منطقه یک شهر سمنان، شناسنامه تاریخی شهر است

سرپرست مدیریت منطقه یک شهرداری سمنان گفت: این منطقه که عمدتا بخش جنوبی شهر را در برمی گیرد، متشکل از بافت قدیم و تاریخی شهر سمنان است که می توان گفت این بخش هویت مند و واجد ارزش های تاریخی در شهر است و به جرات باید آن را شناسنامه تاریخی سمنان محسوب کرد.

عباس بابایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: وجود بناهای با ارزش تاریخی که مربوط به ادوار مختلف تاریخی کشور است در این بخش از شهر واقع شده است و همین موضوع باعث ارزش گذاری به این بخش از محیط شهر شده و از این بابت باید نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشیم.


وی افزود: المان و نمادهای تاریخی شهر سمنان به طور کلی و عمده در این بخش از شهر (منطقه یک شهری) واقع شده است و مناسبات تاریخی، فرهنگی، آداب و رسوم و تمامی موضوعاتی که در واقع پیشینه میراثی را در بر می‌گیرد.

سرپرست مدیریت منطقه یک شهرداری سمنان خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های فراوان شهردار و حمایت‌های شورای اسلامی شهر سمنان در این دوره نگاه ویژه‌ای به موضوع بافت تاریخی شهر سمنان در منطقه یک شهری شده است و برنامه‌ها و پروژه‌های ویژه‌ای را در این بخش از شهر در نظر گرفته است.

وی احیای باغ راه‌های قدیمی شهر سمنان را جزو کارهای شاخص دانست و گفت: بخش جنوبی شهر سمنان و عمدتاً بخش جنوب غربی آن، برگرفته شده از باغ‌های مختلفی است که در مناطقی مانند منطقه محلات و زاوقان قرار دارد و در جنوب شرقی شهر سمنان (منطقه پیروزی) نیز باغ راه‌هایی وجود دارد، اما عمدتاً این باغ راه‌ها در جنوب غربی شهر سمنان واقع شده‌اند و از دیرباز بحث ارتزاق مردم شهر از طریق همین باغات بوده و زندگی روزمره شهروندان و مناسبات فرهنگی آنها بر مبنای این شیوه از زندگی شکل گرفته است.

سرپرست مدیریت منطقه یک شهرداری سمنان اظهار کرد: این شهر دارای استخرهای شش گانه ای است که باغات شهر را مشهود و در برگرفته است و آبیاری باغات از همین استخرها تأمین می‌شود و این نظام آبیاری شهر سمنان نیز دارای یک پیشینه تاریخی و بسیار ارزشمندی است که می‌توان گفت؛ جزو معدود اثرهایی است که این نظام آبیاری با قدمت هفت قرن همچنان پابرجاست و کارکرد خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: با توجه به اینکه در این دوره بخشی از استخرهای شش گانه را احیا کردیم به صورتی که پیرامون این استخرها موضوع زیبا سازی و فضا سازی در جهت معرفی این هر چه بیشتر این آثار تاریخی ارزشمند و احیا آن مورد توجه شهروندان و گردشگران صورت گرفته است.

بابایی با اشاره به احیای باغ راه‌ها اظهار کرد: این مسیرهای زیبا و تاریخی مورد استقبال شهروندان سمنانی و گردشگران قرار گرفت.

کد خبر 482122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.