خطر ابتلا به کرونا در کمین مصدومان چهارشنبه سوری

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در خصوص برگزاری مراسم چهارشنبه سوری و پیشگیری از خطرات ناشی از استفاده از مواد محترقه غیرمجاز توضیحاتی ارائه داد.

فرهاد کاوه آهنگران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص مراسم چهارشنبه سوری و خطرات ناشی از استفاده از مواد محترقه غیرمجاز، اظهار کرد: بسیاری از شهروندان در کمپینی مشترک و با گفتن "نه" به مراسم چهارشنبه سوری پرخطر، همواره در تلاش هستند تا با رعایت توصیه‌های ایمنی و ترویج آن، خطرات کمتری را برای خود و سایر شهروندان رقم زنند.

وی با اشاره به توصیه‌های ایمنی برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری، افزود: امسال علاوه بر سوختگی، نگرانی‌های مضاعف‌تر هم وجود دارد و تجمع‌ها می‌تواند ما را در معرض ابتلاء به کرونا قرار دهد، از طرفی اگر کسی بخواهد به خاطر مصدومیت وارد بیمارستان شود، احتمال مبتلا شدن به بیماری‌های دیگری از جمله کرونا را دارد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: کبریت ازجمله وسایلی است که از سوی کودکان جهت تولید ترقه و ایجاد آتش مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین به والدین توصیه می‌شود، این روزها کبریت، مواد و مایعات آتش‌زا را مانند نفت و امثال آن‌را باید از دسترس کودکان دور نگاه دارند، از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی دستی توسط فرزندان جلوگیری کنند و نظارت بر موضوع را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: باید بدانیم قطع عضو، ضایعه‌ای جبران ناپذیر است، با احتیاط و پرهیز از رفتارهای پرخطر زندگی را برای خود و دیگران تلخ نکنیم، افراد باید از حمل مواد محترقه و منفجره در جیب خو خودداری کنند، بسیاری از کودکان به دور از چشم والدین مواد را خریداری و در جیب، کیف و یا کمد نگهداری می‌کنند که به علت درجه آتش گیری پایین سریع مشتعل و خسارات جانی و مالی فراوانی را به بار خواهد آورد.

کاوه آهنگران تصریح کرد: افراد باید در چهارشنبه آخر سال از آتش زدن لاستیک، هیزم و کارتن خالی در واحدهای مسکونی یا در معابر، کوچه و خیابان خودداری کنند، چرا که علاوه بر آلودگی شدید هوا خطرات جدی را به همراه دارد.

وی با اشاره به خطرناک بودن آتش بازی در نزدیکی پمپ بنزین‌ها، اضافه کرد: وسایل نقلیه که حامل بنزین و مواد سوختی هستند، در صورت کمترین نشت از وسایل نقلیه و حتی در شرایط عادی این وسایل را به بمبی تبدیل می‌کند که ماشه انفجار آن کشیده شده باشد، در صورت روشن کردن آتش توصیه می‌شود که آتش در حجم کم باشد و از ریختن مواد سریع الاشتعال مانند نفت، بنزین و الکل روی آتش جدا خودداری شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: افراد باید از پرتاب فشفشه، موشک و سایر مواد آتش‌زا روی شاخه درختان، پشت بام و بالکن منازل خودداری کنند و فقط در فضای باز اقدام به استفاده از فشفشه کنند و هیچگاه آن را در فضای بسته استفاده نکنند.

وی با تاکید بر اینکه به افرادی که مسائل ایمنی را رعایت نمی‌کنند، نباید نزدیک شد، افزود: تماشاچیان معمولاً در خطر اصابت ترکش‌های ترقه‌ها و مواد منفجره هستند. سعی کنید در تیر رس ترکش‌ها نباشید و هیچگاه این مواد را به سمت افراد دیگر پرت نکنید.

کاوه آهنگران تصریح کرد: افراد باید در صورت بروز هر گونه حریق یا حادثه ضمن حفظ خونسردی در اسرع وقت با شماره تلفن ۱۲۵ ستاد فرماندهی آتش نشانی تماس گرفته و مراتب را با ذکر نوع حادثه و نشانی دقیق اطلاع دهند.

کد خبر 481508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.