نقش کرونا در رسیدن به اهداف توسعه پایدار

شیوع بیماری کووید-۱۹ سرعت فرآیندهای دستیابی به اهداف توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰ را با کاهش جدی رو به رو کرده و این در حالی است که اتخاذ تکنولوژی‌های دیجیتالی و مشارکت بخش‌های خصوصی می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سازمان ملل متحد طرحی به نام اهداف توسعه پایدار ارائه داده که بر اساس آن قرار شده تمام کشورهای سراسر جهان برای حفظ کره خاکی استراتژی‌هایی به کار گیرند و جهان را در مسیر پایداری به سمت جلو پیش برند. اگرچه شیوع بیماری کووید -۱۹ نیز نقش مهمی در کاهش سرعت دستیابی به اهداف توسعه پایدار ایفا کرده است، با این حال، مقامات در بسیاری از کشورهای دنیا، تا پیش از انتشار ویروس کرونا نیز هیچ اقدامی برای رسیدن به این هدف انجام نداده بودند. در واقع، می‌توان به جرأت ادعا کرد که شیوع بیماری جدید از این حیث، تأثیرات زیادی بر ساکنان سیاره زمین به جای گذاشته چرا که اغلب مردم را از مزایای زندگی سالم باخبر کرده و آن‌ها را به سمت زندگی پایدار سوق داده است.

نقش کرونا در رسیدن به اهداف توسعه پایدار

پس از انتشار ویروس کرونا، بسیاری از برنامه‌ریزان شهری بیش از پیش به تکنولوژی دیجیتالی برای حل بحران به وجود آمده رغبت پیدا کردند و به نتایج شگفت‌انگیزی نیز دست یافتند. از سوی دیگر، مشارکت بخش‌های خصوصی و کارآفرینان در برطرف نمودن چالش‌های اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی طی دوران کرونا نیز نقش بسیار مهمی در حل بسیاری از بحران‌های به وجود آمده ایفا کرده است.

بدیهی است که تا پیش از ظهور بیماری کووید -۱۹، هیچ کشوری طی یک دهه اخیر به طور جدی اقدامات لازم برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار را آغاز نکرده بود و مردم در مسیر اشتباه زندگی را سپری می‌کردند. کاهش تردد خودروها در دوران قرنطینه و در پی آن، پایین آمدن باور نکردنی سطح آلودگی هوا، نشان داد که مردم نقش مهمی در سلامت خود و محیط زیست اطرافشان به عهده دارند. به همین دلیل، اتخاذ سبک زندگی سالم در میان جهانیان به سرعت ترویج یافت و همین امر، مقامات شهری را نیز به سمت رسیدن به اهداف توسعه پایدار سوق داد.

گرایش به توسعه‌های مثبت در پی انتشار کرونا

رغبت برنامه‌ریزان در اغلب نقاط جهان، به خصوص شهرهای هوشمند به استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتال طی شیوع بیماری کووید -۱۹ به طور قابل توجهی افزایش یافته است. گرایش مردم به انجام دورکاری یا برگزاری کلاس‌های درسی به صورت مجازی یکی از بهترین مثال‌ها در این زمینه است که پیشرفت‌های بسیاری نیز در خصوص تکنولوژی در پی داشته است. کارآفرینان طی این دوران توانسته‌اند به خوبی از راه دور فعالیت کارکنان خود را به مدیریت کنند و حتی امکان بازدید از آثار هنری نمایشگاه‌ها و موزه‌ها به صورت دیجیتالی برای مردم فراهم آمده است.

نقش کرونا در رسیدن به اهداف توسعه پایدار

مهم‌تر از همه اینکه، استفاده از ابزارهای دیجیتالی نظیر داده‌های ماهواره‌ای و اطلاعات مربوط به کیفیت آب، مدیریت کشاورزی و سایر موارد مشابه به طور قابل توجهی افزایش یافته است. بدون شک توانایی مدیریت صحیح آب و محصولات کشاورزی با استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتال، یکی از بهترین رویکردها در رسیدن کشورها به اهداف توسعه پایدار خواهد بود.

نوآوری توسط مردم، طراحان، معماران، مقامات رسمی و سایر مسئولان برای مهار ویروس کرونا و سایر بحران‌هایی که بشر امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کند، طی این دوران به اوج خود رسیده است. از طرفی، تحولات دیجیتالی که ممکن بود طی سه سال اتفاق بیافتد، تنها پس از گذشت سه ماه رخ داد و پیشرفت‌های بسیاری پیش روی بشر امروز قرار داد.

نقش کرونا در رسیدن به اهداف توسعه پایدار

بخش‌های خصوصی نیز به حل اثرات منفی پاندمی کرونا پرداخته و از این طریق، اثرات مثبت زیادی بر زندگی شهرنشینی امروز و حتی آینده به جای گذاشته‌اند. به عنوان مثال، شرکت چندملیتی انهایزر-بوش اینبیف، واقع در شهر لون بلژیک، که کار آن تولید انواع نوشیدنی است، از طریق ایجاد زیرمجموعه‌هایی کوچک، به حل مسائل پیچیده‌ای در زمینه آب، اقلیم، کشاورزی و ضایعات پرداخته است. کارخانه‌های کوچک تحت نظر شرکت انهایزر-بوش اینبیف به طور کامل از حمایت‌های مدیر شرکت اصلی برخوردار هستند، اکنون نوآوری‌های خود برای حل بحران‌های فوق را به طور آزمایشی انجام می‌دهند.

کد خبر 481316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.