اجرای دو پروژه بزرگ برای رونق بافت تاریخی شهر سمنان

مدیر بافت تاریخی شهرداری سمنان از اجرای طرح ساماندهی پهنه شرقی مسجد امام (ره) سمنان و موزه سلامت به عنوان دو پروژه مهم برای رونق بافت تاریخی در قلب شهر سمنان خبر داد.

سعید پرسا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با اجرای طرح ساماندهی پهنه شرقی مسجد امام (ره) سمنان در اوایل سال جاری، بافت تاریخی رونق می‌یابد و قطعاً این مسجد به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مساجد کشور، مانند سنوات گذشته گردشگران زیادی را جذب خواهد کرد.

وی افزود: شهر سمنان دارای سابقه کهن تاریخی است که در این راستا با همکاری مجموعه مدیریت شهری تصمیم گرفته شد تا یک برنامه ریزی منسجم جهت رونق و پویایی بافت تاریخی در جهت رونق گردشگری و اقتصاد محلی در آن صورت بگیرد و این شهر تاریخی در مسیر توسعه گردشگری پایدار قرار داده شود.

مدیر بافت تاریخی شهرداری سمنان عنوان کرد: یکی از برنامه‌های بسیار مهم در زمینه رونق بافت تاریخی، طرح ساماندهی پهنه شرقی مسجد امام (ره) واقع در ضلع شرقی این مسجد و جنب خانه تاریخی خطیبی‌ها بود که از اوایل سال جاری کار عملیات اجرایی آن آغاز شد و این پروژه جزئی از پروژه بسیار مهم مربوط به مجموعه ۱۸ هکتاری ساماندهی اطراف امامزاده یحیی (ع) است که از سال ۱۳۹۰ قرارداد آن منعقد شد.

وی تصریح کرد: پروژه پهنه شرقی در سنوات گذشته جهت تصویب به اداره میراث فرهنگی ارسال شده بود، اما به دلیل محدودیت‌های ارتفاعی این طرح متوقف شد و سپس با پیگیری‌های قانونی و متعدد نهایتاً در مرداد ماه سال جاری طرح به تأیید شورای فنی میراث فرهنگی کشور رسید و شهرداری سمنان طرح ساماندهی بافت تاریخی آن را بر عهده گرفت که در آینده‌ای نزدیک بهره برداری خواهد شد.

پرسا گفت: این طرح برگرفته از الگوهای سنتی خانه‌های شهر سمنان منطبق بر الگوهای بومی و اقلیمی است که می‌تواند نمونه خوبی جهت الگوسازی مسکن در حوزه بافت تاریخی باشد در این طرح مجموعه‌های تجاری جهت رونق بخشی بیشتر با فعالیت‌های کنترل شده در حوزه صنایع دستی پیش‌بینی شده است.

مدیر بافت تاریخی شهرداری سمنان خاطر نشان کرد: در این طرح از چهار رکن اصلی بافت‌های تاریخی و شهرهای اسلامی که از گذشته وجود داشته است؛ یعنی "تجارت"، "سکونت"، "مذهب" و "حکومت" استفاده شد که در حوزه مذهب، نقش محوری را مسجد تاریخی امام (ره) ایفا می‌کند؛ در حوزه سکونت کاربری مسکونی در طبقه فوقانی مجموعه‌ای پویایی را در روز و شب ایجاد می‌کند؛ در حوزه تجارت فضای تجاری در قسمت همکف و در حوزه حکومت نیز ایجاد فضای اداری و فرهنگی در ضلع جنوب سایت از ارکان این مجموعه مهم و تاریخی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به پروژه مهم درمانگاه تدین سمنان که به عنوان "موزه سلامت" نام گذاری شده است، گفت: قدمت بیمارستان تدین سمنان به زمان پهلوی اول برمی گردد و در واقع نخستین مرکزی بود که با نام بیمارستان در سمنان ساخته شد و مساحت زمین پیرامون این ساختمان ۱۵ هزار متر مربع و مجموع زیربنای ساختمان اصلی یک هزار و ۲۰۰ متر مربع است.

پرسا افزود: در حال حاضر این بنا در اختیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان است و مرکز بهداشتی، درمانی، پژوهشی و فرهنگی شهرستان سمنان در این بنا دایر است.

وی افزود: عملیات اجرایی موزه سلامت سال گذشته با امضای تفاهم نامه ما بین شهرداری سمنان و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی این استان آغاز شد و براساس این تفاهم‌نامه، مرمت این ساختمان تاریخی به منظور احداث موزه سلامت به شهرداری سمنان سپرده شد.

مدیر بافت تاریخی شهرداری سمنان تصریح کرد: عملیات اجرایی موزه سلامت در ساختمان تاریخی درمانگاه تدین با حمایت‌های شورای اسلامی شهر توسط شهرداری سمنان آغاز شد و همچنان در دست مرمت و بازسازی است و امیدواریم در نیمه اول سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به موقعیت مکانی ساختمان تاریخی درمانگاه تدین در مرکز شهر سمنان به منظور تبدیل شدن به نخستین موزه پزشکی و درمانی این استان افزود: تبدیل خانه و بافت‌های تاریخی به موزه‌ها به منظور ارتباط بین فرهنگ‌ها و آداب و رسوم ملل و اقوام بسیار مؤثر و به لحاظ اجتماعی مهم است و تبدیل شدن این درمانگاه به موزه سلامت یا خانه تاریخی پورحسینی ها به خانه گردشگری سلامت در محله کوشمغان سمنان در اشاعه فرهنگ توجه به سلامت در شهر و توجه به سلامت شهروندان بسیار اتفاق مطلوب و حائز اهمیتی است.

پرسا ادامه داد: باید دنبال تحقق شهر سالم و دور از هر گونه بیماری باشیم و در هر محله‌ای یک خانه سلامت ایجاد شود و طب سنتی به عنوان محور آن باشد؛ زیرا داشتن سلامت آرزوی هر شهروند است و ایجاد این موزه و حتی خانه‌های تاریخی به عنوان خانه گردشگری سلامت علاوه بر سالم نگه داشتن محلات و شهرها، در جذب و رونق گردشگری نیز تأثیرگذار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، درمانگاه تدین در گذشته به عنوان بیمارستان دارای ۳۲ تختخواب و زایشگاه بود و پس از انعقاد تفاهم نامه مابین شهرداری سمنان و دانشگاه علوم پزشکی استان و تبدیل این مجموعه به موزه سلامت، در حال حاضر عملیات اجرایی آن شامل سفت کاری، مرمت و بازسازی، گچ و خاک، ساخت سقف کاذب و کناف و سرویس بهداشتی صورت گرفته است و مرمت آن در مراحل پایان است.

کد خبر 481539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.