حصارکشی اطراف هشت‌بهشت، پاک کردن صورت مسئله است

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حصارکشی اطراف عمارت هشت‌بهشت برای حفاظت از آن نوعی رفع تکلیف و پاک کردن صورت مسئله بوده و مبتنی بر یک نگاه فرهنگی نیست.

کوروش محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به آسیب رساندن عده‌ای به میراث تاریخی شهر اصفهان در روزهای پایانی سال ۹۹، اظهار کرد: رفتار جوانی که به سمت میراث شهر ترقه پرتاب می‌کند را تأیید نمی‌کنم اما او را هم به‌طور مستقیم مقصر نمی‌داتم و معتقدم ارکان مختلفی در این خصوص دخیل هستند.

وی افزود: این رفتارها در قبال میراث تاریخی یک شهر را می‌توان در قالب وندالیسم فرهنگی تعریف کرد؛ رفتاری نابهنجار که در بسیاری از موضوعات تربیتی و فرهنگی جامعه ریشه دارد.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: یقیناً تعداد این افراد زیاد نیست اما باید سیر تاریخی نگرش نسبت به مسائل تاریخی و اماکن واجد ارزش شهر مورد توجه باشد؛ این نوع نگاه از گذشته تاکنون وجود دارد و در برگیرنده مجموعه عواملی است که بر رفتار برخی جوانان در آسیب زدن یا پاسداشت این میراث تأثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها که دارای اماکن واجد ارزش تاریخی و فرهنگی هستند، نظام تعلیم و تربیت، کودکان را با اماکن تاریخی و فرهنگی جامعه و ارزشمندی آن آشنا می‌کند و برای تقویت فضای ارتباطی خانواده، موضوعات گردشگری تعریف شده است.

محمدی اضافه کرد: در کشور ما خیلی از خانواده‌ها هنوز هم لزوم شناساندن مراکز فرهنگی شهرها به کودکان را نمی‌دانند و همین امر باعث شده بخش‌هایی از جامعه حساسیت خود را نسبت به آثار تاریخی ازدست بدهند.

وی تصریح کرد: وقتی یک جوان به میراث تاریخی شهر خود آسیب می‌رساند، فارغ از آنکه رفتار او قبیح بوده و ضدارزش است، نشان‌دهنده تفکری است که همه مسئول آن هستیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: این رفتار صرفاً ربطی به خانواده آن فرد ندارد و به ساختار فرهنگی و اجتماعی جامعه نیز باز می‌گردد اما با وجود تعدد دستگاه‌های متولی میراثی و فرهنگی، هنوز هم باور به ارزشمندی میراث تاریخی، به کودک و نوجوان منتقل نمی‌شود.

وی ادامه داد: اصلاح این ساختار به عهده نهادی است که آموزش‌ها را در جامعه تولیت می‌کند و در جامعه‌ای که مردم آن با میراث تاریخی خود ارتباطی قوی ندارند، نمی‌توان انتظار رفتارهای بهتری در این زمینه داشت.

محمدی افزود: گردشگرانی که به اصفهان می‌آیند پیش از آنکه سراغ سازه‌های جدیدی که با هزینه زیاد در شهر ایجاد شده، بیایند، دنبال بررسی آثار تاریخی و میراث کهن اصفهان هستند و این رفتار ریشه در نگاهی دارد که با آن تربیت شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اصفهان با وجود آنکه مهد تمدن و محل شکل‌گیری بخش بزرگی از سرزمین ایران بوده، هنوز هم موزه واجد ارزش و فاخر ندارد که نشان می‌دهد بی‌توجهی به میراث تاریخی در کشور نهادینه شده است.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: سرزمین ما در طول جنگ‌ها و سرنگونی حکومت‌ها و برقراری حکومت‌های جدید شاهد بوده که یکی از تبعات منازعه بین اقوام و حکومت‌ها ازبین رفتن آثار تاریخی است که نشانگر بی‌توجهی مردم به پیشینه تاریخی دارد.

وی در واکنش به احتمال حصارکشی اطراف عمارت هشت‌بهشت، گفت: این اقدام پاک کردن صورت مسئله بوده مبتنی بر یک نگاه فرهنگی نیست؛ حصارکشی نوعی رفع تکلیف کردن است بنابراین برای رفع این نقیصه باید فکری اساسی شود و میراث تاریخی در گنجینه ارزشی کودکان و نوجوانان ما گنجانده شود.

وی تاکید کرد: آیا می‌توان تمام اماکن میراثی شهر مانند سی و سه پل و پل خواجو را حصارکشی کرد؟ یقیناً محصور کردن آثار تاریخی ظلم به تاریخ این سرزمین است زیرا آن‌ها را از هویتی که در بافت شهر دارند دور می‌کند.

به گزارش ایمنا، همزمان با شب چهارشنبه آخر سال، تعداد معدودی از افراد اقدام به پرتاب ترقه به سمت سی و سه پل و کاخ هشت بهشت در شهر اصفهان کردند که یگان حفاظت میراث فرهنگی موفق به شناسایی و دستگیری دو نفر از آنها شد. فیلم این اقدام که فیلم آن در شبکه‌های اجتماعی به شکل گسترده‌ای منتشر و باعث واکنش شدید مردم شد.

عبدالرضا عرب بافرانی، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان اصفهان در مصاحبه‌ای گفته است: حریم کاخ هشت‌بهشت مشخص نیست و مکاتبات زیادی از سوی میراث فرهنگی شده تا مثل چهل‌ستون برای این کاخ نیز دیواری بکشند و آن را محصور کنند. فصل تابستان نیز خانواده‌ها در پارک پیرامون این کاخ تجمع می‌کنند و روشن کردن قلیان و پختن غذا تهدید حریق را برای این بنای صفوی به دنبال دارد.

کد خبر 482505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.