مونسان: نوروز بیشترین اثر فرهنگی را برای گسترش صلح و نزدیکی ملت‌ها دارد

وزیر میراث فرهنگی گفت: نوروز به عنوان دیپلماسی فرهنگی بیشترین اثرات فرهنگی را برای گسترش صلح و نزدیکی ملت‌ها دارد.

به گزارش ایمنا، علی اصغر نوسان در مراسم نوروز ۱۴۰۰ که عصر امروز (دوشنبه) در وزارت امور خارجه برگزار شد، اظهار کرد: در ابتدا لازم است از محمدجواد ظریف به خاطر همه زحمت‌هایی که برای کشور و ملت می‌کشد، تشکر می‌کنم. می‌دانیم ایشان و همکارانشان چه سختی‌هایی کشیده و حتماً مردم قدردان زحماتشان هستند.

وی با قدردانی از برگزاری نشست و تشکر از وزارت امور خارجه و کمیسیون ملی یونسکو در ایران افزود: مایلم ایام نو شدن و نوروز را تبریک و به همه مردمان نوروز و جهان تهنیت بگویم. نوروز یعنی نو شدن طبیعت، یعنی ایام پویش و رویش، یعنی ایام تغییر و تحول به بهترین حال و دوری از بدی‌ها و پلشتی‌ها و نزدیکی به خوبی‌ها.

وزیر میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه نوروز یک بنیان فکری و شیوه نگرش به روابط مردمی است، تصریح کرد: ملت فرهنگ‌ساز ما در طول تاریخ خود، به بهانه نوروز به گذشته خود توجه داشته و همیشه تلاش کرده از گذشته عبرت بگیرد تا آینده بهتر برای خود و مردم جهان بسازد. این میراث زنده و فاخر با ثبت جهانی متعلق به همه جهان است و همگان را به صلح و همدلی و مودت دعوت می‌کند. جهان امروز پر از آشوب، برتری‌جویی، بی‌عدالتی، نزاع و… است و بیش از هر زمانی به نوروز نیاز دارد.

مونسان با بیان اینکه نوروز به عنوان دیپلماسی فرهنگی بیشترین اثرات فرهنگی را برای گسترش صلح و نزدیکی ملت‌ها دارد، خاطرنشان کرد: وزارت میراث فرهنگی، تمام تلاش خود را به کار گرفته تا به ترویج صلح و روابط بهتر میان ملت‌ها، توجه به ریشه‌ها و مشابهت‌های فرهنگی مشترک و دوری از اختلافات بپردازد. ما در همکاری وزارت امور خارجه در دولت دوازدهم تلاش زیادی داشتیم تا کمک کنیم فضای بین کشورها تلطیف و شناخت کشورها از هم بیشتر شود چراکه اختلافات کاهش و از نزاع و جنگ جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: از همه نمایندگان کشورهای خارجی طلب کمک می‌کنم تا کمک کنیم صلح را ترویج و از جنگ جلوگیری و مودت میان دولت‌ها و کشورها را ترویج کنیم.

این عضو دولت دوازدهم با بیان اینکه چهل سال است که ایران در فشار و تحریم اقتصادی است و سه سال است که در جنگ شدید اقتصادی قرار دارد، ابراز داشت: به چه دلیلی؟ چرا باید برتری‌جویی برخی کشورها موجب فشار بر یک ملت باشد؟ چهل سال قبل ملت ایران انقلاب کرد، به این جرم به بهانه حضور در منطقه و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای فشار حداکثری را تحمل کردیم. اگر ملت و کشور شما در این حجم تهدید به سر می‌برد و حتی تهدید به بمباران مراکز فرهنگی می‌شدید، کشور شما چه می‌کرد؟ آیا یک ملت نباید ابزارهای قدرت خود را تقویت کند؟

مونسان با بیان اینکه با وجود این فشارها و تحریم‌ها ملت ما مقاوم‌تر از همیشه مسیر خود را طی کرده است، عنوان کرد: این فشار را تحمل کردیم تا از هویت و عزت ملی خود دفاع کنیم. من از سفرا و مسئولان نمایندگی‌های کشورهای مقیم در تهران می‌خواهم واقعیت‌های ایران را آن‌طوری که هست، منتقل کنید تا برتری‌جویی‌ها کنار برود. همانطور که ظریف گفت تنها قدر قدرت خداست و هیچکس حق ندارد بر دوش ملت‌ها قرار بگیرد.

وی افزود: به نزدیکی دولت‌ها برسیم و از جنگ دوری کنیم. وقتی صلح فراگیر شود، جهان زیباتر می‌شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 481570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.