تاکید بر پایان جنگ افغانستان در نشست مسکو

شرکت کنندگان در نشست مسکو با صدور بیانیه ای بر پایان جنگ و دستیابی به سازش ملی در افغانستان تاکید کردند.

به گزارش ایمنا، به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، کشورهای شرکت کننده در نشست مسکو، شامل روسیه، چین و آمریکا و نیز پاکستان روز پنجشنبه بیانیه‌ای را صادر کردند که در آن بر لزوم تحقق خواسته ملت افغانستان برای برقراری صلح عادلانه در این کشور تاکید شده است.

طرف‌های شرکت کننده در نشست مسکو در بیانیه خود خاطرنشان کردند که صلح پایدار در افغانستان فقط از طریق حل و فصل سیاسی و راه مذاکره امکانپذیر است.

در بیانیه گفته شده است: ما از همه طرف‌های مناقشه در افغانستان دعوت به کاهش خشونت‌ها در این کشور می‌کنیم و از گروه طالبان هم می‌خواهیم از حملات بهاره برای جلوگیری از تلفات انسانی و به منظور ایجاد شرایط برای دستیابی به حل و فصل سیاسی از راه مذاکره خودداری کند.

کشورهای شرکت کننده در نشست مسکو از طرف‌های مذاکره کننده در افغانستان خواستار آغاز گفت و گوها در مورد مسائل اساسی ازجمله ایجاد شرایط برای صلح و ثبات در این کشور و محتویات نقشه راه سیاسی شدند تا منجر به تشکیل کابینه دولت فراگیر شود.

در بیانیه آمده است: در این زمان حساس، چهار کشور (روسیه، چین، آمریکا و پاکستان) از طرف‌های مناقشه افغانستان می‌خواهند وارد مذاکره شده و توافقنامه صلح امضا کنند تا به جنگ چهل ساله در افغانستان پایان دهد.

«همان طور که در قطعنامه ۲۵۱۳ شورای امنیت سازمان ملل گفته شده است، ما از احیای امارت اسلامی در افغانستان حمایت نمی‌کنیم و دولت جمهوری اسلامی افغانستان و شورای عالی مصالحه ملی می‌خواهیم بطور آشکارا با شرکای از گروه طالبان به منظور دستیابی به راهکار در مذاکرات همکاری کند.»

در ادامه بیانیه خاطرنشان شده است: در بیانیه به تأمین امنیت افغانستان و کمک به این کشور توجه خاص می‌شود. ما از همه افغان‌ها ازجمله دولت این کشور و گروه طالبان می‌خواهیم تا تضمین کنند که گروه‌های تروریستی و افراد بطور انفرادی از خاک افغانستان برای تهدید امنیتی سایر کشورها استفاده نمی‌کنند.

شرکت کنندگان در نشست افغانستان در بیانیه خود خاطرنشان کردند که توافقنامه صلح باید حاوی ماده‌ای در دفاع از حقوق همه مردم افغانستان ازجمله زنان، مردان، کودکان، قربانیان جنگ و اقلیت‌های قومی و در راستای تمایل مردم افغانستان برای توسعه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور خود باشد.

در نشست مسکو علاوه بر نمایندگان کشورهای روسیه، چین، آمریکا و پاکستان به عنوان طرف‌های اصلی و نیز طرف‌های افغانی، نمایندگانی از قطر و ترکیه نیز حضور داشتند.

کد خبر 482168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.