استخراج و مبادله رمزارزها در هند ممنوع می‌شود

دولت هند به دنبال به تصویب رساندن قانونی است که تحت آن رمزارزها ممنوع شده و هر کسی که در این کشور به استخراج، مبادله یا نگهداری ارزهای دیجیتالی بپردازد، جریمه خواهد شد.

به گزارش ایمنا، یک مقام هندی آگاه به رویترز گفت: این لایحه قانون که یکی از سخت‌گیرانه‌ترین سیاست‌های دنیا علیه رمز ارزهاست، نگهداری، صدور، استخراج، تجارت و انتقال دارایی‌های دیجیتالی را جرم اعلام خواهد کرد.

این اقدامات مطابق با برنامه دولت هند است که در ژانویه خواستار ممنوعیت ارزهای دیجیتالی خصوصی مانند بیت کوین شد در حالی که سرگرم کار روی یک ارز دیجیتالی رسمی است. اظهارات اخیر دولت هند سرمایه گذاران را امیدوار کرده بود که مقامات ممکن است نرمش بیشتری در برابر این بازار پررونق نشان دهند.

در مقابل، این لایحه به دارندگان رمز ارزها شش ماه برای فروش آنها مهلت می‌دهد و پس از آن، در اختیار داشتن رمز ارزها مشمول جریمه خواهد شد.

مقامات هندی مطمئن هستند که این لایحه به عنوان قانون تصویب خواهد شد زیرا دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند اکثریت کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارد.

اگر این ممنوعیت به عنوان قانون به اجرا گذاشته شود، هند نخستین اقتصاد بزرگی خواهد بود که نگهداری رمز ارز در آن غیرقانونی است. حتی چین که استخراج و مبادله رمز ارزها را ممنوع کرده است، نگه داشتن آنها را جرم اعلام نکرده است.

بیت کوین که بزرگترین رمز ارز دنیاست، شنبه هفته جاری به رکورد ۶۰ هزار دلار صعود کرد. با افزایش پذیرش آن برای پرداخت پول و حمایت چهره‌های برجسته‌ای مانند ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، ارزش این رمز ارز امسال تقریباً دو برابر شده است.

در هند با وجود تهدید دولت برای ممنوعیت رمز ارزها، حجم مبادلات آنها افزایش پیدا کرده و طبق یک برآورد صنعتی، هشت میلیون سرمایه گذار ۱۰۰ میلیارد روپیه معادل ۱.۴ میلیارد دلار دارایی‌های رمز ارز دارند. با این حال آمار رسمی در این باره موجود نیست.

مقامات بلندپایه هند رمز ارزها را کلاهبرداری در سرمایه گذاری خوانده‌اند اما نیرمالا سیتارامان، وزیر دارایی هند ماه جاری با بیان اینکه ما به دنبال راه‌های هستیم که از طریق آنها تجاربی در دنیای دیجیتالی و رمز ارز داشته باشیم، تا حدودی از نگرانی سرمایه گذاران کاسته بود.

اما این مقام هندی آگاه که مایل نبود نامش فاش شود، به رویترز گفت: برنامه دولت، ممنوعیت رمز ارزهای خصوصی و همزمان ترویج بلاک چین به عنوان یک فناوری پایگاه داده مطمئن است که ستون فقرات ارزهای دیجیتالی محسوب می‌شود و سیستمی است که به گفته کارشناسان، مبادلات بین‌المللی را متحول می‌کند.

یک کمیته دولت هند در سال ۲۰۱۹ مجازات حداکثر ۱۰ سال حبس برای افرادی که رمز ارزها را استخراج، نگهداری، منتقل یا معامله می‌کنند، پیشنهاد داده بود. این مقام هندی درباره اینکه آیا لایحه جدید شامل مجازات زندان است، توضیح نداد و اظهار کرد جزئیات بیشتر در دست بررسی قرار دارند.

منبع: ایسنا

کد خبر 481446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.