حضور وزیر اقتصاد در نشست فوق‌العاده ۳ کمیسیون تخصصی مجلس

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش کاملی از نشست فوق‌العاده روزگذشته سه کمیسیون تخصصی صنایع و معادن، اقتصادی و کشاورزی مجلس با وزیر صمت و وزیر کشاورزی درباره بازار شب عید ارائه کرد.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص نشست روز گذشته ۳ کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: روز گذشته نشست فوق العاده ۳ کمیسیون تخصصی مجلس با حضور وزرای صمت و جهاد کشاورزی درباره بی‌ثباتی بازار و تنظیم نبودن آن به ویژه در حوزه بازار مرغ تشکیل شد.

وی افزود: در ابتدای جلسه خاوازی وزیر جهاد کشاورزی گزارشی از وضعیت بازارها ارائه کرد و گفت که در مورد میوه و تخم‌مرغ مشکلی در تولید و توزیع وجود ندارد همچنین وزیر کشاورزی مدعی شد در سه ماه گذشته برای تولید مرغ هیچ مانعی وجود نداشته است و تولید به اندازه کافی صورت گرفته، اما مشاهده‌ها نشان می‌دهد برخی اختلالات به ویژه در توزیع مشکل ساز بوده است از جمله این که برخی واحدهای تولیدی محصول را به امید افزایش قیمت فریز و یخ زده یا قطعه بندی کرده‌اند تا مشمول قیمت گذاری نشوند و با بهره بیشتری فروش داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی در ادامه جلسه مدعی شد که در برخی استان‌ها ستادهای تنظیم بازار قیمت گذاری‌های متفاوتی داشتند که همین موضوع جریان عرضه محصول را در کشور دچار مشکل کرده است. برهمین اساس خاوازی نامه‌ای برای موضوع قیمت‌گذاری های متفاوت ستادهای تنظیم بازار به وزیر کشور نوشته است.

طغیانی تصریح کرد: رزم حسینی وزیر صنعت معدن و تجارت در این نشست بر قانون مشهور به انتزاع اشاره کرد که مسئولیت همه اختیارات و همچنین وظایف امور مختلف محصولات زراعی و باغی، بر خلاف بند الف ماده یک قانون تمرکز وظایف و اختیارات وزارت جهاد کشاورزی در این وزارتخانه به وزارت صمت داده شده است. لذا از جهت اختیارات و وظایف وزارت کشاورزی مسئولیت آن امور را برعهده دارد.

وی ادامه داد: همچنین وزیر صمت یادآور شد که ستاد تنظیم بازار اختیارات لازم را ندارد که این موضوع ظاهراً در دولت و شورای هماهنگی اقتصادی آن بررسی شده است و در نتیجه، مقرر کردند فعلاً مسئولیت محصول تا درب کشتارگاه با وزارت جهاد کشاورزی و مابقی مسیر با وزارت صمت باشد. یعنی وزارتخانه صمت مسئولیت تحویل محصول به میادین را دارد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه پس از اظهار نظرها و گزارش‌های وزرا تأکید کرد که مسئله ما وجود صف‌های طولانی خرید محصولات است که زیبنده مردم نیست همچنین رئیس مجلس بیان کرد که ادغام وزارتخانه صنایع و معادن و وزارتخانه بازرگانی به صورت واقعی رخ نداده و آئین‌نامه‌های آن هم نوشته نشده است.

طغیانی در تشریح ادامه گفته‌های قالیباف توضیح داد: ما الان از سر بی عملی دچار این وضعیت شده‌ایم، چرا که ساختار واقعی شکل نگرفته است ولی موضوع اصلاح ساختاری باید به زمانی دیگر موکول شود. البته مشکل مردم را نباید به مسئله ساختار حواله کرد و اصلاح آن به صورت واقعی باید در وزارت صمت دنبال شود. همچنین قالیباف مدعی شد که با وجود اختصاص ۱۰ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین کالاهای اساسی امسال جهت جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، افزایش قیمت‌ها رخ داد که قابل قبول نیست.

وی گفت: رئیس مجلس در ادامه تاکید کرد که باید دعوای مقررات و قانون وظایف را کنار گذاشت و به فکر تأمین مایحتاج بود؛ از آنجا که کار اجرایی انجام داده‌ام رفع این مشکل، شدنی است. تا پانزدهم فروردین ۱۴۰۰ مقرر شده وزارت صمت توزیع کالا را مدیریت کند و وزارت جهاد کشاورزی نیز به مرتفع سازی کمبود تولید بپردازد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در این جلسه تعدادی از نمایندگان در اظهار نظر خود بیشتر به بیان دغدغه‌های مردم پرداختند و اتحادیه‌های صنفی نیز گزارش‌هایی را ارائه کردند. در ادامه این جلسه نماینده اتحادیه مرغ مدعی شد که در تأمین این محصول دچار مشکل هستیم و همچنین دو نرخی بودن قیمت مرغ باعث شده مرغدارانی که حتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده دریافت کرده‌اند، تولیدات شان را کاملاً به بازار عرضه نکنند. این دو نرخی شدن یعنی برخی تولیدات را به قیمت بازار و برخی دیگر را با قیمت دولتی بفروشند این مسئله مشکل ساز شده است.

طغیانی تاکید کرد: رئیس اتاق اصناف همچنین اضافه کرد که سود مغازهدار ۱۰ درصد بیشتر نیست و راه حل مشکل نیز ایجاد شبکه موازی نیست. همین شبکه‌های موازی موجب تشکیل صف‌های شده است. انصاری از تعزیرات حکومتی در این جلسه گفت که نظارت‌ها به اندازه کافی انجام شده و در ۱۱ ماهه امسال ۵۷۰ هزار پرونده گرانفروشی تشکیل دادیم. از نظر آمار تشکیل پرونده‌های گرانفروشی ۱۵ درصد بیشتر از سال گذشته است و محکومیت‌ها نیز ۱۱۰ درصد رشد داشته است. انصاری یادآور شد که نظارت‌ها کم نشده ولی شاید به دلیل تکمیل نبودن دیگر حلقه‌های تأمین و توزیع، اثر این نظارت‌ها مشخص نشده است.

وی افزود: بسیج اصناف در جلسه به ارائه دو طرح کاسبان امین و همیار بازرس اشاره کرد تا هم نظارت در بازار رخ دهد و هم محصول و کالاهای اساسی به صورت شبکه ای توزیع شود همچنین نماینده اتاق تعاون در این نشست با ابراز تأسف از وضعیت فعلی بازار، دلیل این مشکلات را ایرادهای تأمین نهاده‌ها از سال قبل دانست که باعث شده برخی مرغداران سرمایه شان را از این بخش خارج کنند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: نماینده اتاق تعاون همچنین اظهار کرد که تصمیم‌های ستاد تنظیم بازار در سال‌های گذشته زیان بسیاری را بر مرغداران تحمیل کرد که اگر بخواهیم وضعیت کنونی مدیریت شود باید طرف تولید کننده را هم ضمن تصمیم گیری ها در نظر داشته باشیم.

طغیانی خاطرنشان کرد: اتاق تعاون مخالف جدی واردات مرغ منجمد با ارز ۴۲۰۰ تومانی است زیرا به زیان تولید کننده‌هاست. حاضران جلسه بیان می‌کردند که تأمین محصول هم به مقدار کافی نیست. قالیباف رئیس مجلس نیز تاکید کرد مجلس در هفته‌های باقی‌مانده تا ماه رمضان، به ویژه هیئت رئیسه و کمیسیون‌های تخصصی بازارها را رصد می‌کنند و در صورت اینکه تصمیم‌های اتخاذ شده به نتیجه نرسد، برای پیگیری مسائل به موضوع ورود خواهیم کرد.

کد خبر 481585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.