۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
باغبانان همگی بیدارند

باران نم نم می بارد؛ خورشید از لابه لای ابرهای سیاه خودنمایی می کند اما زورش به ابرها نمی رسد، هوای عجیبی است، بوی مست کننده شب بوها و گل های پامچال در شهر حال خوبی به آدم‌ها می‌دهد…

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این هوای ابری بهاری باغ گل‌ها اما حس و حال دیگری دارد، حس خوب زندگی… به قول پروین که گفت: پا به هر جا که نهی برگ گلی است، همه جا شاهد رعنایی هست، باغبانان همگی بیدارند، چمن و جوی مصفایی هست…

بوی شب‌بوهای بنفش، سفید و زرد از یک سو و جنب و جوش اردک‌های برکه باغ گل‌ها از سویی دیگر روح آدمی را صیقل می‌دهد؛ اینجا در باغ گل‌ها عشق را باید در دستان باغبانی دید که هر روز و هر چهار فصلش را وقف گل‌ها کرده است و حتی برادرش را نیز به این حرفه علاقه مند کرده…

برادران قیدرلوی چند سالی است در مجموعه باغ گل‌ها مشغول باغبانی هستند. علی برادر بزرگ‌تر است که سابقه کاری بیشتری از حسین دارد، او پس از مدتی، دیگر برادرش را به این مجموعه آورده و هر دو از فعالیت در این شغل که میراث اجدادی آنها نیز هست؛ راضی اند.

باغبانان همگی بیدارند

علی از کار در باغ گل‌ها می‌گوید: با علاقه قلبی‌ام وارد شغل باغبانی شدم، کار پدرانم کشاورزی و باغبانی بوده و من هم مثل بزرگانم باغبان شدم، از شغلم راضی‌ام، تقریباً ۱۳ سال است در شهرداری کار می‌کنم، همه این مدت در بخش فضای سبز بوده‌ام و قبل از آنکه به باغ گل‌ها بیایم در مناطق ۵،۴،۶ کار کرده‌ام، بعد به سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهردار منتقل شدم و حدود ۵ سال است که در باغ گل‌ها باغبانی می‌کنم.

او ادامه می‌دهد: از کارم راضی هستم و با افتتاح گلخانه گرمسیری در اینجا مشغول شده‌ام، قبل تر در محوطه مجموعه باغبانی می‌کردم اما با شروع کار گلخانه به اینجا آمدم، در این بخش گل‌های گرمسیری مثل شیپوری صورتی، بابا آدم، برگ بیدی، شب تاب، کاکائو، بنفشه آفریقایی و گل‌هایی شبیه به آن می‌کارم.

قیدرلوی از شیوع کرونا و کم شدن مراجعه به باغ گل‌ها می‌گوید: سال قبل مدتی باغ گل‌ها تعطیل شد، وقتی کرونا آمد، مسافران کمتری به اینجا میایند، امیدوارم امسال میزان بازدید بالاتر باشد، البته مثل همیشه ما باغبان‌ها وظایفمان را انجام می‌دهیم و در واقع برای میزبانی آماده هستیم، از مردم اصفهان و مسافرانی که به این استان می‌آیند درخواست دارم حتماً از باغ گل‌ها دیدن کنند، با رعایت بهداشت از سوی افراد امکان بازدید فراهم است.

او که تا کنون به کرونا مبتلا نشده می‌گوید: سال سختی بود، بیشتر عزیزانم کرونا گرفتند، البته خودم تا این لحظه کرونا نگرفتم چون سعی می‌کنم بهداشت را رعایت کنم، سال ۹۹ یک نفر در مجموعه باغ گل‌ها کرونا گرفت و خوب شد، چون باغ گل‌ها سرباز هست باغبان‌ها کرونا نگرفتند.

باغبانان همگی بیدارند

مردم از گلخانه گرمسیری دیدن کنند

این باغبان از حقوقش می‌گوید: حقوق ما باغبان‌ها بر اساس اداره کار است و خدا را شکر که امورات زندگی با همین درآمد می‌گذرد، از یک اسفندماه تا اول اردیبهشت ماه از ساعت ۷ صبح تا ۸ شب در باغ گل‌ها کار می‌کنم و در دیگر روزهای سال به صورت اداره کاری و حدود ۸ ساعت در روز. امیدوارم در سال جدید بتوانم این گلخانه کروی که به گلخانه گرمسیری معروف است به خوبی اداره و باغبانی کنم، نگهداری از این گل‌ها دقت زیادی می‌خواهد، همینطور از مردم تقاضا دارم از این محیط دیدن کنند، دیدن این گل‌های قشنگ مشکلاتی که ناشی از مدت‌ها خانه نشینی برای مردم پیش آمده را درمان می‌کند.

حسین دیگر برادر خانواده قیدرلوی که در باغ صخره‌ای مشغول است به جمع ما اضافه می‌شود؛ او می‌گوید: بیش از ۷ سال در مجموعه باغ گل‌ها کار می‌کنم، قبل تر در شرکت‌های قالی و مواد غذایی بودم، بعد که برادرم علی اینجا آمد و باغ گل‌ها تعریف می‌کرد دوست داشتم اینجا بیایم و باغبان شوم، واقعاً دیدن هر روزه این گل‌ها لذت بخش است؛ حالا که چندین سال است اینجا کار می‌کنم واقعاً از شرایط راضی هستم. البته ساعات کاری زیادی اینجا هستیم اما همین که باید با گل‌ها درگیر باشیم حس خوبی دارد.

قیدرلوی تصریح می‌کند: شب‌های عید اوج فعالیتمان در باغ گلهاست، باید اینجا را برای مسافرها و بازدید کنندگان آماده کنیم. سال قبل از وقتی کرونا آمد باغ تعطیل شد؛ امیدوارم این مهمان ناخوانده زودتر برود چون بدجور روی زندگی‌مان تأثیر گذاشته. من تا حالا که کرونایی نشدم اما اطرافیانم کرونا گرفتند و حتی برخی از آنها از میان ما رفتند.

باغبانان همگی بیدارند

در باغ گل‌ها باغبان همه‌کاره است

او در خصوص میزان دریافتی‌اش در ماه هم می‌گوید: نسبت به دیگر مشاغل و مناطق شهرداری دریافتی بیشتری دارم، البته کار زیاد تری در اینجا داریم و حتی اضافه کاری انجام می‌دهیم، در مناطق نیروی انسانی به آبیاری و علف زنی می‌پردازند، اما باغبان باغ گل‌ها باید همه امور مانند کاشتن گل، هرس کردن درختان و آبیاری را در دست بگیرد و در واقع باید به صورت یک باغبان همه‌کاره در اینجا کار کند.

قیدرلوی از کاشت گل در باغ صخره‌ای می‌گوید: در باغ صخره‌ای آلاله، سنبل، لاله، نرگس شیراز، پامچال، میخک صخره‌ای و گل‌های ویژه با آبشار، کاشت می‌شود. از مردم و کسانی که برای بازدید از این مجموعه به باغ گل‌ها می‌آیند می‌خواهم به درختان، گل‌ها آسیب نزنند، حتی دیده‌ام برای عکس گل‌ها را لگدمال می‌کنند.

کد خبر 482688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.