بازار لوازم‌ خانگی در انتظار بهبود است

نبود مشتری و رکود بازار لوازم خانگی در حالی در ماه‌های اخیر باعث گلایه فعالان این بازار شده است که نرخ این محصولات با وجود کاهش نسبی قیمت دلار، همچنان رو به افزایش بوده است؛ روندی که نه ‌فقط در کالاهای خارجی بلکه در تمام تولیدات داخل نیز مشاهده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ماراتن گران شدن لوازم خانگی از جمله چالش‌هایی است که از سال ۹۷ آغاز و اکنون در اوج خود قرار گرفته است؛ این معضل با تشدید تحریم‌ها و توقف واردات لوازم خانگی شروع شد و پس از آن بود که میدان به تولیدکنندگان داخلی سپرده شد، اما آن‌ها نیز به دلیل کمبود مواد اولیه نتوانستند تولیدات کافی و با نرخ مناسب را به بازار عرضه کنند.

موضوعی که موجب نارضایتی فعالان، تولید کنندگان و خریداران شده است اما ظاهراً هر چه می‌گذرد شرایط دشوارتر شده و مردم نگران‌تر از قبل می‌شوند؛ حتی در این چند ماه اخیر که قیمت دلار کاهش محسوسی را تجربه کرده است، کاهشی در نرخ کالاهای بازار ایجاد نشده است در صورتی که همواره از نظارت و کنترل در این بازار خبر می‌رسد.

این فرایند موجب شده است مشتریان سردرگم‌تر از همیشه در انتظار ارزان شدن کالاها باشند؛ از طرفی مسئولان این بخش اعلام می‌کنند تا زمانی که نرخ مواد اولیه ارزان نشود مشتری نباید نسبت به کاهش نرخ‌ها امیدوار باشد.

گرانی‌های بازار لوازم خانگی بی‌ضابطه است

سوال این است که از دیدگاه مسئولان و فعالان بازار لوازم خانگی دلایلی که به گرانی‌های این بازار دامن می‌زند چیست؟ عده‌ای از نبود واردات سخن می‌گویند؛ قطعاً تحریم‌ها از عواملی هستند که مانع واردات و سبب بالا رفتن قیمت اجناس شده است.

عده‌ای دیگر از فعالان بازار لوازم خانگی معتقدند افزایش قیمت مواد اولیه مثل ورق فولادی که ۱۵ درصد هزینه تولید یخچال و ۳۵ درصد هزینه تولید لباسشویی را تشکیل می‌دهد سبب افزایش قیمت لوازم خانگی شده است؛ بسیاری از تولیدکنندگان، اختصاص نیافتن ارز برای واردات مواد اولیه را یکی دیگر از دلایل اصلی گرانی لوازم خانگی عنوان می‌کنند.

برخی نیز معتقدند افزایش قیمت لوازم خانگی غیرمنصفانه و بیشتر از هزینه‌های تولید است و در این شرایط تولیدکنندگان لوازم خانگی از کاهش ۷۰ درصدی خرید و فروش در بازار و رکود بی‌سابقه‌ای در بازار شب عید سال جاری خبر می‌دهند.

علیرضا قندی، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان و تعمیر کنندگان لوازم خانگی اصفهان در رابطه با شرایط این بازار به خبرنگار ایمنا می‌گوید: قیمت لوازم خانگی به میزان زیادی افزایش داشته است به طوری که مردم، برای خرید این کالاها ناتوان مانده‌اند؛ زیرا امسال بدون هیچ قانون و مصوبه خاصی تعدادی از شرکت‌ها اقدام به افزایش قیمت کالاهای خود کردند.

وی اضافه می‌کند: به این ترتیب زمانی که نرخ کالای داخلی گران است خریدار به سمت خرید جنس خارجی قاچاقی می‌رود که کیفیت نامشخص و قیمت کمتری دارد.

این مسئول در رابطه با دلایل گران شدن نرخ لوازم خانگی اظهار می‌کند: همان گونه که اشاره شد تعدادی از شرکت‌ها با وجود افزایش تولیدات، قیمت محصولات خود را بی ضابطه گران کرده‌اند؛ اما در کل آنچه باعث گرانی شده آن است که حدود ۳۰ درصد از صنعت لوازم خانگی توسط صنعت فولاد تأمین می‌شود که با توجه به گرانی فولاد نرخ نهایی تولیدات نیز گران‌تر شده است.

قندی تصریح می‌کند: به علاوه موارد اشاره شده، به دلیل تحریم‌ها و کرونا مواد اولیه مورد نیازی که برخی از کارخانه‌ها برای تولیداتشان نیاز داشتند تأمین نشده است؛ همچنین نبود قطعات مورد نیاز کارخانه‌های تولید لوازم خانگی که به علت محدودیت‌های ارزی وارد کشور نمی‌شود معضل بزرگی است و اگر هم در داخل تولید شود قیمت نهایی کالا را بالا می‌برد.

وی خاطرنشان می‌کند: احتکار برخی تولیدات نیز تأثیر زیادی در قیمت‌ها دارد چرا که کمبود، باعث گرانی می‌شود؛ در واقع برخی تولید کننده‌ها به دلیل بی‌ثباتی نرخ ارز، از توزیع کالاهای خود در نمایندگی‌ها خودداری می‌کنند و این اقدام به کمیابی و گرانی اجناس می‌انجامد.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان و تعمیرکنندگان لوازم خانگی اصفهان ابراز امیدواری می‌کند: با ادامه افزایش تولیدات و بهبود کیفیت لوازم خانگی، کمبود کالا رفع شده و مشکلات این بازار کاهش می‌یابد.

فعلاً شرایط ارزان شدن لوازم خانگی فراهم نیست

حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولید کنندگان لوازم خانگی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از افزایش چند برابری نرخ مواد اولیه نسبت به دو سال قبل سخن می‌گوید که به همراه افزایش هزینه‌های تولید باعث گرانی لوازم خانگی شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود ارزان شدن ارز نسبت به چند ماه قبل هنوز نرخ‌ها افزایشی است می‌گوید: قیمت لوازم خانگی در بازار تابعی از قیمت مواد اولیه و ارز است؛ مواد اولیه با ارز نیمایی وارد می‌شود و نرخ ارز نیمایی تغییر چندانی نداشته که در قیمت کالاهای مرتبط با لوازم خانگی تأثیر داشته باشد.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران اظهار می‌کند: مواد اولیه و قطعات تولید داخل نسبت به یک سال گذشته از ۱۵۰ تا هزار درصد افزایش قیمت داشته‌اند؛ بر این اساس نمی‌توان از ارزان شدن این اجناس حرفی زد.

غزنوی تأکید می‌کند: کاهش نرخ ارز و عرضه کافی و به موقع مواد اولیه با نرخ مناسب قیمت کالاهای لوازم خانگی را کاهش می‌دهد ولی زمانی که شرایط چنین باشد دلیلی برای افت نرخ‌ها وجود ندارد.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 481782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.