برچسب‌های نچسب روی اعصاب شهروندان!

دیوار خانه را تازه نما کرده‌ای و می‌خواهی عمری از زیبایی آن لذت ببری که می‌بینی صبح اول وقت تعداد برچسب تبلیغاتی خدماتی روی دیوار چسبانده‌اند: لوله بازکنی، اجاره مسکن...

به گزارش خبرنگار ایمنا، از در خانه که بیرون بیاییم از روی زنگ و دیوار خانه گرفته که پر از آگهی‌های کوچک تخلیه چاه و تاکسی سرویس است تا دیواره خیابان و بزرگراه و پشت بام خانه‌ها.

سرمان را به هر طرف که بگردانیم تبلیغات یک مؤسسه اعتباری دعوتمان می‌کند برای سرمایه گذاری و یک لوله بازکنی برای دریافت خدمات باز کردن لوله‌ها، هر فضای خالی می‌تواند مکان مناسبی باشد برای چسباندن تبلیغات؛ در این میان ماراتن نفسگیری بین مجریان قانون برای لزوم پاکسازی این تبلیغات از سطح شهر و صاحبان این شرکت‌های کوچک برای لزوم ماندگاری آن‌ها در جریان است.

تبلیغات با روش نصب برچسب‌های کاغذی مورد پسند نیست

حسن محمدحسینی، مدیر کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به قانون شهرداری‌ها اظهار کرد: طبق ماده ۹۲ قانون شهرداری نوشتن هر نوع مطلب یا الصاق هر نوشته‌ای روی دیوارهای شهر که مخالف مقررات انجمن شهر باشد، ممنوع است مگر در محل‌هایی که شهرداری برای نصب و الصاق اعلانات تعیین کرده است و در این محل‌ها فقط باید به نصب و الصاق آگهی اکتفا کرد و نوشتن روی آن نیز ممنوع است، حتی پیگردهای قانونی برای این تخلف در نظر گرفته شده است.

وی افزود: تبلیغات با روش نصب برچسب‌های کاغذی که اکثراً توسط بعضی از لوله بازکنی ها و نشت‌یاب ها انجام می‌شود، به هیچ عنوان مورد پسند شهر و شهروندان نیست و از فرهنگ شهری به دور است.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به مسدود شدن شماره تلفن شرکت‌های خدماتی که تبلیغات بر در و دیوار منازل شهروندان الصاق می‌کنند، تصریح کرد: به منظور برخورد با افرادی که برای تبلیغ مشاغل خود بر دیوار منازل و مغازه‌ها برچسب می‌چسبانند، راهکاری در نظر گرفته شده و آن مسدود کردن خط تلفن آنها است و شرط آزاد کردن خط تلفن مسدود شده پاکسازی موارد تبلیغات از در و دیوار خانه‌ها است؛ همچنین تخلف دیوارنویسی‌ها نیز به بخش قضائی ارجاع داده می‌شود.

قطع ۹۹ خط تلفن با دستور مقام قضائی

محمدحسینی ادامه داد: در این راستا از ابتدای سال جاری تا دهم اسفندماه امسال ۵۷۲ پرونده تشکیل شده که شماره تلفن ۹۹ مورد آن با دستور مقامات قضائی قطع شده است؛ البته از این تعداد ۵۲ شماره با مراجعه، پیگیری، رفع تخلف و ارائه تعهدات لازم از سوی افراد، وصل شد.

وی ادامه داد: مابقی ۵۷۲ مورد پرونده مواردی است که افراد با اخطار داده شده مراجعه و قبل از مسدود شدن نسبت به رفع تخلف اقدام کردند، از این رو پرونده آنها مختومه شده و به مرحله قطع خط تلفن نرسیده است.

مدیریت شهری مکان‌هایی را به انجام این نوع تبلیغات اختصاص دهد

گیتی اعتماد، کارشناس معماری و زیبا سازی شهر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: برچسب‌هایی که بر در و دیوارهای منازل چسبانده می‌شود واقعاً باعث اذیت و آزار مردم است چرا که همیشه باید این سطوح را تمیز کرد و شست و شو داد، در حالی که هیچ کجای دنیا شاهد این اتفاق نیستیم، این در حالی است که برای تبلیغات کسب و کارها در سطح شهر راهکارهای بهتری وجود دارد.

وی در خصوص روش‌های بهتر این گونه تبلیغات افزود: شهرداری می‌تواند مکان‌هایی را به انجام این نوع تبلیغات اختصاص دهد همانطور که بنرها و تبلیغات بزرگ‌تر در مکان‌های از پیش تعیین شده انجام می‌شود، تبلیغات این آگهی‌ها نیز می‌تواند در محل‌هایی اجرا شود.

تبلیغات به صندوق‌های پستی انداخته شود

کارشناس معماری و زیبا سازی شهری تصریح کرد: راه دیگری که پیش روی مدیریت شهری وجود دارد این است که تبلیغات به صندوق‌های پستی انداخته شود تا هیچ آسیبی به بافت شهری وارد نکند و در عین حال صاحبان منازل بتوانند این آگهی‌ها را ببینند.

وی ادامه داد: حتی باید با ایجاد یک قوه قهریه جلوی تبلیغات برچسبی را گرفت چرا که اذیت و آزارهایی را به شهروندان می‌رساند، درواقع مرتباً باید این برچسب‌ها شسته شده و پاک شوند، حتی اگر مسئولان فکر می‌کنند صندوق پستی جوابگوی این موضوع نیست، پیشنهاد می‌شود در معابر تابلوهایی تعبیه شده تا کسب و کارها بتوانند تبلیغات فعالیت خود را در این محل‌ها به شهروندان نمایش بدهند.

قبل از اعمال هرگونه جریمه‌ای باید ساز و کار مشخص شود

اعتماد گفت: حتی در دیگر کشورها دیده شده در سرسرای خانه‌ها و آپارتمان‌ها این تبلیغات در محلی انجام می‌شود و هر شخصی بخواهد می‌تواند از آگهی‌ها استفاده کند، در خصوص جریمه برای هرگونه تخطی نیز راهکارهای زیادی وجود دارد، دسترسی به تلفن و محل کار این نوع کسب و کارها راه را برای انجام هرگونه قوه قهریه هموار می‌کند، البته قبل از انجام هرگونه جریمه‌ای باید نسبت به ایجاد ساز و کار صحیح در راستای نظم بخشی به این نوع آگهی‌ها اقدام کرد و سپس فعالیتی را انجام داد.

کد خبر 481854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.