چطور استرس کودکان در کرونا را مدیریت کنیم؟

متخصص روان‌شناسی کودک و نوجوان، راهبردهایی به والدین برای کاهش استرس و آسیب پذیری کودکان در بحران کرونا و تنوع بخشیدن به سبک زندگی کودکان به منظور سلامت جسمی و روانی آنها ارائه داد.

سعید رحیمی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص آسیب پذیری کودکان در بحران کرونا، اظهار کرد: کودکان گروهی هستند که آسیب پذیری آنها نسبت به این بحران‌ها بیشتر است و باید بزرگ‌ترها بیشتر دقت کنند تا بتوانند این استرس را کمتر وارد کرده و سلامت روانی و جسمی آنها را حفظ کنند.

وی با بیان اینکه در ارتباط با هر پدیده باید همیشه از یک رسانه معتبر کسب آگاهی کنیم، افزود: کرونا یک بیماری با مشخصه‌هایی است که پزشکان و متخصصان این حوزه در رسانه‌های معتبر علمی توضیح دادند و راه‌های پیشگیری آنها را به همه خانواده‌ها ارائه کردند، گرفتن اخبار از رسانه‌های معتبر در حوزه ابتلاء به کرونا در شهرها و بیمارستان یکی از آیتم‌های باسوادی در قرن ۲۱ و بحران کرونا است.

این متخصص روان شناسی کودک و نوجوان، تصریح کرد: گرفتن اطلاعات عمومی، راه‌های پیشگیری، بهداشت فردی و رعایت فاصله اجتماعی را والدین باید بدانند و به کودکان هم آموزش دهند، اما پیگیری و ارسال کلیپ‌ها یا خبرهای پر استرس و فاجعه آمیز کردن مسئله برای کودکان خوشایند نیست و آنها را مضطرب و نگران می‌کند.

رحیمی ادامه داد: اگر والدین در محیط خانه بتوانند با تنوع بخشیدن به سبک زندگی روش‌های مثبت دیگر در خانه ماندن و قرنطینه را جایگزین کنند میزان استرس کودکان را کاهش می‌دهند، بر روی مسئله قرنطینه خانگی بسیار تاکید شده است و یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا بوده و باید این نکته مهم به کودکان آموزش داده شود.

وی تاکید کرد: برای کاهش و کنترل استرس کودکان باید پدر و مادر تلاش کنند که با تماشای فیلم‌های کمدی و خنده دار فضای شادی در زندگی فراهم کرده و توجه به این مسئله به خصوص برای کودکان بسیار مفید است، موسیقی مورد علاقه را گوش دهند و این موارد به آرامش فردی کودک و والد در پاندمی کرونا کمک زیادی می‌کند.

این متخصص روان شناسی کودک و نوجوان، گفت: گاهی اوقات تنفس عمیق کشیده و تمرین‌های یوگا انجام دهند، معمولاً کودکان هم از والدین الگوبرداری می‌کنند، تنوع بخشیدن به پختن غذاها به وسیله بانوان و برنامه ریزی برای طبخ غذاهای مطلوب به همراه کودکان در محیط خانواده تحمل روزهای کرونایی را آسان‌تر می‌کند.

والدین در ایام کرونا استرس خود را به کودکان منتقل نکنند

رحیمی اظهار کرد: روش‌های مطالعه کتاب‌های رمان و کتاب‌های مورد علاقه برای کاهش استرس کودکان در بحران کرونا بسیار کمک کننده است، باید والدین از گفتن آمارهای مرگ و میر کرونایی در جمع خانوادگی و جلوی کودکان پرهیز کنند، گاهی اوقات کودکان کنجکاو هستند و می‌خواهند درباره این بیماری بیشتر صحبت کنند، والدین تلاش کنند بدون مسخره کودک صحبت را کوتاه و مفید کرده و با تغییر موضوع حواس کودک را به مسئله دیگر جذب کرده و از بحث کرونا دور کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید پدر و مادر در پاندمی کرونا استرس خود را به کودکان منتقل نکنند، اضطراب را مدیریت کنند در عین حال سعی کرده به کودکان دروغ هم نگویند و آنها را نسبت به بحران کرونا بی خیال کنند، دروغ گفتن به کودک او را بهم می‌ریزد.

متخصص روان شناسی کودک و نوجوان، تصریح کرد: والدین سعی کنند با برخورد صادقانه و شرایط را کنترل کرده و استرس‌ها را به کودک انتقال ندهند، ایجاد فضای بازی و انجام بازی‌های معمول بخشی بازی‌های بومی از بازی گل یا پوچ، نون بیار کباب ببر و بازی‌های حرکتی کلاغ پر را توصیه می‌کنیم و بازهای خلاقانه دیگری را برای کودکان در بحران کرونا خلق کنند.
رحیمی اظهار کرد: والدین زمانی که فضای بازی را ایجاد کرده و به کودک می‌گویند «کدام بازی را دوست دارد انجام دهد» با کاغذ، نخ، چوب کبریت، خمیر یا گل و فضاهای دیگری که خود کودکان ایجاد می‌کنند، به طور یقین خود کودکان هم این بازی‌ها را خلق کرده و با پدر و مادر همراه می‌شوند.

کد خبر 482422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.