حمایت از تولیدات بومی برای پایش و حفاظت از پلنگ ایرانی

مدیرعامل مؤسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی از اشتغالزایی و حمایت از تولیدات بومی بر اساس شرایط عرفی، اجتماعی و محیط‌زیستی، همچنین ظرفیت‌ها و فعالیت‌های سازگار با موضوعات حفاظت حیات‌وحش در راستای شکل‌گیری برنامه مبتکرانه مناطق مرجع پایش جمعیت و زیستگاه‌های پلنگ در کشور خبر داد.

به گزارش ایمنا، آرزو صانعی اظهار کرد: از سال ۱۳۹۴ برنامه‌ای به منظور طراحی و شکل گیری ساختار پایش نظام مند وضعیت پلنگ در این مؤسسه آغاز شده است که ریشه در مطالعات دوره‌ای وضعیت این گونه در سال‌های گذشته دارد.

صانعی که در سال‌های اخیر مجری تهیه و تدوین برنامه ملی عملیاتی حفاظت و مدیریت پلنگ در ایران و برنامه نظارت راهبردی اجرای آن بود، گفت: یکی از موضوعات حائز اهمیت در برنامه ملی پلنگ ایرانی، شکل گیری ساختاری نظام مند برای پایش وضعیت پلنگ در کشور است که موضوعات متعددی مانند جمعیت این گونه، وضعیت زیستگاه‌های آن و عملکرد برخی برنامه‌های حفاظتی مرتبط را شامل می‌شود.

مدیرعامل مؤسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی افزود: طی سال‌های اخیر و با حمایت برنامه کمک‌های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی برنامه عمران سازمان ملل متحد این مؤسسه به تألیف روش‌های مربوط به پایش و ارزیابی پرداخته است که این مطالب در انتشاراتی مانند کتاب معرفی و شناخت ابزار تحقیقاتی یا کتاب در حال چاپ راهنمای عملی پایش و ارزیابی زیستگاه‌های پلنگ ایرانی، به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به برگزاری دوره سوم کارگاه‌های آموزشی مهارتی منطقه‌ای پلنگ ایرانی که از دی ماه ۱۳۹۸ به ارائه آموزش‌های تئوری، میدانی و تحلیلی مربوط به این مناطق پرداخته است، افزود: یکی از اولین مراحل در راستای پایش نظام مند وضعیت پلنگ در گستره وسیع آن در کشور، بسترسازی برای مشارکت ساختارمند و مؤثر اجتماعات و گروه‌های محلی در بخش‌های مرتبط در این برنامه است.

صانعی ادامه داد: در همین راستا اقداماتی در دست اجرا است که با در نظر گرفتن شرایط عرفی، اجتماعی، محیط زیستی، ظرفیت‌ها و فعالیت‌های سازگار با موضوعات حفاظتی به اشتغالزایی و ایجاد کسب و کار تولیدی یا خدماتی محلی در مناطقی در گستره زیستگاه‌های پلنگ ایرانی که تحت عنوان مناطق مرجع پایش نامیده می‌شوند، می‌پردازد.

مدیر عامل مؤسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی گفت: ارزیابی‌های مربوط به اثرات طرح اشتغالزایی بر روی محیط زیست منطقه پیش از اجرایی شدن فعالیت‌ها با دقت انجام شده و مورد بررسی قرار می‌گیرند، پس از شکل گیری نهادهای محلی و دستیابی آنها به سود اقتصادی، از ظرفیت‌های ایجاد شده مستقیماً برای ایجاد چرخه تولیدی- اقتصادی به منظور پشتیبانی پایش بلند مدت وضعیت زیستگاه و جمعیت پلنگ ایرانی بهره گرفته می‌شود.

وی افزود: با در نظر گرفتن این موضوع که تمام اقدامات مربوط به اشتغالزایی و ایجاد کسب و کار محلی مبتنی بر توسعه ظرفیت‌ها، تولیدات و خدمات بومی است؛ می‌توان انتظار داشت که جوامع محلی این مناطق بتوانند بدون نیاز به پشتیبانی مالی منابع خارجی، طرح‌های مخرب یا مغایر با ظرفیت‌های منطقه، به صورت خودکفا در ارتقا وضعیت حفاظتی این مناطق نیز نقش مؤثری ایفا کنند.

گلی احمدی فرد، تسهیلگر و مدیر اجرایی بخش آموزش و برنامه‌های اجتماع محور طرح پایش نظام مند وضعیت پلنگ ایرانی با بیان اینکه توسعه اقتصادی و اجتماعی از ارکان حفاظت پایدار از منابع طبیعی است، گفت: تشکیل نهادهایی که توانمندی لازم برای راه اندازی شغل‌های تولیدی و خدماتی محلی را دارا باشند ضمن تقویت و تحکیم بستر اجتماعی و اقتصادی آن جامعه، فرصت مشارکت فعال افراد مستعد و علاقه مند محلی را در اقدامات برنامه‌ریزی شده حفاظتی فراهم می‌آورد.

وی افزود: برای تشکیل این نهادها از رویکرد توسعه محلی دارایی محور بهره گرفته می‌شود. در این روش و در ابتدای امر، جامعه محلی اهداف اقتصادی خود را بر اساس داشته‌ها و ظرفیت‌های محلی تعریف می‌کند، ضمن بررسی وضعیت موجود می‌توان ظرفیت‌هایی را در حوزه‌های مختلف مانند کشاورزی، صنایع دستی و تولیدات بومی شناسایی کرد.

وی اظهار کرد: در مراحل بعدی، تحلیل وضعیت با تاکید بر ارزیابی تأثیرات محیط زیستی، اجتماعی، اقتصادی و بهبود زنجیره ارزش محصولات و خدمات صورت می‌گیرد و برنامه‌های مد نظر از طریق اجرای پایلوت یا پروتوتایپ تست می‌شود.

به گفته وی این برنامه‌ها پس از ارزیابی، اعمال درس‌های آموخته و تصحیح روش‌ها آماده اجرای رسمی می‌شوند.

احمدی فرد با بیان اینکه طی این فرآیند که اعضای جامعه محلی نقش اصلی در تصمیم گیری، برنامه‌ریزی، اجرا و ارزیابی اقدامات را ایفا می‌کنند، افزود: به این ترتیب زمینه‌ای برای توسعه مهارت‌های فردی و اجتماعی ایجاد می‌شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 481894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.