شهر پیشکسوتان در آمستردام ساخته می‌شود

آمستردام برای سالمندان شهر خانه های مقرون به صرفه و اشتراکی را در نظر گرفته است و نام "شهر پیشکسوتان" را برای آن برگزیده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پایتخت هلند با تصمیمی مبنی بر ساخت سالانه ۳۷۵ خانه مقرون به صرفه برای افراد مسن، ساخت "شهر پیشکسوتان" را در سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد کرد. این محله عمودی به عنوان یک مجتمع مسکونی با آپارتمان‌ها و بالکن‌های مشترک طراحی شده است تا سالمندان بتوانند با یکدیگر معاشرت داشته باشند.

طراحان هدف از اجرای این پروژه را ایجاد فضای مستقل و در عین حال محیط اشتراکی برای سالمندان عنوان کرده‌اند چرا که بر باور برنامه ریزان اجتماعی شهر، افراد سالخورده زندگی جمعی را در عین حفظ استقلال بیشتر می‌پسندند. بالکن‌های اشتراکی در مجتمع‌های مسکونی از بهترین گزینه‌ها برای تقویت نشاط اجتماعی سالمندان است.

شهرداری آمستردام نیز در همین راستا از ایده‌های مبتکرانه برای ترویج "زندگی اجتماعی" استقبال می‌کند و پذیرای طرح‌های جدید است.

شهر پیشکسوتان در آمستردام ساخته می‌شود

شهر پیشکسوتان شامل امکانات زیادی مانند سالن آشپزی با تراس پشت بام، کتابخانه، اتاق ورزش، لباسشویی و مهمانخانه می‌شود که همه سالمندان می‌توانند مهمان و به ویژه نوه‌های خود را به آنجا دعوت کنند. یک سالن اجتماعات بزرگ رو به باغ با حیاط مشترک نیز از جمله ویژگی‌های طراحی این مجتمع است که اجازه فعالیت مشترک را به سالمندان می‌دهد.

سالمندان اغلب با مشاهده افراد هم سن و سال خود که در حال انجام فعالیت هستند، حس نشاط و شادابی می‌کنند و می‌توانند بر حس رخوت و فرسودگی ناشی از سن غلبه کنند؛ انجام مشترک کارهای روزانه نظیر آشپزی نیز باعث افزایش حس اعتماد به نفس در آن‌ها می‌شود.

امروزه طراحی شهرها و نحوه معماری آپارتمان‌ها در شهرهای پرجمعیت متأسفانه حالت انزوای اجتماعی را تشدید کرد است که این چالش به ویژه برای سالمندان خطرناک است چراکه سالخوردگان بیش از هر زمان دیگری نیاز به همنشینی و تعامل اجتماعی دارند.

هلند تاکنون اقدام‌های زیادی را در حمایت از سالمندان انجام داده است؛ احداث دهکده سالمندان در دو اوورلوپ یکی از طراحی‌های برجسته در زمینه حمایت از افراد کهنسال است.

شهر پیشکسوتان در آمستردام ساخته می‌شود

کد خبر 482439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.