راهکار اسپانیا برای ترویج جنبش "زباله صفر"

شهرداری ختافه اقدام به نصب سطل مخصوص زباله‌های آلی کرده است که سیستم تفکیک بازیافت از مبدا را تسهیل می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهرداری ختافه اسپانیا از افزونه جدیدی در سیستم تفکیک زباله سطل‌های شهری خبر داد. سطل‌های قهوه‌ای که برای زباله‌های ارگانیک در نظر گرفته شده‌اند، هم اکنون فقط با یک کارت شخصی ویژه باز می‌شوند؛ این کارت‌ها پس از اتمام دوره بازیافت خانگی به شهروندان اعطا می‌شود.

در اسپانیا سیستم بازیافت بسیار منظم و برای همه شهروندان به طور دقیق تعریف شده است به طوری که همه افراد از مفهوم رنگ‌ها در سیستم بازیافت آگاهی کامل دارند و به این ترتیب رعایت قوانین مربوط به رنگ‌ها کاملاً اجرا می‌شود.

راهکار اسپانیا برای ترویج جنبش "زباله صفر"

برای مثال، سطل‌های سبز برای شیشه، آبی برای کاغذ، زرد برای پلاستیک و فلزات و طوسی برای زباله‌های عمومی در نظر گرفته شده است. اکنون نیز رنگ قهوه‌ای سطل‌ها که بین شهروندان با نام "سطل پنجم" شناخته می‌شود برای زباله‌های خانگی که طبیعت "آلی" دارند، در نظر گرفته شده است.

این تصمیم نوآورانه از سوی مسئولان شهری به این علت اتخاذ شد که اطمینان حاصل کنند شهروندان با آگاهی تمام از روند بازیافت اقدام به تفکیک زباله کرده‌اند و به همین علت با نصب قفل مغناطیسی بر روی سطل‌های قهوه‌ای مطمئن می‌شوند که ساکنان قبل از بیرون ریختن زباله‌های خانگی ابتدا بحث تفکیک زباله از مبدا را در نظر گرفته و سپس اقدام به دور انداختن زباله نموده‌اند.

شهردار ختافه هدف از این نوآوری را تشویق شهروندان به مفهوم "زباله صفر" عنوان کرده است؛ این جنبش مجموعه‌ای از روش‌ها و فرآیندها برای پیشگیری از تولید زباله است که باعث چرخه مدور منابع می‌شود تا همه محصولات را مورد استفاده مجدد قرار دهیم. در واقع، کاهش تولید زباله و مصرف مجدد تاکید می‌شود و بحث بازیافت به عنوان آخرین راهکار در نظر گرفته می‌شود.

مسئولان شهری راهکار در پیش گرفته را راه‌حلی برای تأمین کمپوست مورد نیاز باغ‌ها و پارک‌های شهر در نظر گرفته‌اند چرا که با تفکیک از مبدا مشکل ترکیب کمپوست با مواد غیر آلی نظیر باتری و پلاستیک حل خواهد شد.

راهکار اسپانیا برای ترویج جنبش "زباله صفر"

کد خبر 482533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.