پشتیبانی لازمه پیشرفت تولید است

یک کارشناس اقتصادی گفت: پیام امسال رهبر معظم انقلاب بسیار آگاهانه و سیاستمدارانه است که تاکید می‌کنند در ضمن انجام فرایند تولید باید پشتیبانی لازم و در عین حال مانع زدایی‌ کنیم تا کسانی که تصمیم به تولید دارند بتوانند تولید خود را بهتر انجام دهند.

ایمان کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص پیام مقام معظم رهبری برای شروع سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، اظهار کرد: ایشان در ابتدای صحبت‌هایشان به تأثیر عوامل مختلف به بخش اقتصاد اشاره کردند، شرایط بیماری کرونا و فشار حداکثری باعث شده فرآیند و رشد تولید دچار مشکل شده و جهش تولیدی که باید در سال ۹۰ محقق می‌شد، اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: به طور مثال در خصوص کارگاهی صحبت کردند که اگر در ابتدای فعالیت است و با مشوق‌هایی فرایند تولید را آغاز می‌کند در ادامه واردات مشابه از خارج و از طرف قاچاقچیان و برخی از نهادها که اجازه قانونی واردات را می‌دهند باعث آسیب به این فعالیت تولیدی می‌شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: بنابراین سال ۹۹ که به نام جهش تولید نام گذاری شده بود، سال ۱۴۰۰ به نام تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها تغییر می‌کند. زمانی که مجوز تولید به کارگاه‌ها داده می‌شود باید از فعالیت آنها برای تولید، توزیع و صادرات پشتیبانی شود.

کرمی افزود: در حوزه مانع زدایی‌ها نیز می‌توان به بروکراسی اداری، زمان‌بر بودن صدور مجوزها، قوانین دست و پاگیر اداری که روند و فضای تولید را خدشه دار می‌کند اشاره کرد.

وی تصریح کرد: پیام امسال رهبر معظم انقلاب بسیار آگاهانه و سیاستمدارانه است که تاکید می‌کنند در ضمن انجام فرایند تولید باید پشتیبانی لازم را از آن انجام دهیم و در عین حال مانع زدایی کنیم تا کسانی که تصمیم به تولید دارند بتوانند تولید خود را بهتر انجام دهند.

این کارشناس اقتصادی گفت: در خصوص مانع زدایی‌ها می‌توان به نرخ بهره بانکی که چرخه تولید را دچار اختلال کرده نیز اشاره کرد و هزینه تأمین سرمایه را نیز افزایش داده است.

کرمی افزود: علاوه بر این نرخ گذاری‌های دستوری موجب شده حاشیه سود شرکت‌های بزرگ کاهش یابد و رانت‌های بزرگی ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: ساختار مالیات‌ها که برای برخی از شرکت‌ها بسیار بالا است و از برخی افراد که باید مالیات پرداخت کنند نیز مالیات گرفته نمی‌شود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: به طور کلی باید به همه این موارد همزمان توجه شود تا بتوان وضعیت بهتری را برای تولید و مانع زدایی از بخش‌های مختلف اقتصاد داشته باشیم.

کد خبر 482353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.