جای خالی غذاهای سنتی چرمهین در فهرست میراث ناملموس کشور

شهردار چرمهین گفت: شهرداری چرمهین به دنبال ثبت چهار غذای سنتی در فهرست میراث ناملموس کشور است تا بتوانیم با ثبت این غذاها در مسیر توسعه گردشگری و رونق اقتصادی شهروندان حرکت کنیم.

شهاب ثابت راسخ در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، مسجد ناروندی را یکی از آثار تاریخی به جا مانده از گذشته در شهر چرمهین دانست و اظهار کرد: مسجد تاریخی ناروندی با قدمتی بیش از ۸۰۰ سال پیش از معدود اماکن تاریخی بوده که در شهر باقی مانده و در ردیف آثار ملی نیز به ثبت رسیده و باید گفت این مسجد قدیمی‌ترین اثر ثبت شده در شهرستان لنجان است.

وی افزود: بر اساس روایات، محل این مسجد در گذشته بین دو قنات قرار داشته و حمامی در نزدیکی آن بوده و درون مسجد نیز دو درخت چنار و نارون وجود دارد.

شهردار چرمهین تصریح کرد: در قدیم‌الایام که ساعت در اختیار مردم نبود در قسمتی از مسجد ساعتی ابتکاری تحت عنوان پنگ و پیاله ساخته شد، اما در گذر زمان از بین رفته و با توجه به اهمیت حفظ آثار ملموس به جا مانده از گذشته شهرداری چرمین در مسیر مرمت و بازسازی این مسجد تاریخی گام برداشت.

وی ادامه داد: بقایای قلعه اربابی آیت الله حاج آقا رحیم ارباب نیز در شهر چرمهین وجود دارد که می‌توان با بازسازی آن این مکان را به محلی برای بازدید گردشگران مبدل ساخت.

ثابت راسخ اضافه کرد: حمام قدیمی شهر چرمهین از ایستایی خوبی برخوردار بود، اما نمای بیرونی خود را از دست داده بود از این رو عملیات کاشیکاری داخلی آن انجام و با اتمام اقدامات عمرانی و مرمتی با تغییر کاربری به عنوان موزه مردم‌شناسی و مرکز فرهنگی در اختیار شهروندان قرار گرفت و امروز به عنوان یکی از اماکن گردشگر پذیر شهر به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه ثبت ملی میراث ناملموس موجب معرفی فرصت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری می‌شود، گفت: رونق اقتصادی شهری مستلزم توجه به میراث ملموس و ناملموس است از این رو شهرداری چرمهین آئین کهن شالورا جاری را که از جمله میراث ناملموس فرهنگی این شهر به شمار می‌آید به ثبت رساند و امیدواریم در پسا کرونا بتوانیم از این ظرفیت برای جذب گردشگران استفاده کنیم.

شهردار چرمهین عنوان کرد: متأسفانه با وجود مشاهیری چون حاج آقا رحیم ارباب و آثار تاریخی و طبیعی، آنگونه که باید کسی هویت شهر چرمهین را نمی‌شناسد در حالی که چرمهین دارای آداب و رسوم کهن و پسندیده‌ای است از این رو شهرداری به سمتی حرکت کرد که این شهر زیبا به یک شهر پویا، با نشاط و گردشگر پذیر تبدیل شود.

وی با بیان اینکه غذای محلی در کنار فرهنگ و تاریخ و تمدن غنی شهر چرمهین، می‌تواند عامل مهمی در جذب گردشگر و توریست باشد، خاطرنشان کرد: غذاهای محلی و سنتی همواره یکی از ظرفیت‌های ارزشمند شهرستان لنجان به شمار می‌آمده که علاوه بر دارا بودن ارزش غذایی به عنوان گنجینه کم نظیر شناخته می‌شود، اما آنگونه که باید به گردشگران معرفی نشده است از این رو شهرداری به دنبال ثبت چهار غذای سنتی در فهرست میراث ناملموس کشور است تا بتوانیم با ثبت این غذاها در مسیر توسعه گردشگری و رونق اقتصادی شهروندان حرکت کنیم.

ثابت راسخ یادآور شد: علاوه بر طرح‌های سرمایه گذاری و جاذبه‌های گردشگری و میراث فرهنگی، محصولات مزرعه شاهلولاک از جمله زعفران، گل محمدی و برخی گیاهان دارویی یکی دیگر از داشته‌های شهرداری چرمهین به شمار می‌آید که ظرفیت برند سازی و کسب درآمدهای پایدار را دارد.

کد خبر 482374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.