۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
نگاهی به آموزش و پرورش کرونایی

یکسال از جولان کرونا در کشور می‌گذرد، ویروس ناشناخته‌ای که همه چیز را تغییر داد و سیستم آموزشی نیز از این جریان مستثنی نبوده است. یکی از حوزه‌هایی که با ورود کرونا و تعطیلی ناخواسته وارد فاز اجرایی شد، طراحی ساز و کار آموزش مجازی وزارت آموزش و پرورش برای تداوم آموزش‌ها و ادامه تحصیل دانش آموزان بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با شیوع اپیدمی کرونا، تعطیلی مدارس و شروع آموزش مجازی، کادر آموزش و پرورش به خصوص معلمان درگیر سختی‌های این فضا شدند، آموزش مجازی نیازمند تأمین زیرساخت‌هایی بود در حالی که هیچ سازوکاری برای ادامه آموزش وجود نداشت به مرور شبکه شاد و فازهای جدید آن راه‌اندازی شد و با شیوه‌های جدید و سرعت بالا و ارائه امکانات بیشتر تلاش شد مشکلات تدریس در فضای مجازی را تا اندازه‌ای کاهش دهد.

در آموزش آنلاین سال تحصیلی جدید بلاتکلیفی نحوه آموزش، زمان ناکافی تدریس، قطعی اینترنت، به روز نشدن نرم افزار شاد و کند بودن سرعت اینترنت و موارد دیگر دغدغه‌های اصلی بود که برای دانش‌آموزان، معلمان و والدین نگرانی‌هایی در پی داشت. اما نقاط مثبت آموزش آنلاین این است که با تولید محتوای الکترونیکی که معلمان انجام دادند برای دانش آموزان این محتواها بارگذاری و سطح آموزش‌ها یکنواخت‌تر شد و دانش آموزان توانستند با استفاده از محتواهای بارگذاری شده مطالب را یاد بگیرند.

راه‌اندازی مدرسه تلویزیونی ایران در فروردین ۹۹

فروردین ماه سال ۹۹ بود که محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش درباره تلاش‌های شبکه آموزش در کمترین زمان ممکن برای راه اندازی مدرسه تلویزیونی ایران و نیز اضافه شدن شبکه‌های معین چهار و قرآن به این حرکت بزرگ جهادی، گفت: وجود بیش از ۹ میلیون استفاده کننده مستقیم از پایگاه‌های مجازی به ویژه تلوبیون و پایگاه‌های شبکه آموزش و نیز نرم افزار هفت نشانه استقبال گسترده دانش آموزان از این اقدام جهادی رسانه ملی است.

مروری بر روند آموزش و پرورش در سال تحصیلی کرونایی

حاجی میرزایی، تاکید کرد: امروز مدرسه تلویزیونی ایران در سراسر کشور با پوشش بیش از ۹۸ درصدی برای همه دانش آموزان قابل دریافت و استفاده است، رسانه ملی در این مسئله مهم و حیاتی اقدام به موقع، جهادی و شایسته‌ای انجام داده و زمینه‌های جدی عدالت آموزشی و فرصت‌های برابر آموزشی را برای همه فرزندان این مملکت فراهم ساخته است.

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: این ابتکار بزرگ صدا و سیما قطعاً مقطعی نخواهد بود و وزارت آموزش و پرورش تلاش خواهد کرد با استفاده از این تجربه ارزنده جهادی، استمرار آن را مدنظر قرار دهد تا همه دانش آموزان صرف نظر از هر بحرانی بتوانند از امکانات نوین آموزش رسانه‌ای برخوردار شوند.

حاجی میرزایی نقش شبکه آموزش را در فراگیری دروس و جلوگیری از فاصله تحصیلی انکار ناپذیر دانست و گفت: به طور یقین این شبکه را به عنوان یک بازوی اصلی در توسعه نوین آموزش کشور می‌دانیم و این ایفای نقش به ویژه در زمان‌های حساس در خور تحسین است.

آغاز سال تحصیلی ۹۹ از ۱۵ شهریور ماه

با ادامه دار شدن اپیدمی کرونا مطابق با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، سال تحصیلی ۹۹ دانش آموزان از ۱۵ شهریور ماه آغاز شد و حضور تمام دانش آموزان از تاریخ مذکور در فعالیت‌های مدارس چه به صورت حضوری و چه به صورت غیرحضوری الزامی اعلام شد. از سوی دیگر بهداشت، ایمنی و سلامت دانش آموزان، معلمان در سال تحصیلی ۹۹ – ۱۴۰۰ اولویت اصلی وزارت آموزش و پرورش بود، این سازمان، با تعامل با ستاد ملی مقابله با کرونا، آخرین اطلاعات و راهنمایی‌های مربوط را دریافت و اجرا کرد و با توجه به اینکه مدرسه عنصر اصلی یادگیری و استمرار آموزش در وضعیت‌ها و روش‌های آموزشی سه‌گانه محسوب می‌شود. از این رو برای مدارس مقطع پیش دبستانی ابتدایی، مقطع متوسطه اول و دوم نظری و هنرستان‌ها راهبردهای آموزشی در نظر گرفته شد.

معرفی سامانه «شاد» آغازگر مقابله با ویروس کرونا در تعطیلی مدارس

برای مهار کرونا راه پر پیچ و خمی وجود داشت، وزارت آموزش و پرورش با آموزش‌های تلویزیونی و معرفی سامانه «شاد» آغازگر مقابله با ویروس کرونا در امر تعطیلی مدارس شد و توانست رضایت نسبی مخاطبان را فراهم کند، یکی از مهمترین و شاخص ترین اقدامات وزارت آموزش و پرورش برای تداوم آموزش که نمی‌توان به سادگی از این اقدام عبور کرد، ظرفیت گسترده شبکه شاد که با وجود تمام کاستی‌ها، به طور یقین در دوران پساکرونا نیز کمک حال نظام آموزش کشور خواهد بود.

مروری بر روند آموزش و پرورش در سال تحصیلی کرونایی

در حال حاضر با گذشت یک سال از شروع همه گیری کرونا، با شروع واکسیناسیون از بهمن ماه سال ۹۹ شاید کشور در کنترل بیماری به توفیقاتی رسیده باشد، ولی برای مهار کامل آن در آینده و واکسیناسیون آحاد جامعه راه پرپیچ و خم در پیش دارد.

با جولان کرونا در کشور به طور یقین بازگشت دانش آموزان به مدارس بر خلاف سال‌های گذشته، یک امر عادی نبود و آموزش و پرورش با یک سناریوی ترکیبی از آموزش‌ها به استقبال سال تحصیلی جدید پیش رفت، در سال تحصیلی جدید تلاش بر این بود تا برقراری کلاس‌ها با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی همراه باشد، امکان تهویه صحیح فضاهای آموزشی فراهم و برنامه مناسبی برای پاکسازی و ضدعفونی دوره‌ای این فضاها تدوین و اجرایی شود و بعد از مدتی با اعلام وضعیت نارنجی و قرمز استان‌ها در زمینه شیوع کرونا روند آموزش‌های مجازی و تعطیلی کامل مدارس در دستور کار قرار گرفت در کنار این تدابیر لازم بود به نحوه ایجاد یک سیستم آموزشی کارآمد نیز توجه شود که در آن هر یک از دانش آموزان فرصت یادگیری و پیشرفت را به دست آورند، سیستمی که بهتر از نظام آموزشی گذشته عمل کند.

چالش‌های آموزگاران در فرایند آموزش مجازی

نظام آموزشی در هر کشوری تلاش می‌کند که به هر شکل ممکن از راه‌های موجود برای استمرار آموزش دروس و فعالیت‌های آموزشی استفاده کند، در عصر حاضر هم بهره‌گیری از فضای مجازی و اینترنت بهترین موقعیت برای پوشش خلاء آموزشی ایجاد شده است. به همین دلیل این روزها آموزش از راه دور با استفاده از فضای مجازی مورد توجه نظام آموزش و پرورش قرار گرفته و دانش‌آموزان در خانه‌های خود مشغول آموختن دروس مختلف خود شدند.

اما این روند آموزشی از نگاه بسیاری از کارشناسان و به ویژه آموزگاران پر از اشکالات و ضعف‌هایی بود که سبب شد بخش زیادی از فشار کرونا بر سیستم آموزشی به آموزگاران وارد شود، برخی از معلمان معتقد بودند چالش‌ها و اشکالات موجود در روند کنونی آموزش از راه دور، بر کیفیت آموزش نیز تأثیر منفی می‌گذارد و نگاه کارنامه‌ای و بدون پشتوانه به این فرآیند سبب شد که فرصت ایجاد شده به واسطه کرونا برای تمرین آموزش از راه دور، به تهدیدی آموزشی تبدیل شود.

در حال حاضر هزاران آموزگار در سراسر کشور مشغول ارائه نکات درسی در فضای مجازی هستند و کلاس‌ها از مدارس به داخل گوشی‌ها کوچ کرده است. اما کنترل کلاس‌های مجازی در شرایطی که زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری لازم برای آموزش از راه دور وجود ندارد، کاری بسیار دشوار است که زمان فعالیت بسیاری از آموزگاران در منزل را نسبت به حضورشان در مدارس بیشتر کرد.

این وضعیت از سوی دیگر آن‌ها را از نظر روانی و حتی جسمی هم تحت فشار بیشتری قرار داده است. تأکید آموزش و پرورش بر ارزیابی فعالیت آموزگاران نیز در این شرایط، بدون اینکه مشکلات زیرساختی برطرف شده باشد در بسیاری از آنان نگرانی‌هایی را بابت اعتبار جایگاه‌شان ایجاد کرده است.

این شرایط سبب شده که بسیاری از کاستی‌های نظام آموزشی کشور و کم‌توجهی به گسترش زیرساخت‌های الکترونیک در آموزش و پرورش این روزها بیشتر به چشم بیاید. موضوعی که در ساده‌ترین و مقدماتی‌ترین بخش‌های آموزش از راه دور دیده می‌شود و آموزگاران نیز به آن اشاره می‌کنند.

مروری بر روند آموزش و پرورش در سال تحصیلی کرونایی

همراهی والدین با فرزندان در آموزش مجازی

در عین حال کارشناسان عقیده دارند شاید بتوان از کاستی‌های آموزش و نیازهای مهارتی در متوسطه دوره اول و دوم چشم پوشی کرد که نباید هم اغماضی شود و متأسفانه در این دوره نیز مشکلاتی گریبانگیر آموزش دانش آموزان بوده، اما آسیب‌های آموزش مجازی در دوره ابتدایی و به ویژه پایه‌های اول، دوم و سوم که در ابتدای مسیر آموزشی و پرورشی هستند، بسیار نگران کننده است.

صاحبنظران بر این باورند که بستر مجازی و اپلیکیشن «شاد» آنطور که باید نمی‌تواند در دوران ابتدایی موفق عمل کند و در سنینی که حساسیت‌های خودش را برای تعلیم و تربیت می‌طلبد، همراه باشد، در یک سال گذشته باید از حضور و مشارکت والدین در امر آموزش به نیکی یاد کرد چرا که خانواده‌ها در این دوران بخشی از فرایند آموزش، بازخورد و ارزشیابی را متحمل شدند و در کنار معلمان به دلیل دغدغه‌هایی که داشتند مسیر تحصیل فرزند خود را هموارتر کردند.

اطلس یادگیری دانش‌آموزان استثنایی در ایام کرونا

بهمن ماه امسال بود که سیدجواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص اطلس آموزشی دانش آموزان استثنایی در کرونا اعلام کرد بود در تمام مدارس، ۷۴ درصد معلمان و ۵۱ درصد دانش آموزان استثنایی تا پایان خرداد ۹۹ عضو شبکه شاد شده بودند و ۸۴ درصد کلاس‌ها در شاد تشکیل شده است، در حال حاضر ۷۱.۷ درصد اولویت اول انتخاب مدارس استثنایی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه، آموزش در فضای مجازی است.

وی افزود: ۱۸.۱ درصد اولویت اول انتخاب مدارس استثنایی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه آموزش از طریق بسته‌های یادگیری و درس نامه است، ۵.۹ درصد اولویت اول انتخاب مدارس استثنایی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه آموزش از طریق استفاده از ظرفیت خانواده و بستگان است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تاکید کرد: همچنین ۳.۲ درصد اولویت اول انتخاب مدارس استثنایی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه آموزش از طریق مدرسه تلویزیونی است. ۱.۱ درصد اولویت اول انتخاب مدارس استثنایی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز آموزش خود خوان و خودآموز است.

وی درباره ایجاد ۸۵۰ کانال محتوای رسمی آموزش و پرورش استثنایی در ۵ گروه استثنایی و شاخه‌های بهداشت، پرورشی، مشاوره و توان بخشی در شبکه شاد، می‌گوید: تاکنون ۱۱۴۱ محتوای آموزشی استاندارد شامل ۶۴ محتوای آموزشی ویژه پیش دبستانی‌ها، ۳۴۰ محتوی آموزشی ویژه دانش آموزان ابتدایی، ۱۹۴ محتوای آموزشی ویژه دانش آموزان متوسطه اول، ۱۷۸ محتوای آموزشی ویژه متوسطه پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای و ۴۵۰ محتوای آموزشی برای مشاوره و توان بخشی در این کانال‌ها بارگذاری شده است.

بهمن ماه امسال رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی راه اندازی ۳۲ استودیوی تولید محتوا و هفت پایگاه مجازی آموزش و آموزش مجازی دانش آموزان معلول جسمی حرکتی شدید که قادر به حضور در مدرسه نیستند را از دیگر فعالیت‌ها در زیست بوم کرونا اعلام کرد.

برگزاری حضوری امتحانات نهایی در دی ماه ۹۹

در سال تحصیلی کرونایی زمان برگزاری امتحان نهایی دی ماه بود و لغو و یا تأخیر در برگزاری وجود نداشت و قرار بر این بود نحوه برگزاری امتحانات نهایی به صورت حضوری و هماهنگ کشوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد. با توجه به اینکه امتحانات نهایی نوبت خرداد، شهریورماه ۱۳۹۹ در تمام رشته‌های سال سوم دوره متوسطه (نظری، فنی و حرفه‌ای)، پیش‌دانشگاهی و پایه دوازدهم نیز برگزار شد، امتحان نهایی دی ماه نیز برگزار شدند.

اهدای ۲۰۵ هزار تبلت تا آخر بهمن ماه ۹۹ در کشور

این در حالی است که ۲۹ بهمن ماه امسال رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه استان خوزستان بیشترین رقم اهدای تبلت به دانش آموزان نیازمند را به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: خوشبختانه در استان خوزستان با کمک دستگاه‌ها و نهادها، ۳۲ هزار و ۶۰۰ تبلت دانش آموزی تا به حال تأمین شده و ۵۰۰ تبلت نیز اخیراً تأمین شد، استان خوزستان بیشترین رقم اهدای تبلت به دانش آموزان نیازمند را به خود اختصاص داده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: در کل کشور نیز تاکنون حدود ۲۰۵ هزار تبلت اهدا شده است و اهدای بیش از یک میلیون تبلت نیز در قالب قراردادها، تفاهم شده است، این تبلت‌ها از طریق نهادهای عمومی، صنایع و خیرین تهیه شده است.

مروری بر روند آموزش و پرورش در سال تحصیلی کرونایی

جذب بازماندگان از تحصیل در «طرح آبا»

همچنین در سال تحصیلی کرونایی شهریار فولادوند، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی در خصوص طرح «آبا» برای جذب بازماندگان از تحصیل، گفت: ۲۵ برنامه تحولی از برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش است که پیشران برنامه‌های این وزارتخانه است که دو برنامه تحولی به سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وابسته است.

وی درباره «بسته تحولی آبا»، افزود: آبا مخفف آشنایی با آموزش است، فلسفه این برنامه، رسیدگی فوق‌العاده و ویژه به بازماندگان از تحصیل است. یکی از تکالیف اصلی آموزش و پرورش، ایجاد عدالت آموزشی است و باید برای همگان حقوقی که در قانون اساسی در زمینه تحصیل در نظر گرفته شده است را فراهم کند.

وی تصریح کرد: روش، مکان و ابزار این طرح متفاوت و منعطف است و می‌خواهد از چارچوب‌های اصلی در آموزش روزانه خارج شود، اصلی ترین ویژگی این طرح رفتن به سراغ افرادی است که نمی‌خواهند وارد مدرسه شوند و ما به دنبال آنها می‌رویم اگر روستایی شرایط بدی داشته باشد با عوامل مان همراه با تلویزیون، بسته آموزشی شرایط مطلوب را برایشان فراهم می‌کنیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی، گفت: در طرح آبا یک پشتیبان از همان بوم را به عنوان متولی گرداندن آن فضا انتخاب کرده و یک مدرسه، این دانش آموزان را ثبت نام می‌کند؛ همچنین یک پشتیبان نیز مراقب آمدن این بچه‌ها به کلاس‌ها است، طبق پایه‌هایی که دانش آموزان آن منطقه دارند بسته‌های آموزشی در اختیارشان قرار می‌گیرد تا استفاده کنند و اگر بستر اینترنتی باشد از آن هم استفاده می‌شود.

وی تاکید می‌کند: اکنون این طرح کارکردهای خوبی دارد و در آغاز طرح در دو استان سیستان و بلوچستان، کرمان و در ۱۱ استان دیگر این طرح اجرایی می‌شود، در این طرح ۲ هزار دانش‌آموز تحت پوشش قرار گرفتند.

در نهایت سال تحصیلی ۹۹ سرشار از تجربه‌های جدید برای معلمان، دانش آموزان و والدین بود و زیرساخت‌های جدیدی را به آموزش و پرورش وارد کرد که سال‌ها برای آوردن آنها به بدنه این سازمان غفلت شده بود اما با وجود این زیرساخت‌ها راه هموارتری برای آینده در پیش است و قطعاً آموزش و پرورش برای سال‌های پیش رو می‌تواند تحول واقعی در خود ایجاد کند.

کد خبر 481503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.