گزارش عملکرد یکساله پرجمعیت‌ترین منطقه کلانشهر اصفهان

شهرداری‌های ۱۵ گانه کلانشهر اصفهان در سال اخیر عمدتاً از افزایش درآمد و ایجاد پروژه‌های عظیم و توسعه شهری صحبت می‌کنند و عملکرد آنان نیز توسط مردم مورد بررسی قرار می‌گیرد چون ملموس‌ترین تحول در زندگی شهروندان تغییرات محیط اطراف زندگی‌شان است و طبیعتاً عملکرد شهرداری‌ها به‌طور واضح قابل‌مشاهده است.

به گزارش ایمنا، محمد کیهانی، مدیر منطقه هشت شهرداری اصفهان با بیان اینکه ارزیابی اصلی عملکرد منطقه توسط مدیریت ارشد شهری، نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر و همچنین شهروندان انجام می‌شود، اظهار می‌کند: پس از ۲۱ ماه خدمت در منطقه ۲ شهرداری اصفهان، تقریباً نیمه دوم سال ۹۸ بود که به منطقه ۸ منتقل شدم. وضعیت تحقق بودجه چندان مورد انتظار نبود و این مسئله هم دلایل مختلفی داشت؛ در نیمه نخست سال ۹۸ تنها ۲۰ درصد از درآمدها تحقق پیدا کرده بود و از طرفی هم فقط ۶ ماه فرصت داشتیم تا کل بودجه سال ۹۸ را محقق سازیم.

کیهانی ادامه می‌دهد: عموماً بسته‌های تشویقی در نیمه دوم هر سال در اختیار شهرداری مناطق قرار داده می‌شود و همچنین شهروندان و سرمایه‌گذاران نیز در صورتی‌که قصد سرمایه‌گذاری داشته باشند در شش ماهه دوم سال بیشتر اقدام می‌کنند.

اتفاقات سال ۹۸ شرایط ویژه‌ای را برای منطقه ۸ رقم زد

مدیر منطقه هشت شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: سال ۹۸ شرایط ویژه و سختی را سپری کردیم؛ سالی که اتفاقات آبان ماه عملکرد شهرداری را تحت‌الشعاع قرار داد؛ به دنبال افزایش نرخ بنزین، اعتراض‌های مردمی شدت گرفت و خسارت‌های بسیار زیادی را در منطقه ۸ بر جای گذاشت و حدود یک ماه زمان برد تا مجدداً وضعیت را به حالت سابق برگردانده و شرایط منطقه تا حدودی به شرایط قبلی برگردد.

وی اضافه می‌کند: با توجه به اینکه جذب بیشتر درآمدها در اسفندماه است، اما شیوع ویروس کرونا از اواخر سال گذشته تأثیر بسیار زیادی بر این موضوع گذاشت که البته با تلاش و همکاری همه مدیران و مسئولان منطقه موفق شدیم در پایان سال، ۹۴ درصد بودجه را جذب کنیم که با وجود اتفاقات بازدارنده آبانماه و همچنین شیوع ویروس کرونا، اتفاق بسیار خوبی بود.

کیهانی می‌گوید: زمانی که تقریباً کل بودجه سالیانه یک منطقه محقق می‌شود، طبیعتاً برنامه‌های پیش‌بینی شده و اهدافی که در ابتدای سال برای منطقه پیش‌بینی شده عملیاتی خواهد شد.

تحقق ۱۰۰ درصدی بودجه سال ۹۹ در دی ماه سال جاری

مدیر منطقه هشت شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: بودجه سال ۹۸ این منطقه ۱۴۰ میلیارد تومان بود که در سال ۹۹ به ۱۷۴ میلیارد تومان افزایش یافت که البته پس از اصلاح بودجه در زمستان، به رقم ۱۸۰ میلیارد تومان افزایش یافت که در دی ماه سال جاری ۱۰۰ درصد آن محقق شد و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال ۹۹ این میزان به ۱۴۰ درصد رسیده و سال ۹۹ را با ۴۰ درصد مازاد بودجه پیش‌بینی‌شده به پایان برسانیم که در این صورت به موفقیتی بزرگ دست یافته‌ایم.

وی افزود: از این میزان نزدیک به ۹۳ میلیارد تومان در حوزه‌های عمرانی، خدمات شهری، فرهنگی و … هزینه شد که مطابق با بودجه پیش‌بینی‌شده بود.

پیش‌بینی خوشبینانه تحقق بودجه ۲۸۰ میلیارد تومانی بودجه ۱۴۰۰

وی اضافه می‌کند: بودجه سال ۱۴۰۰ منطقه که به تصویب شورای اسلامی شهر اصفهان نیز رسیده است با افزایش ۶۰ درصدی نسبت به بودجه امسال، یعنی از ۱۸۰ میلیارد تومان به ۲۸۰ میلیارد تومان افزایش یافته و پیش‌بینی می‌کنیم که مطابق با برنامه‌ریزی های انجام شده این میزان در سال آینده محقق شود.

مدیر منطقه هشت شهرداری اصفهان اشاره می‌کند: بعضاً در بین عوام تصور می‌شود بودجه تصویبی از مرکز به مناطق اختصاص داده می‌شود و شهروندان در صحبت‌های خود عنوان می‌کنند که بعضاً بودجه فلان پروژه چرا اختصاص نیافته است و یا در جای دیگری صرف می‌شود که این تصور کاملاً اشتباه است. بودجه یک برنامه پیش‌بینی درآمدی است؛ به این معنا که پیش‌بینی می‌شود منطقه هشت، سال آینده ۲۸۰ میلیارد تومان درآمد کسب کند و قرار نیست این بودجه از منبع مشخصی یا به حساب منطقه واریز شود، بلکه این بودجه پیش‌بینی شده توسط مدیران، مسئولان و کارمندان شهرداری طبق برنامه‌های از پیش تعیین شده تأمین مالی و تحقق پیدا کند. البته در این منطقه می‌بایست حدوداً یک‌چهارم از درآمد سالانه حاصله را نیز به شهرداری مرکزی برگردانیم تا در پروژه‌های کلانِ شهری از جمله احداث آزادراه، مترو و … هزینه شود.

هزینه عمده بودجه شهرداری در آبادانی مناطق کم‌برخوردار شهر

وی ادامه می‌دهد: خوشبختانه در این دوره از مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر اصفهان بیشترین هزینه‌ها صرف احداث پروژه‌های بزرگ و کوچک در مناطق محروم و کم‌برخوردار می‌شود و توجه ویژه مدیریت شهری، به آبادانی این مناطق از کلانشهر اصفهان بوده است. در راستای این سیاست‌گذاری کلی نیز، در منطقه هشت نگاه ویژه‌ای به مناطق کم‌برخوردار داشته و داریم. به طور مثال طی یک سال اخیر در بحث احداث پیاده‌راه و آسفالت‌ریزی، احداث پارک‌ها و بوستان‌های محلی‌، ورزشگاه و در مجموع بیشترین حجم فعالیت‌های عمرانی، در مناطق کم‌برخوردار انجام شده است.

۲۵۰ هزار مترمربع از معابر سطح منطقه آسفالت‌ریزی شد

کیهانی ادامه می‌دهد: از آبان ماه سال گذشته تاکنون ۲۵۰ هزار مترمربع آسفالت‌ریزی در سطح منطقه انجام شده است. منطقه ۸ به‌عنوان پرجمعیت‌ترین منطقه شهر اصفهان، جمعیتی نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر با تنوع قومی و گرایش‌های متفاوت شهروندان و البته با سطح درآمدی متفاوت را در خود جای داده است که برآورده ساختن انتظار همه ساکنان منطقه کمی سخت است چراکه نیازهای متفاوتی دارند. به عنوان مثال با توجه به اینکه برخی از معابر این منطقه از لحاظ زیرسازی و آسفالت وضعیت مناسبی نداشت، شهروندان مکرراً تقاضای آسفالت‌ریزی معابر را مطرح می‌کنند که این کار در اولویت برنامه‌های عمرانی سال جاری قرار گرفت و در سال ۱۴۰۰ نیز با قوت ادامه خواهد داشت، البته متأسفانه افزایش قیمت قیر روند کار ما را با مشکل مواجه کرده است، اما با این وجود از شدت انجام آن کم نخواهیم کرد و معابر نامناسب به مرور سامان می‌یابد.

کمبود سرانه فضای سبز منطقه ۸ نسبت به جمعیت بالای آن

مدیر منطقه هشت شهرداری اصفهان اظهار می‌کند: این منطقه نزدیک به ۵۳ بوستان محلی دارد که البته نسبت به جمعیت بالای آن، از سرانه فضای سبز پایین‌تری نسبت به حد نرمال برخوردار است و با توجه به خشکسالی‌های اخیر، فضای سبز منطقه وضعیت مناسبی نداشت و بخش زیادی از آن دچار آسیب جدی شده بود که با پیگیری مدیران قبلی و توجه ویژه‌ای که از بدو ورودم به این منطقه داشتم به همت تلاش مضاعف همکارانم در معاونت خدمات شهری، اقدامات خوبی در حوزه فضای سبز انجام شد که کاملاً از نظر بصری ملموس است.

وی با بیان اینکه چهار بوستان محلی در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید، اضافه می‌کند: در سال ۱۳۹۹ پارک محلی فردوان واقع در خیابان امام خمینی (ره) به وسعت ۲۲۰۰ مترمربع احداث و مورد بهره‌برداری شهروندان قرار گرفته که البته هنوز به‌صورت رسمی افتتاح نشده است. همچنین بوستانی در محله شمس‌آباد با وسعت ۳۰۰۰ مترمربع در حال احداث داریم که مطابق با پیش بینی ما در ابتدای سال آینده به بهره برداری می‌رسد. البته در خیابان آیت‌الله صادقی و مشرف به اتوبان شهید خرازی نیز شهرداری توانسته زمینی به متراژ حدود ۹۰۰۰ مترمربع تملک و آزادسازی کند که در حال حاضر پیمانکار عمران در آن مشغول به کار است و در بهار سال آتی به مجموعه فضای سبز منطقه اضافه خواهد شد. همچنین بوستان دیگری نیز به وسعت ۳۵۰۰ مترمربع در خیابان سردار صادقی در دست احداث است که آن هم در فرودین ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید.

بهره‌برداری از فاز نخست پروژه خط انتقال آب کلکتور پس از ۸ سال

کیهانی با تأکید بر اینکه پس از گذشت هشت سال توانستیم خط انتقال آب کلکتور منطقه را که سال‌ها بلاتکلیف مانده و عملیاتی نشده بود را به سرانجام رسانیم، ادامه می‌دهد: فاز نخست این پروژه که پنج کیلومتر است، تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد که اتفاق بزرگی در حوزه فضای سبز منطقه به شمار می‌رود. همچنین پیش‌بینی شده فاز ۲ خط انتقال آب کلکتور که ۴ کیلومتر است در سال ۱۴۰۰ به اتمام برسد تا پروژه آبرسانی کلکتور پس از گذشت نزدیک به یک دهه به صورت کامل بهره‌برداری شود.

مدیر منطقه هشت شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: کلنگ بهره‌برداری از منبع بزرگ ۲۵۰۰ مترمکعبی آب در فلکه رباط و بوستان کساره (معروف به چشمه کساره) که در حال حاضر در مرحله طراحی است، به‌زودی و با مشخص شدن پیمانکار آن، در ابتدای سال ۱۴۰۰ به زمین خواهد خورد.

بهره‌برداری از احداث ایستگاه آتش‌نشانی خداداد امینی در خردادماه ۱۴۰۰

وی با اشاره به اینکه احداث ایستگاه آتش‌نشانی از دیگر پروژه‌هایی بود که منطقه ۸ سال‌های زیادی به دنبال انجام آن بوده است تا از این طریق به بخشی از خیابان امام خمینی، محله بزرگ مارچین، خیابان بهارستان و همچنین منطقه پرجمعیت خانه اصفهان خدمت‌رسانی شود، می‌گوید: طی یکی دو سال اخیر و با پیگیری‌های انجام شده زمینی در حاشیه خیابان شهید امینی تملک و مراحل ساخت ایستگاه آتش‌نشانی به سرعت در حال انجام است و سعی می‌شود تا خرداد ۱۴۰۰ این ایستگاه مهم و حیاتی به بهره‌برداری برسد.

انجام ۶۲ کیلومتر لوله‌گذاری سیستم آبیاری تحت‌فشار در منطقه ۸

کیهانی با بیان اینکه راه‌اندازی سیستم آبیاری تحت‌فشار با سرعت بالایی در سطح منطقه ۸ در حال انجام است، ادامه می‌دهد: این سیستم برای صرفه‌جویی در مصرف آب و بهبود کیفیت آبیاری فضای سبز منطقه بسیار حائز اهمیت می‌باشد که تاکنون با استفاده از لوله‌های ۶۳ تا ۱۶۰ میلی‌متری، حدود ۶۲ کیلومتر لوله‌گذاری شده است.

مدیر منطقه هشت شهرداری اصفهان با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه ورزشی، تصریح می‌کند: از سال گذشته تاکنون چندین زمین ورزشی روباز در سطح منطقه از جمله زمین روباز جنب برج کبوتر مارچین احداث شده و یا به زودی احداث می‌شود. زمین ورزشگاه روباز اصفهان ویلا واقع در خیابان رزمندگان با ۱۲۰۰ مترمربع و با اعتبار عمرانی ۱۵ میلیارد ریال نیز در حال ساخت است؛ همچنین نوسازی و بازسازی اساسی مجموعه زمین‌های ورزشی روباز پارک گل محمدی با متراژ ۵۰۰۰ متر مربع و با اعتبار عمرانی ۲۰ میلیارد ریال در دست اقدام است و طی چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد. مراحل انتخاب پیمانکار ساخت ورزشگاه سرپوشیده رزمی محله شمس‌آباد واقع در جنب فرهنگسرای باران نیز با اعتبار عمرانی ۱۵ میلیارد ریال انجام شده است و در چند ماه آینده از این ورزشگاه نیز بهره‌برداری خواهد شد.

وی با بیان اینکه در زمینه‌های فرهنگی نیز اقدامات خوبی در سطح منطقه انجام شده است. می‌گوید: در حال حاضر ۱۷ مجموعه فرهنگی-ورزشی در این منطقه در حال خدمت‌رسانی به شهروندان است که می‌توان گفت بیشترین مراکز فرهنگی- ورزشی را نسبت به سایر مناطق در اختیار داریم و برنامه‌های متنوعی با رویکرد اشاعه فرهنگ شهروندی و آگاهی بخشی به شهروندان به مناسبت‌های مختلف در این مراکز برگزار می‌شود.

احداث ۲۲ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در منطقه ۸

کیهانی با اشاره به شعار "پیشتازی شهرداری اصفهان در تشویق مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی" و همچنین استفاده از دوچرخه اضافه می‌کند: طبق دستور شهردار اصفهان، در سال ۹۹ می‌بایست مسیرهای دوچرخه‌سواری در کلانشهر اصفهان به ۷۷۷ کیلومتر برسد که طی گذشت دو ماه از شروع این پروژه و پس از کارشناسی موضوع، سعی کرده‌ایم محله‌ها و معابری که شهروندان آن از دوچرخه بیشتر استفاده می‌کنند را انتخاب کنیم تا با انجام یک اقدام غیرکارشناسی، موجب نارضایتی شهروندان نشویم. سهم منطقه ۸ در اجرای پروژه احداث مسیر دوچرخه‌سواری در سال جاری، ۲۲ کیلومتر بوده است که طبق برنامه زمانبندی شده، این میزان تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید و بخشی از بودجه سال آینده نیز برای افزودن مسیرهای دیگر این پروژه در نظر گرفته شده است.

مدیر منطقه هشت شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه همیشه شهروندان را به استفاده از دوچرخه تشویق کرده‌ایم، معتقد است: اگر می‌خواهیم شعارهایمان در جهت استفاده شهروندان از دوچرخه، عملی شود می‌بایست مسیرهای دوچرخه‌سواری را که موجب ترغیب شهروندان به این امر می‌شود را تکمیل کنیم؛ در مجموع باید زیرساخت این طرح فراهم شود تا شهروندان تمایل به استفاده از دوچرخه به جای خودرو و وسایل نقلیه‌ای که موجب افزایش آلایندگی هوا و ترافیک شهر می‌شود، داشته باشند.

پیش‌بینی احداث ۱۰۰ هزار مترمربع پیاده‌رو در سال ۱۴۰۰

وی می‌گوید: پروژه احداث پیاده‌رو در سطح منطقه با مساحت نزدیک به ۱۰۰ هزار مترمربع در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده است که در این پروژه سعی کرده‌ایم محله‌هایی در سطح منطقه را شناسایی و با نوسازی و احداث مسیرهای جدید پیاده‌روی، زمینه دستیابی به شعار "پیشتازی شهرداری اصفهان در تشویق مردم به پیاده روی همچنین استفاده از وسایل نقلیه عمومی" را فراهم آوریم.

کیهانی خاطرنشان می‌کند: طبق برنامه هدف‌گذاری شده در ساله ۱۴۰۰ قصد داریم علاوه بر انجام پروژه‌های کلان، تعداد پروژه‌های عمرانی خرد و کوچک را افزایش و به انجام برسانیم.

وی خاطرنشان می‌کند: تمام تلاشمان را می‌کنیم که در سال آینده فاز دوم خیابان استاد شهریار آزادسازی و اتوبان ردانی‌پور به‌طور مستقیم به خیابان شهید باهنر و همچنین خیابان علاقمندان وصل شود که این امر در کاهش بار ترافیکی منطقه سهم زیادی دارد.

کیهانی با اشاره به احداث باغ ایرانی در منطقه هشت، می‌گوید: به دنبال ادامه آزادسازی زمین‌های بوستان بزرگ باغ گله محله شمس‌آباد در سال ۱۴۰۰، در نظر داریم در این مکان باغ ایرانی احداث شود که بدون شک این پروژه، پروژه‌ای محرک توسعه در محله شمس‌آباد خواهد بود.

مدیر منطقه هشت شهرداری اصفهان با بیان اینکه چشم‌انداز مثبتی نسبت به سال ۱۴۰۰ برای منطقه هشت پیش‌رو داریم، اظهار می‌کند: سعی کردیم بودجه سال آینده را بر اساس نیازسنجی شهروندان، تعیین کنیم و در راستای سیاست‌های کلی شهرداری اصفهان و شورای اسلامی شهر، بیشتر توجه و هدف‌گذاری برنامه‌ها را معطوف به خواسته آن‌ها کنیم.

وی اضافه می‌کند: متأسفانه زیرساخت‌های شهری منطقه ۸ مناسب نیست و به همین جهت عمده هدف‌گذاری برنامه‌های ما نیز در جهت بهبود وضعیت زیرساخت‌ها است.

کیهانی تأکید می‌کند: متولی هر حوزه‌ای در کشور مشخص است؛ برآورده شدن همه درخواست‌ها از سوی شهرداری، صحیح و امکانپذیر نیست. ولی شهرداری هم طبق وظایف تعریف شده، به کمک این نهادها می‌آید.

کسب ۹۴ درصد رضایتمندی شهروندان از طریق سامانه ۱۳۷

کیهانی با اشاره به سامانه ۱۳۷، که پل ارتباطی بین شهروندان و مسئولان شهری بوده تا از طریق آن مشکلات، مسائل، انتقاد و پیشنهادهای خود را در حوزه شهری مطرح کنند و با مدیران شهر در میان بگذارند، می‌گوید: منطقه هشت ماهانه با بیش از ۲ هزار تماس دریافتی از شهروندان با این سامانه، بیشترین تعداد تماس را در بین سایر مناطق ۱۵ گانه کلانشهر اصفهان به خود اختصاص داده است که این امر ارتباط مستقیمی با تعداد جمعیت ساکن در منطقه دارد.

مدیر منطقه هشت شهرداری اصفهان اضافه می‌کند: بر اساس آماری که به صورت ماهانه از سوی اداره ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان (سامانه پاسخگویی ۱۳۷) ارائه می‌شود، منطقه هشت موفق به کسب ۹۴ درصد رضایت‌مندی شهروندان شده است که این موضوع نشان‌دهنده توجه ویژه مسئولان به رفع مشکلات و پاسخگویی به موقع به درخواست‌های شهروندان است.

تعداد زیاد زمین‌های بایر در سطح منطقه و هزینه‌های زیاد پاکسازی آن‌ها

مدیر منطقه هشت شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه با وجود تمامی اقدامات انجام شده طی یک سال اخیر در سطح منطقه، موانعی هم سد راه ما بوده است، ادامه می‌دهد: منطقه هشت دارای بیشترین تعداد زمین بایر در شهر اصفهان است که متأسفانه بسیاری از آن‌ها دارای اشکال اساسی در اسناد مالکیت است و همین موضوع کار را برای آزادسازی خیابان‌ها و معابر دشوار کرده و نمی‌توانیم با همه مالکان این زمین‌ها به توافق برسیم. وجود زمین‌های بایر متعدد در سطح منطقه، مشکلات خاص خودش را به دنبال دارد. سالانه حدود ۲ میلیارد تومان فقط صرف حمل نخاله‌های ساختمانی رها شده در این زمین‌ها می‌شود که سال آینده این هزینه با افزایش زیادی روبه‌رو خواهد شد و بار سنگینی بر دوش شهرداری منطقه خواهد گذاشت.

وی می‌گوید: متأسفانه رفتار برخی شهروندان کار ما را سخت می‌کند چراکه با رها کردن نخاله و زباله‌های خود در زمین‌های بایر، شهرداری هزینه گزافی بابت بارگیری و پاکسازی زمین‌ها متحمل می‌شود. از طرفی متأسفانه عده‌ای از شهروندان زباله‌هایشان را خارج از نوبت بارگیری، در کوچه و معابر رها می‌کنند که این کار موجب هدررفت سرمایه مالی و انسانی است.

موفقیت در طرح "عدم بارگیری پسماند خارج از نوبت در محله میرعماد"

کیهانی با اشاره به اجرای طرح ویژه "عدم بارگیری پسماند خارج از نوبت در محله میرعماد"، اظهار می‌کند: در این طرح که به صورت پایلوت و برای نخستین‌بار در اصفهان توسط منطقه هشت شهرداری اصفهان در آذرماه اجرا شد، در ابتدا آموزش خانه به خانه انجام و تمامی اهالی محله بزرگ میرعماد از تاریخ و زمان بیرون گذاشتن پسماند به صورت کامل آگاه شدند و به آن‌ها تأکید شد پسماندهایی که خارج از زمان بارگیری در معابر، کوچه‌ها و درب منازل گذاشته شود علاوه بر اینکه بارگیری نخواهد شد، مشمول جریمه نیز می‌شود و حال با گذشت چند ماه از اجرایی شدن این طرح، شاهد کاهش چشم گیر رها سازی زباله خارج از نوبت در این محله هستیم؛ البته در همان اوایل و در حین اجرای طرح، تعداد زیادی پرونده حقوقی و قضائی برای متخلفانی که پسماند خارج از نوبت داشتند، تشکیل شد، اما به مرور زمان، میزان زباله‌های خارج از نوبت در این محله به‌طور محسوسی کاهش یافت.

مدیر منطقه هشت شهرداری اصفهان می‌افزاید: با همکاری شهروندان در عملیاتی شدن طرح "عدم بارگیری پسماند خارج از نوبت در محله میرعماد" که خوشبختانه موفقیت‌آمیز بود، درصدد هستیم تا این طرح را در سایر محله‌های ۱۷ گانه منطقه هشت نیز اجرایی کنیم.

کیهانی با بیان اینکه عوامل خدمات شهری هر ۴۸ ساعت یک‌بار طبق زمانبندی از قبل مشخص شده، زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و رها کردن زباله خارج از نوبت در کوچه و معابر، چهره نازیبایی به محله‌ها می‌دهد از شهروندان می‌خواهد از قرار دادن پسماندهای خارج از نوبت در معابر سطح منطقه جداً خودداری کنند که این امر علاوه بر تحمیل هزینه‌های گزاف بر دوش شهرداری، سیمای شهر را نیز نازیبا می‌کند.

کد خبر 481828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.