریت جدید جمعیت هلال احمر امسال کنترل مبادی ورودی کشور است و همکاران ما در جمعیت هلال احمر در بیش از ۱۰۰ ورودی زمینی، هوایی و دریایی در کشور مستقر می‌شوند و برای غربالگری و آزمایش سریع کرونای افرادی که قصد ورود به کشور را دارند، اقدام خواهند کرد. وی درباره آمادگی جمعیت هلال احمر برای اجرای طرح نوروزی در صورت موافقت با انجام سفرهای نوروزی اعلام کرده بود که آمادگی کامل را داریم.

آغاز طرح امداد و نجات نوروز ۱۴۰۰ از ۲۵ اسفند ۹۹

بیش از ۵۶۰ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای در سراسر کشور وجود دارد که در آنها قریب به ۸ هزار نفر از امدادگران جمعیت هلال احمر که تعداد قابل توجهی از آنان نیروهای داوطلب این جمعیت هستند در سه شیفت ماهانه و به صورت ۲۴ ساعته حضور دارند.

سال سخت کرونایی بر امدادگران هلال‌احمر چکونه گذشت؟

در آستانه طرح امداد و نجات نوروزی هلال‌احمر که از ۲۵ اسفندماه سال قبل آغاز شد و تا ۱۵ فروردین سال ۱۴۰۰ ادامه دارد، پرهیز از مسافرت‌های غیرضروری به منظور پیشگیری از شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور مورد تاکید بوده است.

در طرح امداد و نجات نوروزی در سال جدید، ۵۶۱ پایگاه ثابت جاده‌ای جمعیت هلال احمر کشور فعالیت دارند، علاوه بر این در موضوع قرنطینه مرزها با همکاری دستگاه‌های مرتبط، در ۳۲ پایگاه و مرز زمینی و هوایی و دریایی از جمله در استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، ایلام و خراسان فعالیت‌ها ادامه دارد که در این طرح به جز تب سنجی مسافران، در صورت نیاز، تست سریع PCR نیز انجام می‌شود و مسافران بیمار با همکاری دستگاه‌های مرتبط، قرنطینه ۲ هفته‌ای می‌شوند.

طبق آمارهای اعلام شده این جمعیت در طرح امداد و نجات نوروزی، یک هزار و ۵۵۳ تیم عملیاتی، در قالب ۱۲ هزار نجاتگر تخصصی فعال هستند، سه هزار و ۴۵۳ خودروی امدادی، یک هزار و ۶۲ آمبولانس، ۱۹ اتوبوس آمبولانس، ۴۵۶ خودروی نجات، ۵۰ خودروی آرگو، ۱۶ خودروی ارتباطات، ۱۱ خودروی فرماندهی عملیات، ۱۲۲ موتورلانس، ۴۸۰ موتورسیکلت امداد و ۱۹ فروند بالگرد به‌کارگیری می‌شوند.

کد خبر 482987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.