ابتکار: زنان ایرانی امید خود به وعده خداوند را از دست نداده‌اند

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: برخلاف چالش‌های دشواری که زنان ایرانی با آن مواجهند،آنها هرگز امید خود را به وعده خداوند از دست نداده‌اند که پیروزی نهایی با صالحان است.

به گزارش ایمنا، معصومه ابتکار در شصت و پنجمین اجلاس کمیسیون مقام زن که به طور مجازی در سازمان ملل متحد برگزار شد، افزود: چند روز دیگر، نوروز، سال نو ایرانی، نقطه اعتدال و آغاز بهار را جشن می‌گیریم.

وی ادامه داد: این رویداد در هنگامی که جهان نیازمند تغییر الگوی عدالت، ارزش‌های انسانی، صلح و برابری است، بشارت خوبی برای تغییر بهتری می‌دهد.

معاون رئیس جمهوری ایران اضافه کرد: من از یک تمدن بزرگ می‌آیم که قدمت آن به چند هزاره می‌رسد. من از ملتی می‌آیم که پشتوانه آن انقلابی شجاعانه است که در ارزش‌های والای مذهبی جای گرفته است.

ابتکار تاکید کرد: ملت من اکنون با چندین جبهه روبرو شده است، یک جنگ اقتصادی به شکل تحریم‌ها که حتی مانع جریان داروها و واکسن‌ها در میانه همه‌گیری جهانی است و یک جنگ تبلیغاتی تلخ که قصد دارد چهره یک کشور مستقل را که در برابر تجاوز و فرمانبرداری از قدرت‌ها، فوق‌العاده مقاومت کرده است، مخدوش سازد.

وی خاطرنشان کرد: برخلاف این مشکل‌ها و فشارهای تلخ، ملت ما در ابعاد مختلفی از جمله زن و خانواده پیشرفت کرده است. در حال حاضر ما در شاخص‌های توسعه انسانی در رأس کشورهای در حال توسعه هستیم.

معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده اظهار کرد: زنان در بسیاری از بخش‌ها از جمله آموزش عالی، از مردان سبقت گرفته‌اند که تقریباً ۶۰ درصد دانشجویان ما زن هستند. اعضای هیأت علمی زنان طی سه سال از ۲۵ درصد به ۳۳.۳ درصد افزایش یافته‌اند و در فناوری، ما از ۲۷ درصد به ۳۱.۵ درصد رسیده‌ایم که بالاترین میزان در منطقه ما است.

ابتکار با بیان اینکه یک استراتژی ملی برای برابری جنسیتی اتخاذ و شاخص‌های آن به ۳۱ استان برای پیشرفت زنان و خانواده ابلاغ شده، گفت: داشبورد ملی و چندین پایگاه داده برای نظارت بر پیشرفت برابری جنسیتی توسط رئیس جمهوری راه اندازی شده است.

وی افزود: لایحه جلوگیری از خشونت علیه زنان در دولت تصویب شده و به مجلس برای تصویب قانون نهایی ارائه شده است. این قانون که توسط قوه قضائیه نیز پشتیبانی می‌شود، زمینه جلوگیری از انواع خشونت‌ها را فراهم می‌سازد.

معاون رئیس جمهوری ایران ادامه داد: علاوه بر این، یک شبکه تخصصی پیشرفته از مراکز اضطراری واکنش اجتماعی برای هر شهر بالای ۵۰ هزار نفری که توسط خط تلفن ۱۲۳ قابل دسترسی هستند، مشاوره، مداخله و پناهگاه اضطراری را پشتیبانی می‌کند که توسط نهادهای مدنی ما نیز حمایت می‌شوند.

ابتکار اضافه کرد: اکنون ارائه خدمات پرورشی و آموزشی برای جوانان، مهارت‌های زندگی، گفت‌وگو و مهارت‌های حقوقی به خصوص در ترکیب با قانون حمایت از کودکان و نوجوانان که به تازگی تصویب شده است، جریان دارد.

وی با تاکید بر اینکه خانواده روح جامعه و سنگ بنای رشد اخلاقی، فکری و معنوی است، اظهار کرد: خانواده در دوران ما با مشکلات متعددی روبرو است. ایران شاخص‌هایی برای شکوفایی خانواده ترسیم کرده و یک طرح ملی برای سیاست‌های دوستدار خانواده در دست اقدام است.

معاون رئیس جمهوری ایران خاطرنشان کرد: همچنین یک گفت‌وگوی ملی خانواده در ۶۴ شهر ترویج شده است که به خانواده‌ها امکان می‌دهد مهارت‌های ارتباطی خود را از طریق گفت‌وگوی آراسته بین نسلی تقویت کنند و مرکزی بین‌المللی برای گفت‌وگوی عالی خانوادگی است.

ابتکار افزود: زنان ایرانی همچنین با توجه به برنامه‌های حمایتی انجام شده توسط دولت، برنامه‌های آموزشی برای توانمند سازی زنان سرپرست خانوار، استارت آپ برای فارغ‌التحصیلان جوان، ارائه وام‌های کم‌بهره و آموزش محصولات کشاورزی استاندارد برای زنان روستایی، گام‌های قابل توجهی در زمینه کارآفرینی برای شرکت‌های کوچک و متوسط در کشور ما برداشته‌اند.

براساس گزارش ایرنا، وی ادامه داد: این روندها برخلاف چالش‌های دشواری که زنان ایرانی با آن مواجهند، چشم اندازهای مطلوبی را ایجاد کرده است. آنها هرگز امید خود را به وعده خداوند از دست نداده‌اند که پیروزی نهایی با صالحان است.

کد خبر 482154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.