قیمت کالاها در هفته‌ای که گذشت؛ ادامه روند افزایشی قیمت مواد غذایی

بررسی تغییرات قیمتی بازارها در هفته‌ای که گذشت نشان دهنده کاهش قیمت موز، افزایش قیمت جهانی طلا و گرانی مواد غذایی از جمله مرغ است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آخرین روزهای سال در حال طی شدن است و این در حالی است که برخلاف روال دو سال گذشته و پیش از آن بازار خودرو در این ایام رونق چندانی ندارد. سال گذشته ظهور ویروس کرونا، مشتری را از بازار خودرو پایان سال گرفت. امسال نیز علاوه بر شیوع این ویروس، روند نزولی قیمت‌ها که از آبان ماه آغاز شده و تاکنون ثبات خود را حفظ کرده است، بازاری متفاوت و بدون مشتری رقم زد.

در رابطه با آخرین وضعیت بازار خودرو در آخرین هفته سال جاری، نعمت‌الله کاشانی‌نسب، نایب رئیس دوم اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، اظهار کرد: طی دو هفته اخیر که آرامشی نسبی بازار خودرو را فرا گرفته است و دیگر خبری از نوسانات روزانه و بازار پرهیجان نیست؛ چرا که طی دو هفته اخیر نرخ ارز نیز به ثبات رسیده و نوسان کمتر از ۵۰۰ تومان داشته است.

گرانی مواد غذایی و مصوبات پر تناقض ستاد تنظیم بازار

در ماه‌های اخیر وضعیت بازار کالاهای اساسی، به ویژه مرغ، تخم مرغ و روغن متلاطم بوده است. با وجود این که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از افزایش ۲۵ درصدی تولید روغن خبر می‌دهند، گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد هنوز مردم برای تأمین روغن، به‌ویژه روغن جامد با مشکل مواجهند و حتی گزارش‌هایی از فروش روغن جامد با کارت ملی منتشر شده است. مرغ حداقل ۱۰ هزار تومان گران‌تر از نرخ مصوب عرضه می‌شود و مردم برای تهیه مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی باید ریسک ابتلای بیماری کووید ۱۹ را بپذیرند و در صف‌های طولانی بایستند تا شاید مرغ تنظیم بازاری به دستشان برسد. میوه هم به حدی گران است که اخیراً گزارش‌هایی از خرید دانه‌ای میوه منتشر شد. این شرایط در حالی است که حداقل برای تولید مرغ، تخم مرغ و روغن از ارز دولتی استفاده شده است.

در این میان دو دستگاه متولی کالاهای اساسی یعنی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت همواره انگشت اتهام را به سمت دیگری گرفته‌اند. وزارت صمت می‌گوید وزارت جهاد تأمین نمی‌کند و وزارت جهاد می‌گوید مشکل از نظارت صمت است.

قیمت موز کاهش یافت

اکبر یاوری عضو هیأت مدیره اتحادیه بارفروشان گفت: در ابتدا یک کشتی ۶۰۰۰ تنی موز وارد کشور شد ولی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، اداره گمرکات و قرنطینه همکاری نکردند و این کشتی ۹ روز در کنار اسکله ایستاد و تخلیه نشد.

وی ادامه داد: این موزها سه روز به دلیل باز نشدن ثبت سفارش‌های تجار، سه روز به دلیل مسائل گمرکی و سه روز نیز به دلیل قرنطینه وزارت جهاد کشاورزی معطل شد تا در نهایت تخلیه صورت گرفت، با تخلیه این بارها موز کیلویی ۵۵ هزار تومان در میدان مرکز میوه و تره‌بار به کیلویی ۳۰ هزار تومان رسیده است.

عضو هیأت مدیره اتحادیه بارفروشان اضافه کرد: البته ۶۰۰ کانتینر موز هم از هند وارد شده است و قطعاً قیمت موز روز به روز کاهش می‌یابد و به کمتر از ۳۰ هزار تومان هم خواهد رسید.

قیمت جهانی طلا بالا رفت

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تأثیر چشم‌انداز تورم بالاتر، به بالاترین حد در بیش از دو هفته گذشته صعود کرد، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۷۳۴ دلار رسید.

افزایش ۸۲ درصدی قیمت مرغ نسبت به پارسال

در ادامه افزایش قیمت مرغ و نوسان آن طی ماه‌های اخیر، این کالا نسبت به سال گذشته بیش از ۸۲ درصد افزایش قیمت داشته است، این در حالی است که واردات نهاده‌های تولید از جمله ذرت و سویا متوقف نشده و تأمین ارز آن نیز همچنان ترجیحی بوده است. از حدود دو تا سه ماه اخیر بازار مرغ با نوسان قیمت همراه شد؛ به طوری که بعضاً تا ۳۰ هزار تومان نیز افزایش قیمت داشته است.

مسئولان واکنش‌های متفاوتی در رابطه با دلیل افزایش قیمت مرغ به عنوان کالای مصرفی مردم داشتند، از یک طرف موضوع افزایش قیمت نهاده‌های دامی از جمله سویا و ذرت مطرح است و از سوی دیگر موضوع انحرافات شدیدی در توزیع مرغ بعد از کشتار وجود دارد. با این حال وزارت صمت و جهاد بارها وعده تنظیم بازار مرغ را داده‌اند هنوز این اتفاق نیفتاده و گاهاً صف‌های طولانی برای تهیه این کالا تشکیل می‌شود.

نوسان قیمت مرغ را می‌توان در گزارش‌های رسمی به وضوح دید، جایی که گزارش اخیر مرکز آمار ایران از قیمت کالاهای خوراکی مردم نشان می‌دهد که هر کیلو مرغ ماشینی از حدود ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان در بهمن ماه سال گذشته به متوسط ۲۳ هزار تومانی در بهمن امسال رسیده است البته این کالا تا حدود ۲۵ هزار تومان به طور متوسط نیز گزارش شده و مشاهدات میدانی نشان از قیمت ۳۰ هزار تومان و بالاتر نیز داشته است. بر این اساس قیمت مرغ نسبت به دی ماه ۹.۶ و در مقایسه با بهمن پارسال ۸۳.۳ درصد افزایش داشته است.

سرعت ریزش رمز ارزها کند شد

بررسی روند معاملات نشان می‌دهد که تمایل معامله گران قدیمی برای نگهداری بیت‌کوین رو به افزایش است و بیشتر بیت‌کوین‌های تازه عرضه شده مربوط به معامله‌گران تازه‌کارتر است همچنین ارز کاردانو که در روزهای اخیر ریزش زیادی را تجربه کرد دست به توسعه بازارهای خود زده است و علاوه بر لیست شدن این رمز ارز در صرافی کوین بیس پرو، امکان معامله این رمز ارز در بستر سوایپ سواپ نیز فراهم شد که این دو اتفاق باعث رشد بالای این ارز شد.

کد خبر 481832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.