حریم خصوصی شهروندان چگونه تعیین می شود؟

حقوق شهروندی از مهمترین سرفصل‌های حقوق در جامعه ما محسوب می‌شود و داشتن حریم خصوصی و صیانت از آن حق طبیعی هر فرد است که ریشه در ذات بنیادین او دارد، در مقابل هر فرد بایستی نسبت به صیانت و رعایت حریم خصوصی سایران نیز مسئول باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، و براساس یادداشتی از «محمدرضا فاتحی» وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس ارشد حقوق عمومی: از حق بهره‌مندی و حفظ حریم خصوصی شهروندان ازجمله حقوق شهروندی رسمی است که در قوانین و مقررات مختلف به رسمیت شناخته شده است. حقی مسلم که تعرض و خدشه بدان ممنوع و دارای ضمانت اجرا خواهد بود.

حقی مسلم که حفظ و احترام بدان تکلیفی است عام و همگانی از همین روی قوه قضائیه پیشگام در عرصه حقوق شهروندی و حفظ و احترام بدان و در راستای اجرایی‌تر شدن هرچه بیشتر قواعد و مقررات آن، همواره توجه خود را نسبت به حقوق شهروندان معطوف داشته است. یکی از جلوه‌های خاص این توجه وضع قواعد و مقررات حمایتی در این خصوص است.

لذا در سند تازه تصویب امنیت قضائی به تعریف حریم خصوصی و ضرورت احترام و پایبندی به آن به شرح ذیل پرداخته است.

حریم خصوصی مطابق ماده ۱۳ سند امنیت قضائی، عبارت است از قلمرو زندگی خصوصی اشخاص که انتظار نقض آن را ندارند و هرگونه تعرض و مداخله دیگران ازجمله ورود، نظارت و دسترسی به آن بدون رضایت شخص ممنوع است. تمامیت جسمانی، مسکن، محل کار، اطلاعات و ارتباطات خصوصی شخص ازجمله ساحات حریم خصوصی وی به حساب می‌آید.

در ادامه ماده مذکور آمده، هر کس از حق احترام به حریم خصوصی و خانوادگی، خانه و مراسلات خود برخوردار است. هرگونه بازرسی اماکن، اشخاص، اشیا و ورود به منازل تنها با حکم قانون و با دستور مقام قضائی ممکن است. برای بازرسی از محل کار افرادی که به‌واسطه شغل خود اسرار دیگران نزد آن‌ها محفوظ است، نظیر وکلا و پزشکان باید ترتیب خاصی مقرر شود.

دستاوردهای اسلام در زمینه حقوق شهروندی

بنیان‌های فکری نظام حقوقی اسلام که ریشه در قرآن و احادیث دارد و در قالب فقه ارائه و با فلسفه و منطق اسلامی از مبانی آن دفاع شده است، صرفاً بر دولت – ملت، فرد محوری و آزادی شخصی انحصاری تأکید نمی‌کند. در کشورهای جهان برای اتباع بیگانه حقوق اساسی مانند شرکت در انتخابات قائل نیستند و تنها در کشورهای سوئد و هلند آن هم در حد شرکت در انتخابات محلی این حقوق جایز شمرده شده است، اما مرور مبانی مطرح شده در قرآن و نهج‌البلاغه از مفهومی تحت عنوان «اُمت» سخن گفته می‌شود که در آن حکومت را ملزم به دفاع از حقوق افرادی بیش از اتباع کشور می‌کند. شهروندان در نظام حقوقی اسلامی فعال، مسئولیت‌پذیر و خداباور هستند. شهروند در نظام حقوقی اسلام تنها به خود نمی‌اندیشد، بنابراین مفاهیمی مانند حق و تکلیف در کنار هم وجود دارد.

کد خبر 481821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.