بخور و نخورهای غذایی پس از سکته قلبی/ کاهو و فواید بی‌شمار آن

مصرف مواد قندی تولید دو برابر چربی در بدن، توصیه‌های تغذیه‌ای وزارت بهداشت برای سفرهای ضروری در کرونا، بخورو نخورهای غذایی پس از سکته قلبی، اهمیت مصرف نان سنگک در صبحانه، تاثیر گروهی از خوراکی‌هایی در بروز کم خوابی و کاهو و فواید بی‌شمار آن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مواد قندی به بسیاری از مواد غذایی رایج اضافه می‌شود. مقدار بالای کالری قند باعث اضافه وزن و چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن می‌شود. محققان دانشگاه زوریخ سوئیس در مطالعات خود پی بردند حتی مصرف مقادیر متوسط مواد قندی منجر به تغییر در متابولیسم شرکت کنندگان در آزمایش شد. مطالعات نشان دادند که حتی مصرف مقدار متوسط فروکتوز و ساکارز افزودنی، تولید چربی بدن را در کبد دو برابر می‌کند که در طولانی مدت منجر به ابتلاء به دیابت یا کبد چرب می‌شود.

«فیلیپ گربر»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره، اظهار کرد: مصرف هشتاد گرم قند روزانه که معادل حدود ۸/۰ لیتر یک نوشابه معمولی است، تولید چربی در کبد را افزایش می‌دهد و تولید بیش از حد چربی برای مدت زمان طولانی‌تری ادامه می‌یابد، حتی اگر بیش از این قند مصرف نشود. افزایش تولید چربی در کبد اولین مرحله مهم در ابتلاء به بیماری‌های شایع مانند کبد چرب و دیابت نوع ۲ است. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند مصرف روزانه قند را به حدود ۵۰ گرم یا حتی ۲۵ گرم محدود کنید.

بخور و نخورهای غذایی پس از سکته قلبی/ کاهو و فواید بی‌شمار آن

توصیه‌های تغذیه‌ای برای سفرهای ضروری در دوران کرونا

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با توصیه بر عدم مسافرت‌های غیرضروری در ایام نوروز و در شرایط کرونا، اظهار کرد: سعی کنید در سفرهای نوروزی یک غذای ساده در منزل آماده کنید و به همراه ببرید و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید.

زهرا عبداللهی با تاکید بر عدم مسافرت‌های غیرضروری در ایام نوروز و در شرایط کرونا، در خصوص نکات تغذیه‌ای در سفرهای نوروزی، گفت: اگر در ایام نوروز ناچار به سفر کردن بودید، حتماً پروتکل‌های بهداشتی را هنگام صرف غذا و خوراکی رعایت کنید.

وی گفت: سعی کنید در سفرهای نوروزی یک غذای ساده در منزل آماده کنید و به همراه ببرید و یا به رستوران‌هایی که پروتکل‌های بهداشتی پیشگیری از کرونا را به دقت رعایت کرده‌اند و از سلامت غذایی آنها نیز مطمئن هستید، مراجعه کنید.

وی خاطرنشان کرد: قبل از مصرف هرگونه ماده غذایی دست‌های خود را با آب و صابون شستشو دهید یا با الکل ضدعفونی کنید، بعد از مصرف غذاهای سنگین و چرب و با معده سنگین رانندگی نکنید، این امر باعث خواب آلودگی شما خواهد شد.

عبداللهی، تصریح کرد: از خرید و مصرف شیر و پنیر فله و تازه خودداری کنید، این مواد غذایی علاوه بر احتمال آلودگی میکروبی و شیمیایی احتمال انتقال بعضی از بیماری‌های نظیر تب مالت را هم دارد. اضافه مواد غذایی خود را پشت شیشه ماشین که در زیر نور مستقیم خورشید است نگذارید. از آب چشمه و رودخانه و از آبخوری‌های عمومی در اماکن عمومی استفاده نکنید.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، اظهار کرد: در رستوران‌ها بهتر است از مصرف سالاد و سبزی خوردن به دلیل عدم اطمینان از شستشوی صحیح و احتمال وجود آلودگی‌های انگلی و انتقال کرونا خودداری کنید، برای جلوگیری از کم آبی و یبوست مقادیر مناسبی آب بنوشید. البته بهتر است از آب‌های بسته بندی که سلامت آن مورد اطمینان است استفاده شود.

تأثیر برخی خوراکی‌ها در بروز کم خوابی

بر اساس مطالعه دانشمندان روسی، همه چیزهایی که برای صبحانه یا ناهار می‌خوریم در عصر مفید نخواهند بود، واقعیت این است که بعضی محصولات تأثیر تحریک‌آمیزی بر بدن دارند که می‌توانند به یک مانع جدی در روند خواب تبدیل شوند.

پزشکان به نام پنج غذایی که در عصر قبل از خواب نباید خورده شود اشاره کردند: غذای پر ادویه بهترین گزینه برای وعده عصرانه نخواهد بود. تحقیقات اخیر دانشمندان استرالیایی نشان می‌دهد غذاهای تند، فاز خواب عمیق را مختل می‌کنند، که نقش مهمی در ترمیم مغز هنگام خواب دارد.

برای اینکه در شب دچار تپش قلب نشوید، پزشکان توصیه می‌کنند هنگام شام گریپ‌فروت نخورید. بادمجان نیز سرشار از انتقال‌دهنده‌های عصبی است که به عنوان یک انرژی زا عمل می‌کند و سبب اختلال در خواب آرام می‌شود، خیار در تولید ادرار نقش فعال دارد و همین امر باعث می‌شود شب خواب خوبی نداشته باشید.

پیش از این در خبرها آمده بود که دانشمندان غذاهایی مانند شکر، نان سفید و برنج را که قند خون را افزایش می‌دهند از دلایل بی‌خوابی می‌دانند، به عقیده متخصصان، وقتی قند خون وقتی به‌سرعت بالا می‌رود، بدن شما با آزاد کردن انسولین واکنش نشان می‌دهد و در نتیجه کاهش قند خون می‌تواند منجر به ترشح هورمون‌هایی مانند آدرنالین و کورتیزول شود که می‌تواند در خواب انسان اختلال ایجاد کند.

بخور و نخورهای غذایی پس از سکته قلبی/ کاهو و فواید بی‌شمار آن

صبحانه نان سنگک بخورید

نان‌های متفاوتی وجود دارد که خوردن هرکدام برای صبحانه لذت خاص خود را دارد، برای وعده صبحانه، زیاد خوردن ملاک نیست، مهم این است که چه موادی به بدن وارد می‌کنید. یک صبحانه کامل و خوب از پروتئین، میوه و دانه‌های کامل تشکیل می‌شود. این مواد غذایی ترکیب فوق‌العاده‌ای هستند که هم سالم بوده و هم اینکه اجازه نمی‌دهند تا چند ساعت بعد گرسنه‌تان شود.
برای اینکه قند خونتان ثابت بماند و کمتر احساس دل‌ضعفه و گرسنگی داشته باشید بهتر است تعادل غذایی‌تان را رعایت کنید و برای صبحانه پروتئین، میوه و غلات کامل (نان کامل یا همان نان سبوس دار) میل کنید.

مواد غذایی سرشار از فیبر برای صبحانه میل کنید. یک عدد سیب، نصف فنجان غلات سرشار از فیبر، نصف فنجان تمشک یا دو تکه نان تهیه شده از گندم سیاه ۵ گرم فیبر نصیبتان می‌کند. نان سنگک اگر از آرد کامل و طبیعی باشد بهترین نان برای صبحگاه است و با احساس سیری که به بدن می‌دهد از هله هوله خوری در طول روز جلوگیری می‌کند.

کاهو و فواید بی‌شمار آن

کاهو موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون شده و آهن موجود در آن برای درمان کم خونی مفید است، از همین رو اعصاب را منظم می‌کند و بر قدرت بینایی می‌افزاید. کاهو یکی از قدیمی‌ترین سبزیجات دنیا به شمار می‌آید این ماده غذایی حاوی ویتامین «ث» است. کاهو ارزش غذایی چندانی ندارد، اما از لحاظ درمانی فوق العاده و سرشار از نمک‌های معدنی با خاصیت قلیایی است، به همین سبب خون را تصفیه می‌کند و به حفظ هوشیاری مغز و سلامت بدن کمک می‌نماید

برگ‌های بیرونی کاهو ارزش خوراکی بسیار دارد؛ زیرا این برگ‌ها بیشتر در معرض نور آفتاب قرار دارد و نسبت به برگ‌های داخلی حاوی ویتامین بیشتر است. هر چه کاهو سبزتر باشد، ویتامین بیشتری دارد، کاهو پخته برای ازدیاد شیر مادر مناسب است، این سبزی محتوی چند ماده مهم و شفابخش است، آب کاهو، خنک و شادابی بخش است و میزان فراوان منیزیم در آب آن سبب تقویت بافت عضلانی، اعصاب و مغز می‌شود، آب کاهو جنبه درمانی دارد.

کاهو می‌تواند یک غذای اصلی برای کاهش وزن باشد، زیرا یک عدد کاهو فقط ۵ کالری دارد، علاوه بر این کاهو کمک می‌کند تا ریز مغذی‌هایی که به سختی در رژیم‌های غذایی کم کالری یافت می‌شوند، به دست آید، همچنین حاوی ۹۵% آب و ۱ گرم فیبر است. فیبر باعث می‌شود که احساس پر و سیر بودن کنید و جلوی اشتهای شما را می‌گیرد.

کاهو بسیار کم چرب است، از این رو برای کاهش وزن بسیار مناسب است، اضافه کردن یک برگ کاهو به ناهار، می‌تواند یک ایده بسیار عالی باشد. لولز موجود در کاهو حجم مواد داخل روده و حرکات روده را افزایش می‌دهد که این امر درمان یبوست را آسان می‌سازد.

بخور و نخورهای غذایی پس از سکته قلبی

امروزه مشکلات قلبی عروقی در میان مردم به طور گسترده دیده می‌شود، سکته قلبی یکی از رایج‌ترین بیماری‌های مرتبط با قلب است، توجه ویژه به بایدها و نبایدهای غذایی پس از بهبودی از یک سکته قلبی اهمیت ویژه‌ای دارد.

بر اساس اعلام مرکز قلب آمریکا پس از جان سالم به در بردن از یک سکته قلبی، ضروری است افراد سبک زندگی سالمی را برگزینند که شامل ترک استعمال دخانیات، انجام ورزش‌های سبک و داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌شود، به ویژه این افراد باید به شدت به توصیه‌های پزشکان توجه داشته باشند. از مهمترین توصیه‌های غذایی که افراد باید پس از بهبودی از سکته قلبی در نظر داشته باشند، عبارتند از:

۱- دو بار مصرف حبوبات در هفته

حبوبات بهترین منبع پروتئین گیاهی به شمار می‌روند و به دلیل دارا بودن فیبر و مواد معدنی بالا بهترین گزینه برای تأمین نیازهای بدن هستند. گوشت قرمز و فرآورده‌های گوشتی یکی از عوامل تأثیرگذار در بروز سکته قلبی هستند و حبوبات بهترین گزینه برای جایگزین کردن آن‌ها به شمار می‌روند.

۲- ماهی

افراد پس از سکته قلبی باید ماهی را به رژیم غذایی خود اضافه کنند، متخصصان قلب تاکید دارند افراد باید چربی‌های اشباع شده را از رژیم غذایی خود حذف کرده و چربی‌های غیراشباع را جایگزین آن‌ها کنند، زیرا این چربی‌ها خطر سکته قلبی را در فرد افزایش می‌دهند. ماهی‌های چرب مانند سالمون، ماهی تن و ساردین غنی از چربی‌های غیراشباع مفید است و در عین حال نیاز بدن به اسید چرب امگا ۳ را تأمین می‌کنند.

بخور و نخورهای غذایی پس از سکته قلبی/ کاهو و فواید بی‌شمار آن

۳- لبنیات

برخلاف تصور عمومی، لبنیات برای بیماران قلبی ممنوع نیست بلکه این افراد باید لبنیات را در حجم کم مصرف کنند. با این حال، نباید این افراد از لبنیات پرچرب استفاده کنند.

۴- نمک کمتر و ادویه بیشتر

یکی از توصیه‌هایی که به افراد پس از سکته قلبی می‌شود کاهش مصرف نمک طعام است. نمک به دلیل دارا بودن سدیم می‌تواند باعث افزایش فشار خون و در نتیجه تشدید خطر ابتلاء به سکته قلبی شود. سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند افراد روزانه کمتر از ۵ گرم نمک مصرف کنند. با این حال، به طور متوسط مردم دو برابر این میزان نمک را در طول روز مصرف می‌کنند.
در مقابل، توصیه می‌شود افراد با ادویه‌ها و چاشنی‌هایی مانند زردچوبه، زنجبیل، زعفران یا گیاهانی مانند ریحان، آویشن و پونه کوهی تازه علاوه بر دلپذیر کردن مواد غذایی، باعث تقویت سلامت قلب خود شوند.

کد خبر 482090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.