چگونه ترافیک کلانشهرها را مدیریت کنیم؟

یکی از چالش‌های اساسی برنامه‌ریزی شهری در اواخر قرن بیستم، رشد میزان ترافیک بوده که دستیابی به توسعه شهری پایدار را تحت تأثیر قرار داده است؛ چرا که شبکه‌ حمل و نقل نه تنها در جا به جایی کالا و مسافر بلکه بر روند توسعه نیز تأثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها ترافیک یکی از معضلات چالش برانگیز کلانشهرها محسوب می‌شود که مشکلات زیادی را برای تردد شهروندان ایجاد کرده و علیرغم اینکه بعضی راهکارها برای رفع این مشکل اندیشیده شده، اما به نظر می‌رسد بی‌نتیجه بوده است.

با افزایش تعداد خودروها، خیابان‌های بیشتری در شهرها احداث و تعداد زیادتری نیروی پلیس راهنمایی و رانندگی بکارگیری شد؛ چراغ‌های راهنمایی و رانندگی افزایش داده شد و دوربین‌های کنترل ترافیک و دیگر ابزار کاربردی مورد استفاده قرار گرفت. این شرایط تا جایی ادامه یافت که مسئولان شهری مجبور شدند در داخل محدوده شهری اتوبان احداث کنند؛ اما این اقدامات نیز نتوانست گره‌های ترافیکی شهر را به صورت کامل باز کند؛ هرچند دیگر شهروندان به ماندن در کلاف پر و پیخ خم ترافیک عادت کرده‌اند، اما حل بحران ترافیک نیازمند اراده جدی مدیران و آموزش‌های شهروندی در قالب فعالیت‌های اجتماعی- فرهنگی است.

کارشناسان اعتقاد دارند شرکت‌های دانش بنیان که پایه گذار ایده‌های نو هستند می‌توانند در توسعه سیستم‌های هوشمند کمک حال مدیریت شهری باشند، اما قدرت ریسک پذیری مدیران و تکیه بر دانش جدید موضوعی است که این روزها کلانشهرها به آن نیاز مبرم دارند. باید دید در سال‌های قرن جدید خورشیدی که خودروهای شخصی روز به روز رو به افزایش است و شهرها جوابگوی حجم آنها نیست، ترافیک چگونه و با چه راهی کنترل خواهد شد.

سیستم‌های هوشمند راه خوبی برای کنترل ترافیک است

هرمز ذاکری، کارشناس حمل و نقل و ترافیک در خصوص راه‌های برون رفت شهرها از معضل ترافیک به خبرنگار ایمنا گفت: با افزایش روز افزون خودروهای شخصی باید به سراغ سیستم‌های هوشمند و حمل و نقل عمومی برویم، در روزهای منتهی به پایان سال و رخدادهایی که در طول سال با آن مواجه هستیم، ترافیک موضوعی اجتناب ناپذیر است، حتی این موضوع در روزهای شروع سال جدید دیده می‌شود. البته شیوع بیماری کرونا در کشورمان مانع بزرگی برای استقبال مردم از حمل و نقل عمومی است، اما اگر بتوان مدیریت و هدایت خوبی در این مسیر انجام داد، قطعاً می‌توانیم با کمک سیستم‌های هوشمند و ناوگان حمل و نقل عمومی شاهد ترافیک‌های کمتری در کلانشهرها باشیم.

وی ادامه داد: ناگفته نماند در خصوص کنترل ترافیک نیروی انتظامی و پلیس راهور نقش بسزایی خواهند داشت و بر اساس وظیفه شأن می‌توانند این موضوع را هرچه بهتر تسهیل کنند، البته می‌دانیم که وظیفه آنها در تعطیلات سال ۱۴۰۰ بیش از پیش سنگین خواهد شد.

کارشناس حمل و نقل و ترافیک افزود: اگر بتوان سیستم‌های آنلاین و خریدهایی که در این بستر صورت می‌گیرد را هرچه بیشتر در جامعه جا انداخت مطمئناً ترافیک کمتری را در شهرها و به ویژه در این روزها شاهد خواهیم بود، گسترش این بستر کمک زیادی به موضوع ترافیک می‌کند، اگرچه می‌دانیم که مردم خرید حضوری را به خریدهای مجازی ترجیح می‌دهند، اما در بسیاری از موارد این امکان وجود دارد خریدهای مجازی داشته باشیم، حتی این نوع خریدها می‌تواند در شرایط شیوع کرونا به بهتر شدن وضعیت کمک کند.

دولت‌ها می‌توانند روی شرکت‌های دانش بنیان حساب ویژه‌ای باز کنند

وی تصریح کرد: شرکت‌های دانش بنیان که در حوزه خرید و فروش مجازی شهروندان فعال شده‌اند نیز می‌توانند کمک خوبی به کمتر کردن بار ترافیکی شهرها داشته باشند، ایده‌های نو که از این شرکت‌ها نشأت می‌گیرد قطعاً راهگشا خواهد بود.

ذاکری اظهار کرد: البته شرایط اعتباری و محدودیت‌ها تهدیدهایی هستند که می‌توانیم آنها را به فرصت تبدیل کنیم، با ارتقا بهره‌وری و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تا حدودی کمبود اعتباری که در حوزه حمل و نقل عمومی وجود دارد قابل حل شدن است، به هر حال در این حوزه انتظاراتی از دولت‌ها وجود دارد و باید دید دولت حاضر تا چه اندازه می‌تواند در بحث اعتبارات کمک حال مدیریت شهری باشد.

استفاده از نظرات مردم در توسعه حمل و نقل همگانی

غلامرضا شیران، کارشناس ارشد حمل و نقل شهری نیز پیش از این به ایمنا گفته بود: شبکه‌های حمل و نقل از عوامل مهم و مؤثر بر پتانسیل توسعه مناطق شهری به شمار می‌روند؛ تغییر سامانه‌های حمل و نقل سنتی و احداث و استفاده از شبکه جدید حمل و نقل، توازن‌های مناطق در جذب توسعه را بر هم می‌زند و تأثیر شبکه قطار شهری بر پتانسیل توسعه شهری به صورت ایجاد گره‌های پیرامون ایستگاه‌ها است.

وی اظهار کرد: مسافر باید از نظر زمان‌بندی و راحتی در استفاده وسیله نقلیه اطمینان داشته باشد تا بتواند به آن اعتماد کند که متأسفانه در هیچیک از موارد این اصول رعایت نشده است، بنابراین زمانی می‌توانیم حمل و نقل عمومی را جایگزین کنیم که تمامی موارد رعایت شود. وسایل حمل و نقل عمومی باید یک زمان بندی متناسب با خواسته شهروندان داشته باشد که بتواند در ساعات اوج و غیر اوج برای سفرهای کاری، مدرسه و آموزش، تفریحی، سفرهای خرید یا دیدن مهیا باشد.

عضو هیئت علمی دانشکده عمران و حمل و نقل دانشگاه اصفهان تاکید کرد: داشتن سیستم حمل و نقل روان، سریع، ایمن، مطمئن، پاک همراه با ایجاد یک فضای آرام و با آسایش شهروندان، داشتن اطمینان به زمان بندی اتوبوس، کرایه عادلانه، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و فراهم کردن اتوبوس‌های با کیفیت از عوامل افزایش انگیزه در شهروندان برای استفاده از حمل و نقل عمومی است. البته در شرایط فعلی شیوع کرونا وسایل حمل و نقل عمومی باید دارای سیستم تهویه مطلوب باشد.

شیران تاکید کرد: در این روزهای کرونایی مردم بیشتر به استفاده از خودروهای شخصی تمایل دارند، اما می‌توان در همین شرایط با رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و رعایت مسائل بهداشتی از وسایل حمل و نقل همگانی استفاده کرد. البته در این شرایط کرونایی باید سخاوت بیشتری در حمل و نقل همگانی داشته باشیم و تعداد اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو را برای سرویس‌دهی مطلوب‌تر به شهروندان افزایش دهیم.

کد خبر 482282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.