جنگل‌ها را پاس بداریم

جنگل‌ها از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین پوشش‌های زمین هستند که با وجود جمعیت روبه ‌رشد جهانی در دنیای مدرن امروز و افزایش تقاضا برای محصولات جنگلی و یا زمین بیشتر برای کشاورزی، ساخت‌وساز و مواردی از این قبیل، هر روز بیش از پیش در معرض تخریب و نابودی قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طبیعت هدیه خالصانه و بی‌بدیل خداوند به زمین است. درختان، تأمین‌کننده بخش عمده‌ای از اکسیژن لازم برای بقای حیات، فراهم آورنده سایه مورد نیاز در روزهای آفتابی، ایجادکننده فضاهای سرسبز زیبا و دلنشین و حاوی هزاران فایده دیگر که دلایل مستحکمی برای ضرورت قرار دادن حفاظت از آن‌ها در زمره اولویت‌های اصلی بشر به دست می‌دهند، امروزه بیش از پیش به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مورد توجه بشر برای حفظ کره زمین شناخته شده‌اند.

جنگل‌ها، توده‌های سبزی که حدود یک‌سوم از زمین‌های جهان را به خود اختصاص داده‌اند، سرپناه بیش از نیمی از گونه‌های ساکن در خشکی هستند، به تعادل اکسیژن، دی‌اکسیدکربن و رطوبت موجود در هوا کمک و از حوزه‌های آبخیزداری تأمین‌کننده آب شیرین رودخانه‌ها محافظت می‌کنند بیش از هر برهه زمانی دیگر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

البته، با وجود نابودی سالانه میلیون‌ها هکتار از جنگل‌های سراسر دنیا به دلایل گوناگون و ناکامی محافظان محیط زیست از مقابله با این معضل، انسان هنوز هم راهی طولانی برای درک عمیق‌تر اهمیت این پوشش‌های مفید و حیاتی برای کره زمین در پیش رو دارد.

جنگل‌ها را پاس بداریم

دلایل اهمیت جنگل‌ها

دلایل زیادی برای مهم قلمداد کردن جنگل‌ها وجود دارد. برای مثال این زیست‌بوم‌های طبیعی محل زندگی بیش از ۸۰ درصد از تنوع زیستی زمینی شامل انواع جانوران، گیاهان و حشرات هستند و نابودی آن‌ها برابر است با از بین رفتن جبران‌ناپذیر بسیاری از این گونه‌های زیستی ارزشمند. از سوی دیگر جنگل‌ها نقشی اساسی در پیشگیری از تغییرات اقلیمی ایفا می‌کنند و ادامه روند فعلی جنگل‌زدایی منجر به انتشار ۱۲ تا ۱۸ درصد کربن در جهان و در نتیجه تسریع فرآیند گرم شدن کره زمین می‌شود و مدیریت پایدار و استفاده صحیح از منابع آن‌ها خصوصاً در اکوسیستم‌های شکننده و ضعیف کلید اصلی مقابله با تغییرات آب و هوایی، همچنین کمک به رونق و رفاه نسل‌های فعلی و آینده به حساب می‌آید.

علاوه بر این، جنگل‌ها موادغذایی، فیبر، آب، سرپناه، سوخت و حتی داروهای مورد نیاز برای تقریباً یک‌میلیارد و ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت کل زمین، به‌ویژه فقیرترین مردم این کره خاکی و همچنین مردمان بومی را تأمین می‌کنند و نقشی اساسی در کاهش فقر و دستیابی به اهداف توسعه پایدار (SDG ) دارند.

نکته نگران‌کننده این است که علی‌رغم تمام مزایای زیست‌محیطی، اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی گران‌بهایی که این پوشش‌های سبز برای بشر به ارمغان می‌آورند، جنگل‌زدایی با سرعتی نگران‌کننده در حال افزایش است. این در حالی است که بر اساس اعلام سازمان ملل، این معضل جهانی عاملی برای انتشار ۱۲ تا ۲۰ درصد از گازهای گلخانه‌ای جهانی است که در گرم شدن کره زمین نقش دارند.

روزی برای بزرگداشت جنگل‌ها

به همین جهت و با مورد توجه قرار گرفتن این موضوع، با تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل به دنبال رویدادی موسوم به سال بین‌المللی جنگل‌ها (سال ۲۰۱۱)، در تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲، روز ۲۱ مارس هر سال به‌عنوان روز جهانی جنگل‌ها نامگذاری و برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ با شعار"یک درخت بکارید، آینده را بسازید" بزرگ داشته شد تا آگاهی عمومی جامعه در مورد ارزش‌ها، اهمیت و سهم جنگل‌ها برای ایجاد تعادل در چرخه زندگی روی زمین و نقش حیاتی آن‌ها در ریشه‌کن کردن فقر، پایداری محیط زیست و تضمین امنیت غذایی افزایش یابد.

از آن تاریخ تاکنون، در این روز رویدادهای مختلفی به‌منظور افزایش آگاهی از اهمیت انواع جنگل‌ها و درختان خارج از آن‌ها، تجلیل از این طلاهای سبز زمینی، ارتقا سطح آگاهی از مدیریت پایدار، همچنین حفاظت و توسعه پایدار آن‌ها در راستای منفعت نسل‌های فعلی و آینده برگزار می‌شود. این رویدادها با مشارکت انجمن جنگل‌های سازمان ملل (UNFF) و سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO)، همچنین همکاری دولت‌ها، برنامه مشارکتی جنگل‌ها (CPF) و سایر سازمان‌های مربوطه و عموم مردم جامعه برگزار می‌گردد و تمرکز عمده آن‌ها روی تشویق تمام کشورهای دنیا به سازماندهی فعالیت‌های محلی، ملی و بین‌المللی مربوط به انواع جنگل‌ها و درختان قرار دارد.

بخشی از این فعالیت‌ها عبارتند از راه‌اندازی کمپین‌های کاشت درخت، برگزاری نمایشگاه‌های عکس با محوریت اهمیت جنگل‌ها و درختان، به اشتراک‌گذاری اینفوگرافیک‌ها، فیلم‌ها، اخبار و پیام‌های مرتبط با موضوع از طریق شبکه‌های اجتماعی و سایر رسانه‌ها و غیره. با این حال هنوز هم اقدامات کافی به‌منظور برجسته و نهادینه کردن اهمیت نیاز بالایی که برای حمایت از جنگل‌ها و کمک به حفظ و پرورش آن‌ها وجود دارد به کار گرفته نمی‌شود.

جنگل‌ها را پاس بداریم

موضوعات روز جهانی جنگل‌ها

موضوع این روز در هر سال توسط CPF (یک توافق داوطلبانه غیررسمی در بین ۱۵ سازمان و دبیرخانه بین‌المللی با برنامه‌های اساسی در مورد جنگل‌ها) انتخاب می‌شود. این موضوع در سال ۲۰۱۷ عبارت بود از "جنگل‌ها و انرژی" که روی نقش و اهمیت انرژی حاصل از چوب در بهبود زندگی مردم، تأمین انرژی از آن برای توسعه پایدار و کاهش تغییرات آب و هوایی تمرکز داشت.

در سال ۲۰۱۸ به‌منظور افزایش آگاهی از سهم جنگل‌ها در شهرهای پایدار، از خنک کردن محیط‌زیست و صرفه‌جویی در انرژی گرفته تا تأمین مزایای بهداشتی و آب آشامیدنی، همچنین ایجاد مقاومت در برابر سیل و طوفان "جنگل‌ها و شهرهای پایدار" نام گرفت. در سال ۲۰۱۹ با هدف تلاش برای فراهم آوردن آگاهی در مورد چگونگی کمک جنگل‌های با مدیریت پایدار در زمینه‌های مختلف، موضوع "جنگل‌ها و آموزش" را به خود اختصاص داد و در سال ۲۰۲۰ "جنگل‌ها و تنوع زیستی: ارزشمندتر از آن‌که از دست برود" نام گرفت.

موضوع اختصاص‌یافته به روز جهانی جنگل‌ها در سال ۲۰۲۱ " ترمیم جنگل: راهی برای بهبود و سلامتی" است که مزایای ارزشمند ترمیم جنگل‌ها از نظر سلامت انسان، امنیت غذایی، شرایط محیطی و آب‌وهوایی، تأمین مشاغل دوستدار محیط زیست، مشارکت ذی‌نفعان و بهبودی حال زمین را برجسته می‌کند و پیام‌های اصلی آن عبارتند از:

۱. جنگل‌های سالم به معنای افراد سالم است.

۲. غذای جنگلی تأمین‌کننده رژیم‌های غذایی سالم است.

۳. بازیابی جنگل‌ها باعث بهبود محیط‌زیست می‌شود.

۴- جنگل‌های پایدار می‌توانند میلیون‌ها شغل دوستدار محیط زیست ایجاد کنند.

۵. بازیابی زمین‌های تخریب شده در مقیاس‌های بسیار بزرگ امکان‌پذیر است.

۶. روی هر درختی می‌توتان حساب کرد.

۷. تعامل و توانمندسازی مردم برای استفاده پایدار از جنگل‌ها گامی اساسی در جهت تغییرات مثبت به حساب می‌آید.

۸. بهبودی از بحران‌های سیاره‌ای، بهداشتی و اقتصادی امکان‌پذیر است. بیایید در این دهه سیاره‌مان را بازیابی کنیم.

این پیام‌ها مطابق با سه برنامه چتری "طرح جامع فیلیپین برای توسعه جنگل‌های مقاوم در برابر تغییرات آب‌وهوایی ۲۰۱۶-۲۰۲۸" (Forestry Master Plan) شامل حفاظی برای تأثیرات تغییرات اقلیمی (SHIELD for climate change impacts)، برآورده‌سازی نیازهای مردم (SERVE the needs of people) و مسئولیت تقسیم شده (SHARED responsibility) تدوین شده است.

کد خبر 482420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.