عبور از سال سخت

کاندیداهای احتمالی در انتخابات ۱۴۰۰ و اهمیت نوروز باستانی ایران از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه ۲۸ اسفندماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود با تیتر «بازارِ داغ نامزدهای انتخابات» به بررسی کاندیداهای احتمالی در انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت: آخرین روز کاری سال ۹۹ همراه با اتفاقات بسیاری بود؛ اما شاید مهم‌ترین یا عجیب‌ترین رویداد آن، اعلام آمادگی تعداد زیادی از چهره‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری بود؛ فائزه هاشمی، محسن مهرعلیزاده و ۵ عضو حزب موتلفه. درحالی‌که دعوت از افراد دیگری نیز برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری انجام گرفت.

در حالی که بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب مانند محمدعلی افشانی، مصطفی کواکبیان، علی مطهری و محسن رهامی نامزدی خود را در انتخابات اعلام کرده‌اند و چهره‌های اصلاح‌طلبی مانند آیت‌ا… سیدحسن خمینی، محمدجواد ظریف، محمدرضا عارف، مسعود پزشکیان، محسن هاشمی و بسیاری افراد دیگر نیز گزینه محتمل نامزدی در انتخابات هستند، امروز فائزه هاشمی، فرزند آیت الله هاشمی‌رفسنجانی نیز نامزدی نمادین خود را در انتخابات اعلام کرد. هاشمی در گفت‌وگویی تصریح کرد: «از آنجایی که من سابقه زندان، پرونده و حکم دارم قطعاً ردصلاحیت می‌شوم. وقتی برای تدریس در دانشگاه با صد تا دانشجو تحملم نکردند، معلوم است وضعیتم در شورای نگهبان و به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری به چه شکل است؛ اما از آنجایی که اعتقادم به ثبت‌نام زنان در انتخابات است اگر لازم باشد این کار را به‌صورت نمادین انجام خواهم داد، فقط برای ثبت‌نام، نه ادامه ماجرا، چون با شرایط فعلی بنای ورود به انتخابات حتی برای رأی دادن را ندارم.» نامزدی نمادین یک زن در انتخابات یادآور اقدام مرحوم اعظم طالقانی است. هرچند این دو اقدام به احتمال زیاد علل متفاوتی دارند.

در جبهه اصولگرایان نیز تعدد نامزد مشاهده می‌شود و چهره‌هایی مانند عزت الله ضرغامی و سردار سعید محمد اعلام نامزدی کرده‌اند. سردار سعید دهقان نیز شاید در همین گروه دسته‌بندی شود. همچنین افرادی مانند محسن رضایی، محمدباقر قالیباف، علی لاریجانی، سیدابراهیم رئیسی و برخی افراد کمتر شناخته شده دیگر، گزینه‌های احتمالی برای نامزدی در انتخابات هستند که حالا افراد دیگری نیز به جمع آنان اضافه شده‌اند. روز گذشته حزب موتلفه اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تیم نامزدهای در تراز ریاست‌جمهوری شامل شخصیت‌هایی چون آقایان دکتر اسدا… بادامچیان، مهندس سیدمصطفی میرسلیم، دکتر محمدحسین نیکنام، مهندس حسین انواری و حمیدرضا ترقی هستند که جملگی مورد اعتماد ملت و بزرگان روحانی و ملی‌اند و از بین آنان متعاقباً نامزد واحد معرفی خواهد شد. این نیروهای ارزشمند دارای تخصص‌های لازم و تجربیات کافی بوده و هر یک از آنان برنامه‌های اقدامی و عملی برای حل مشکلات مردم و پیشرفت کشور و تعامل با همه نیروهای علاقه‌مند به خدمت به میهن، ملت و نظام را در دستور کار خود دارند.» در این میان شاید بتوان بر صحبت‌های ضرغامی مبنی بر اینکه یک مینی‌بوس نامزد انتخاباتی داریم، صحه گذاشت.

عبور از سال سخت

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست خود با تیتر «عبور از سال سخت» نوشت: سال ۱۳۹۹ با چند مشکل بزرگ سپری شد. کرونا جان بسیاری از عزیزانمان را گرفت و کسب و کار بسیاری از مردم ار تحت الشعاع قرار داد. تحریم‌ها همچنان بر سر جای خود باقی ماند و البته اقتصاد رکوردهای تورمی خود را یکی یکی جلو زد تا معیشت مردم سخت‌تر از گذشته شود.
با این همه اما مگر می‌توان امیدوار به بهبود اوضاع نداشت. آنجا که نا امیدی اوج می‌گیرد قطعاً عنایت های پروردگار می‌تواند نور امید را برای مردم ایران دوباره بتابند.
شاید چند اتفاق بتواند وضعیت را برای مردم تغییر دهد. نخست ریشه کن شدن بیماری کرونا و بازگشت مردم به زندگی عادی از طریق واکسیناسیون، انتخابات ۱۴۰۰ و البته برداشته شدن تحریم‌ها سه عاملی است که می‌تواند نقش اصلی را برای ورود مردم به سال بعد از آن و ورود به قرن جدید ایفا کند. به بیان دیگر شکل گرفتن نور امید در دل مردم به واسطه این اتفاق‌ها حتی اگر اثرات آنی نداشته باشد می‌تواند شوق و امید را در دل مردم زنده کند.
سال گذشته روزهای دشواری برای معیشت مردم سپری شد با این همه اما همچنان می‌توان امیدوار بود که با تغییرات احتمالی در وضعیت و مناسبات سیاسی و اقتصادی امیدها برای بهبود شرایط بیشتر شود. امیدی که قطعاً می‌توان پیشران اصلی توسعه و پیشرفت در کشور باشد. به امید آنکه سال ۱۴۰۰ برآمدن روشنایی‌ها از دل سختی‌ها و تاریکی‌ها باشد.

عبور از سال سخت

روزنامه شرق، در صفحه نخست خود با تیتر «به جای کمرنگ‌کردن، به وحدت‌بخشی نوروز تکیه کنیم» به بررسی اهمیت نوروز باستانی ایران پرداخت و نوشت: درباره نوروز و جنبه‌های کاربردی آن می‌توان به دیپلماسی فرهنگی اشاره کرد که زیرمجموعه دیپلماسی عمومی است. در جهان مسیحیت، جشن‌های سال نو در فصلی آغاز می‌شود که در نیمکره شمالی فصل سرماست، ولی تمام مسیحیان جهان، به‌ویژه آنهایی که در اروپا، آمریکا یا شرق آسیا زندگی می‌کنند، برای خودشان ضروری و وظیفه می‌دانند که جشنی برگزار کنند و این جشنی است که به دور از نژاد، مذهب، ملیت و جغرافیا آنها را به هم پیوند می‌دهد و عامل اصلی آن هم دین مسیحیت و سال نو و کریسمس است. اینکه کشورها در برگزاری این مراسم با یکدیگر همسو می‌شوند، نوعی وحدت ایجاد می‌کند به نام جهان مسیحیت.

حالا برگردیم به جهان خودمان و قلمرو نوروز. ما قلمرویی داریم به نام «حوزه نوروز» که در بین کشورهایی برگزار می‌شود که در منطقه نیمه‌خشک جهان واقع شده‌اند؛ چهار فصل دارند و جالب اینکه همگی هم مسلمان هستند. هر کشوری که در حوزه نوروز قرار دارد، حتی در شمال غربی‌ترین نقطه که آلبانی در بالکان در اروپاست، آنها هم مسلمان هستند؛ بنابراین ما در آسیای مرکزی پنج جمهوری و در قفقاز جمهوری آذربایجان و در آسیای صغیر ترکیه را در این حوزه داریم که نوروز را جشن می‌گیرند. در حوزه شرقی ایران، افغانستان، پاکستان، شمال هندوستان، منطقه کشمیر، برخی تاجیک‌ها در منطقه سین‌کیانگ اویغور در غرب چین، اینها همه نوروز را جشن می‌گیرند. این یک پیوستگی ایجاد کرده برای مراسمی که خاستگاهش ایران است. ایران که توانسته این سابقه تمدنی را در جهانی که آن را حوزه نوروز می‌گوئیم، داشته باشد، چگونه می‌تواند از این فرصت استفاده کند؟ به نظر من موضوع اصلی ما دیپلماسی فرهنگی باید باشد که از آن چگونه باید بهره‌برداری کنیم و حوزه فرهنگی واحدی را پدید آوریم. از این توان و ظرفیت‌ها باید استفاده کرد و این کشورها را به همدیگر پیوند داد.
همان‌طور که سیاست خارجی بازتاب سیاست داخلی است، اگر ما در درون کشور به نوروز اهمیت ندهیم و سعی کنیم این عنصر وحدت‌بخش باستانی را کم‌رنگ کنیم، از تقویت آن پرهیز کنیم و از پرداختن به بخش دیپلماسی غافل شویم، طبیعی است که دیگر کشورها هم با ما همسو نخواهند شد. ممکن است حتی بگویند نوروز به جهان ترک تعلق دارد که ترکیه در این میان به‌دنبال مصادره نوروز است. چه بهتر که ما بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم. حالا که در سال ۲۰۰۸ با کوشش‌های ایران و کشورهای حوزه تمدنی مشترک، جشن نوروز به‌عنوان میراث غیرملموس ملت‌ها در تقویم سازمان ملل گنجانده شده است، چه بهتر که ما این را پررنگ‌تر کنیم.

عبور از سال سخت

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست خود با تیتر «بیم و امید اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۰» نوشت: صف‌های طولانی، گرانی و کمبود کالاهای خوراکی در بازار و افزایش چند صد درصدی قیمت میوه‌ها تنها بخشی از آن چیزی است که بر سبد معیشتی خانواده‌ها در سال ۹۹ گذشت. در حالی که آخرین روزهای سال ۹۹ در حال سپری شدن است، شاخص‌های مهم اقتصادی مانند نقدینگی، تورم و رشد اقتصادی ارقام امیدوارکننده‌ای را نشان نمی‌دهند. با وجود اینکه نرخ رشد اقتصادی مثبت ۲.۲ درصد گزارش شده اما تورم و نقدینگی تا پایان بهمن سال جاری به ترتیب ۳۴.۲ درصد و ۳,۳۰۰ هزار میلیارد تومان گزارش شده که می‌تواند زنگ خطری برای بالا رفتن تورم در سال آینده باشد. هر چند امید به رفع تحریم‌ها در سال پیش‌رو می‌تواند قدری از نگرانی‌ها بکاهد، اما نباید از این نکته غافل شد که عدم تصویب fatf نیز می‌تواند بر آینده اقتصادی کشور تأثیرگذار باشد.

مطابق آخرین گزارش مرکز آمار نرخ تورم سالانه بهمن امسال، ۳۴.۲ درصد اعلام شده که نشان می‌دهد تورم سالانه در یک ماه مانده به پایان سال تا تورم هدف‌گذاری شده اردیبهشت فاصله‌ای ۱۲ درصدی دارد. تورم بالای سالانه به سایر گروه کالایی مانند خوراکی و غیرخوراکی نیز سرایت کرده، به گونه‌ای که تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها حدود ۷۰ درصد و تورم غیرخوراکی نیز ۴۲.۶ درصد گزارش شده حتی در ماه‌هایی برخی کالاهای خوراکی نایاب یا کمیاب می‌شدند. با استناد به گزارش مرکز آمار حدود ۱۷ قلم از کالاهای خوراکی در بهمن افزایش ۱۰۰ درصدی یا بیشتر داشتند. از سوی دیگر قیمت ۳۸ کالا از میان ۵۳ کالای خوراکی منتخب نیز بالاتر از تورم نقطه‌ای کل کشور در بهمن ماه اعلام شده است. به بیان دیگر این تعداد کالا بیشتر از ۴۸ درصد افزایش قیمت داشته‌اند که می‌تواند تورم خوراکی‌ها در ماه‌های آتی را افزایش بیشتری دهد.

نرخ رشد در ۹ ماه نخست سال جاری به ۲.۲ درصد رسید که نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ افزایش ۲.۲ درصدی داشته است. بر اساس محاسبات بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی کشور تا پایان آذر به ۴۸۰.۶ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به رقم مشابه سال قبل به میزان ۲.۲ درصد افزایش یافته است. رشد تولید ناخالص داخلی در فصل بهار سال جاری ۲.۹- درصد بود که این رقم در فصول تابستان و پاییز به ترتیب به ۵.۲ و ۳.۹ درصد افزایش یافته است.
از سوی دیگر رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت نیز که در فصل بهار سال جاری منفی ۰.۶ درصد بود، در تابستان و پاییز سال جاری به ترتیب به ۳.۲ و ۲.۹ درصد رسید.
بر این اساس رشد اقتصادی بدون نفت کشور در ۹ ماهه سال جاری معادل ۱.۹ درصد برآورد شده است. با وجود اینکه تا پایان پاییز نرخ رشد اقتصادی مثبت شده، اما برخی کارشناسان بر این باورند که این نرخ در شرایطی که کرونا باعث بیکاری حدود ۲ میلیون نیروی کار شده و البته میزان مشارکت اقتصادی را نیز به شدت کاهش داده، شاید تداوم نداشته باشد یا نرخ رشد اقتصادی تا پایان اسفند به عدد قابل ملاحظه‌ای نرسد.

عبور از سال سخت

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود با تیتر «آ قای روحانی! تحریم‌ها لغو شدنی بود اگر شما به ترامپ تضمین نمی‌دادید!» نوشت: دیروز چهارشنبه ۲۷ اسفندماه سال ۱۳۹۹ آخرین روز سال جاری بود که حجت‌الاسلام روحانی با کابینه خود جلسه هیئت دولت را برگزار کرد و در پایان جلسه به بیان عملکرد دولت خود در سالی که گذشت پرداخت.
بخش مهمی از سخنان دیروز رئیس‌جمهور در نطق پایانی سال به تعریف و تمجید از مسئولین دولتی و فعالیت‌های دولت در زمینه‌های اقتصادی و نوید روزهای روشن آینده که البته تحت تأثیر فاجعه مدیریتی دولت چندان در فضای کنونی جامعه ملموس و متصور نیست. روحانی که اساساً با وعده رفع تحریم‌های ظالمانه در دو انتخابات ۹۲ و ۹۶ رأی مردم را گرفته بود، در این نطق پایانی سال هم تلاش کرد مشکلات کشور را به تحریم و جنگ اقتصادی آمریکا گره بزند، هیچ اشاره‌ای به نقش تصمیمات غلط، بی‌برنامگی و بی‌ارادگی دولت در به‌وجود آمدن شرایط فعلی کشور نکرد.
بخش پایانی اظهارات روحانی هم که در فضای بیرونی ساختمان هیئت دولت برگزار می‌شد، با بارش باران همراه بود و وی خطاب به اعضای هیئت دولت گفت که تا خیلی خیس نشدیم سخنرانی را تمام کنم!
رئیس‌جمهور روز چهارشنبه پس از آخرین جلسه هیئت دولت در سال ۹۹ در جمع خبرنگاران، تاکید کرد: سال آینده حتماً سال بهتری در کنترل و مهار ویروس کرونا خواهیم داشت و شرایط به مراتب بهتر از این سالی که در روزهای پایانی آن قرار داریم خواهد بود.
روحانی با بیان اینکه از سال ۹۷ تحریم‌های ظالمانه و جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران شرایط بسیار سختی برای کشور ایجاد کرد و در بیش از یک‌سال گذشته نیز شیوع ویروس کرونا بر مشکلات افزود، اظهار داشت: به‌رغم همه مشکلات و سختی‌ها، رشد اقتصادی کشور در ۹ ماهه اول سال مثبت بوده که بسیار ارزشمند است و جای قدردانی دارد.
وی ادامه داد: امروز شرایط برای شکسته شدن تحریم از هر زمان دیگری آماده‌تر است. آمریکایی‌ها به صراحت بارها اعلام کردند که مسیر دولت قبل غلط بوده و فشار حداکثری شکست خورده است و بیان کردند که می‌خواهیم به مسیر تعهد و برجام برگردیم؛ البته گفتن تنها برای ما کافی نیست و ما منتظر عمل هستیم.
روحانی افزود: امروز تأخیر در برداشتن تحریم خیانت است. هر جناح، فرد و گروهی حتی اگر یک ساعت به هر دلیلی که امروز فقط دلیل آن انتخابات ۱۴۰۰ است در برداشته شدن تحریم‌ها و پایان دادن به آن را به تأخیر بیندازد، یک خیانت بزرگ به تاریخ و ملت ایران است و این ننگ ابدی برای آن جناح و فرد باقی خواهد ماند. روحانی ادامه داد: تحریم یعنی تضییع حقوق مردم و امیدواریم اقلیتی که به دنبال سنگ‌اندازی در این راه هستند، در این ایام مبارک ماه شعبان توبه کنند و از این کار خود دست بردارند. شب عید ۱۴۰۰ است و عیدی که به مردم می‌دهند این است که دست از تخریب بردارند و اگر بردارند دولت هم بلد است و هم قادر است و هم می‌تواند به خوبی این تحریم را پایان دهد و این نکته مهمی است که بر آن تاکید دارم.
این اظهارات روحانی در حالی است که اساساً وی در سال ۹۲ با وعده برداشتن تحریم‌ها و استفاده از کلید تدبیر و امید برای حل مشکلات اقتصادی و ایجاد رونق اقتصادی در زندگی مردم، رأی مردم را گرفت و همان زمان قول داد که چنان رونقی ایجاد کند که مردم حتی به یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی اصلاً نیازی نداشته باشند.
دولت آقای روحانی پس از ۲ سال و در تیرماه سال ۹۴ به توافق برجام دست یافت که همان زمان منتقدان دولت، این توافق را دارای ایرادات اساسی دانستند و گفتند که منافع کشور ما را تأمین نمی‌کند و آقای رئیس‌جمهور و تیم مذاکره‌کننده به این سخنان و نقدهای سازنده توجهی نکرده و حتی با عنوان «بی‌سواد» و به «جهنم» با منتقدان سخن گفتند.

عبور از سال سخت

کد خبر 481986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.