حذف انتشار کربن از وسایل حمل و نقل موتوری

تغییرات آب و هوایی یکی از مهم‌ترین بحران‌هایی است که بشر امروزی با آن دست و پنجه نرم می‌کند و این در حالی است که راهکارهای انرژی پاک و حمل و نقل سبز، نقش مهمی در حل آن ایفا می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، حدود دو دهه قبل چرخه انرژی از کنترل مقامات رسمی خارج شد و در همین راستا، برنامه‌ریزان در اغلب شهرهای جهان در خصوص فراهم آوردن منابع توسعه حمل و نقل سبز به گفتگو پرداختند. چند سال بعد و در پی توافقات بین‌المللی متعدد قرار شد از منابع تجدیدپذیر برای تأمین انرژی مورد نیاز وسایل حمل و نقل بهره گرفته شود که این امر به کاهش کربن به میزان ۲. ۱ درصد در سال ۲۰۱۹ منجر شد. این روزها در بسیاری از شهرهای جهان، اقدامات مربوط به کاهش دی اکسید کربن با موفقیت‌های زیادی مواجه شده است، با این حال کربن منتشر شده از وسایل حمل و نقل موتوری به عنوان دومین منبع آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی، همچنان در وضعیتی بسیار مشکل‌ساز به سر می‌برد.

حذف انتشار کربن از وسایل حمل و نقل موتوری

چنانچه مدیران در شهرهای مختلف جهان اقداماتی کارآمد برای کاهش انتشار گازهای آلاینده از وسایل حمل و نقل به کار گیرند، آنگاه می‌توانند افزایش ۵. ۱ درجه سلسیوسی گرمای کره زمین را به طور قابل توجهی کاهش دهند. با این حال کنترل انتشار گاز کربن در این وسایل بسیار سخت‌تر از کاهش گازهای گلخانه‌ای ناشی از مصرف انرژی شهری است.

بدیهی است که رفتار انسانی نقش مهمی در حل تمام بحران‌های امروزی ایفا می‌کند و می‌تواند بیشترین تأثیر را در ترویج زندگی پایدار بر جای بگذارد. بد نیست بدانید که تا کنون در زمینه گسترش نوآوری‌های تکنولوژیک برای حذف کربن از وسایل حمل و نقل موتوری اقدام خاصی نشده است، با این حال رویکردهایی نظیر گرایش به استفاده از دوچرخه‌ها و خودروهای اشتراکی در این خصوص مؤثر واقع شده است.

حذف انتشار کربن از وسایل حمل و نقل موتوری

تا قبل از شیوع بیماری کووید -۱۹ رغبت بسیاری از مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی افزایش یافته و همین امر، در کاهش آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی مؤثر واقع شده بود. اما ظهور ویروس کرونا باعث شد مردم از وسایل نقلیه عمومی هراس داشته باشند که البته این رویداد، آن‌ها را به استفاده بیشتر از دوچرخه‌ها و پیاده‌روی سوق داد و به طور باور نکردنی، کاهش سطح دی اکسید کربن هوا را در پی داشت بنابراین، در دوران کرونا ثابت شد که رفتار انسانی به بهترین نحو ممکن می‌تواند به حل بحران‌هایی منجر شود که بشر امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

حذف انتشار کربن از وسایل حمل و نقل موتوری

نقش وسایل حمل و نقل موتوری در تغییرات آب و هوایی بر هیچ کس پوشیده نیست، با این حال حل آن مستلزم تلاش و همکاری مردم سراسر دنیا است. در واقع، شیوع بیماری کووید -۱۹ فرصتی است برای به حداقل رساندن انتشار گازهای آلاینده در هوا و کاهش تبعات آن بر زندگی انسان‌ها که البته با تغییر نگرش مردم و مقامات در مورد تردد سبز تا حد زیادی حل شدنی است. در پی انتشار ویروس کرونا، جنبشی در میان مدیران اغلب شهرهای جهان تحت عنوان "خودداری، تغییر، بهبود" ایجاد شد، که طی آن قرار شده از سفرهای غیرضروری خودداری شود و در گرایش مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تغییرات چشمگیری رخ دهد و در نهایت مصرف انرژی و سوخت وسایل حمل و نقل موتوری به طور چشمگیری بهبود یابد.

حذف انتشار کربن از وسایل حمل و نقل موتوری

هم‌اینک بسیاری از مدیران شهرهای مختلف جهان به سمت استفاده از وسایل حمل و نقل الکتریکی روی آورده‌اند تا از این طریق، میزان انتشار گاز دی اکسید کربن را در هوا به حداقل برسانند. از سوی دیگر، میل انسان به دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در پی شیوع بیماری کووید -۱۹ به طور قابل توجهی افزایش یافته و تصور می‌شود که این نوع تردد به روندی دائمی در زندگی انسان تبدیل شود.

کد خبر 481611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.