انتظار سهامداران برای دریافت سود سهام عدالت

در حالی ‌که اخیراً خبری مبنی بر واریز سود سهام عدالت به‌ حساب عده‌ای از سهامداران منتشر شد، از سوی روابط عمومی شرکت سپرده گذاری مرکزی، این خبر تکذیب و اعلام شد تا کنون مبلغی تحت عنوان سود سهام عدالت به حساب ۴۹ میلیون سهامدار سهام عدالت واریز نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انتظار سهامداران عدالت برای دریافت سود سهام‌های خود تقریباً از اوایل اسفندماه شروع شد؛ سودی که وعده پرداخت آن در ۲۲ بهمن ماه امسال بود ولی به تأخیر افتاد و قرار بر واریز این سود در پایان سال شد.

در سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ سود از طریق شماره شبا به حساب سهامداران واریز می‌شد اما امسال شرایط پرداخت متفاوت شده است به طوری که استفاده از مزایای سهامداری مانند دریافت سود، حضور در مجمع و خدمات الکترونیک مشروط به ثبت نام در سجام و احراز هویت است و با توجه به اینکه دریافت سود به گرفتن کد سجام مشروط شده است، طی هفته‌های گذشته دفاتر پیشخوان دولت با ازدحام سهامدارانی مواجه شد که برای احراز هویت مراجعه کرده‌اند.

حال در این بین افرادی هم هستند که هنوز موفق به ثبت نام در سامانه سجام نشده‌اند و موضوع آن است تکلیف این گروه، چه می‌شود؟

محمود حسنلو، مدیر فنی سهام عدالت در پاسخ به این سوال می‌گوید: در حالت عادی تا زمانی که قرار است سود را توزیع کنیم، فهرست مشمولان را از بورس و سامانه سجام می‌گیریم و پس از آن سود به حساب سهامداران واریز می‌شود ولی در خصوص کسانی که در سامانه سجام ثبت‌نام و احراز هویت نکرده‌اند سود سهامشان نزد ناشر باقی می‌ماند؛ ممکن است در مراحل بعدی دوباره با ما قرارداد ببندند و سود واریز کنیم یا شاید نگه دارند و با سود سال آینده واریز شود و در واقع به عنوان مطالبات نزد ناشر باقی می‌ماند.

امسال سود همه سهامداران، پرداخت نمی‌شود

براساس گفته مسئولان سازمان بورس کشور، تلاش بر این است تا پایان امسال رقم سود به حساب سهامداران عدالت واریز شود و چنانچه سود چند شرکت نیز تجمیع نشود، بخشی از آن در سال آینده واریز خواهد شد.

اما سوالی که وجود دارد آن است که چه کسانی این هفته ممکن است این سود را دریافت کنند؟ و آیا پرداخت سهام عدالت همه مشمولان تا پایان امسال انجام می‌گیرد؟ و مورد دیگر سود پرداختی چه میزان خواهد بود؟

سعید معزز، کارشناس بورس در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مهلت تخصیص سود شرکت‌ها به پایان یافته است و زمان آن رسیده که سودها به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پرداخت شود و شرکت سپرده‌گذاری نیز سود را برای مشمولان سهام عدالت واریز نماید.

وی ادامه می‌دهد: سود سهام عدالت برای دارندگان سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی حدود ۲۰۰ هزار تومان و برای دارندگان سهام عدالت یک‌میلیون تومانی، ۴۰۰ هزار تومان یعنی ۲ برابر، اعلام شده است.

این کارشناس بورس اضافه می‌کند: بر اساس آنچه گفته می‌شود تلاش بر آن است سود همه مشمولان تا پایان سال پرداخت شود ولی از واقعیات موجود به نظر می‌رسد که بخش زیادی از سهامداران اوایل سال آینده واریز خواهد شد؛ چون تعداد زیادی سهامدار عدالت وجود دارد و هنوز با وجود اخباری در برخی از رسانه‌ها مبنی بر پرداخت سود عده‌ای از سهامداران، هیچ واریزی صورت نگرفته است.

معزز اظهار می‌کند: سهامداران برای دریافت سود، حتماً می‌بایست در سامانه سجام ثبت نام کرده باشند در غیر این صورت سودی دریافت نمی‌کنند و احتمال دارد سود خود را پس از ثبت‌نام و احراز هویت دریافت کنند و یا آنکه با سود سال آینده برای آن‌ها واریز می‌شود.

واریز سود سهام عدالت، بر اساس اولویت است

محمدرضا شهنام پور، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: سود سهامداران عدالت به سازمان بورس تحویل داده شده است و به تدریج بر طبق گروه بندی انجام گرفته به حساب ۵۰ میلیون سهام دار واریز خواهد شد.

وی تصریح می‌کند: قطعاً اولویت اول با سهامداران کمیته امام و مشمولان بهزیستی است و پس از آن‌ها برای دیگر دهک‌ها واریز خواهد شد؛ سهام عدالت مشمولان به مبالغ ۵۰۰ هزار تومان و یک میلیون تومان است.

این کارشناس اقتصادی ادامه می‌دهد: در اواسط سال جاری به تعدادی از افراد که دارای سهام ۵۰۰ هزار تومانی هستند فرصت ۳ ماهه ای داده شد تا در صورت تمایل سهام خود را ارتقا بخشند و در صورتی که سهامدار چنین کرده باشد اکنون سود بیشتری دریافت می‌کند.

شهنام پور اظهار می‌کند: سودی که قرار بر واریز آن است مربوط به سهام سال ۹۸ است و سود سهام سال ۹۹ در سال آینده واریز خواهد شد؛ به این دلیل آن عده‌ای هم که بخشی از سهام‌های خود را فروخته‌اند باز سود دریافت می‌کنند. چون آزادسازی سهام مربوط به سال ۹۹ است ولی سودی که اکنون پرداخت می‌شود مرتبط با سال ۹۸ است که هنوز سهامی فروخته نشده بود؛ به این ترتیب پس از پرداخت سودها، افراد می‌توانند مابقی سهام خود، را بفروشند.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 481344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.