خطیب‌زاده: نوروز سرچشمه فرهنگ و رسوم بسیاری از ملل منطقه است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آنچه به عنوان فرهنگ نوروز می‌شناسیم، سرچشمه فرهنگ و رسوم ملل بسیاری است که از دره سند تا غرب آسیا و قفقاز برگزار می‌شود و این تنوع و تکثر امروز به دست ما رسیده است.

به گزارش ایمنا، سعید خطیب‌زاده عصر امروز (دوشنبه) در نشست «نوروز ۱۴۰۰؛ نوروز دوستی» اظهار کرد: ۱۰۰ سال قبل در نوروز ۱۳۰۰ هجری خورشیدی، در این میدان که آن زمان میدان نقش نام داشت و امروز خیابان ملل متحد نام دارد، جشن ورود به سده جدید خورشیدی برگزار شد.

وی با بیان اینکه امروز مفتخریم در تحویل قرن جدید به مساعی همراهی دوستان‌مان در وزارت میراث فرهنگی، سازمان ملی یونسکو، وزارت نیرو، سازمان اکو و شهرداری تهران کنار هم جمع شدیم، افزود: نوروز مظهر نو شدگی عالم صغیر و کبیر است. همه چیز نو می‌شود. این نو شدگی هرچند به قول فلاسفه دائمی است ولی هیچ چیزی مانند نوروز این نو شدگی را به رسمیت نمی‌شناسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آنچه به عنوان فرهنگ نوروز می‌شناسیم، در فرهنگ و رسوم ملل بسیاری از دره سند تا غرب آسیا و قفقاز برگزار می‌شود، تصریح کرد: این تنوع و تکثر امروز به دست ما رسیده است. نوروز به تحول و نو شدن گره خورده است؛ تحول انسان به خیر و نیکی. از خدا می‌خواهیم فکر و تدبیر ما را به سمت همزیستی و دوستی تغییر دهد.

خطیب‌زاده با بیان اینکه امیدواریم به مدد فصل جدید و فصل بهار شاهد ریشه‌کن شدن ویروس کرونا و رویش تندرستی باشیم، تصریح کرد: نوروز آغاز فصل مشترک برای همگان است. برای مردم ایران، منطقه و تمامی ملل نوروزی توام با سلامتی، شادی و دوستی آرزومند هستم.

منبع: ایرنا

کد خبر 481544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.