بودجه شهرداری دو برابر نشده است/ بعد از شورا بازنشسته می‌شوم

رئیس شورای شهر تهران گفت: بودجه شهرداری دو برابر نشده و نهایتاً ۲۵ الی ۲۷ درصد افزایش داشته است. شما می‌دانید در سالهای قبل تبصره‌ها در بودجه نمی‌آمد اما برای سال ۱۴۰۰ تبصره‌ها در قالب بودجه ارائه شد که افزایش ۱۳ تا ۱۴ هزار میلیارد تومانی بودجه مربوط به تبصره‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن هاشمی در پایان جلسه (امروز) شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات جلسه هم اندیشی و صحن شورای شهر تهران اظهار کرد: امروز قبل از آغاز صحن، جلسه هم اندیشی با حضور شهردار تهران داشتیم که آخرین وضعیت پرونده آقای عیسی شریفی در دادسرای نظامی و اقداماتی که شهرداری انجام داده برای برگشت طلب شهرداری از شرکت رسا تجارت مبین مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه: از دیگر موضوعات مطرح شده در جلسه هم اندیشی بحث تعدادی تاکسی بود که از دو سه سال قبل از خارج وارد شده بود و قرار بود در یکی از پروژه‌های به عنوان تاکسی خارجی استفاده بشود، اما چون پروژه راه اندازی نشده این تاکسی‌ها هم تکلیفشان معلوم نشده، لذا از شهرداری خواستیم این تعداد تاکسی را تعیین وضعیت کند.

هاشمی در خصوص بررسی اساسنامه سازمان‌ها و شرکت‌ها تصریح کرد: در جلسه امروز بررسی اساسنامهسازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری در دستور کار قرار گرفت. همانطور که می‌دانید در شهرداری ۴۳ شرکت و سازمان داریم اما اساسنامه تعدادی از اینها به تصویب شورا نرسیده و خود به خود به تصویب وزارت کشور هم نرسیده است و بعضاً می‌گوئیم اینها، سازمان‌ها و شرکت‌های غیر قانونی هستند و نمی‌توانند با این وضعیت به کار خود ادامه دهند.

وی افزود: برای حل این مشکل مقرر شد اساسنامه برای همه سازمان‌ها و شرکت‌ها تهیه شود تا آنها بتوانند موضوعات خود را در اساسنامه بگذارند و اینگونه قانونی شوند. در این راستا قرار شد شهرداری لایحه بدهد که در موعد مقرر هم این لایحه را ارسال کرد و در کمیسیون برنامه و بودجه مورد بررسی قرار گرفت اما کمیسیون برنامه و بودجه بعضی از ادغام‌ها را در اصلاح اساسنامه انجام داده بود که موجبات تغییر ساختار را ایجاد شده بود که البته مورد مخالفت شهرداری و برخی اعضا قرار گرفت لذا در این جلسه رأی به برگشت این لایحه به کمیسیون برنامه و بودجه داده شد.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در ادامه این جلسه چند مصوبه حمل و نقلی داشتیم که هم در مورد هیأت مدیره تاکسیرانی بود و هم در خصوص نرخ بار اضافه بر روی پل‌ها که در این راستا جرایمی تعیین شد تا کامیون‌ها بار اضافه روی پل‌ها نبرند.

هاشمی اظهار کرد: در این جلسه همچنین افزایش سرمایه برای شرکت واحد اتوبوسرانی نیز در قالب مجمع اتوبوسرانی تصویب شد تا بتوانند اتوبوس تهیه کنند. می‌دانید نرخ‌ها به دلیل تورم به شدت افزایش پیدا کرد و این امر باعث شده بود سقف قراردادی شرکت واحد نگذارد قراردادهایشان امضا شود و لذا ما به عنوان مجمع اتوبوسرانی این افزایش سرمایه را تصویب کردیم.

وی افزود: در این جلسه آخرین گزارش مالی خزانه دار تا آخر بهمن ۹۹ ارائه شد که بر اساس آن ۶۵ درصد درآمد را توانسته‌ایم جذب کنیم که البته قولی که دادند این بوده که تا آخر اسفند این میزان به ۸۰ درصد خواهد رسید. از این میزان تنها ۷، ۸ درصد بودجه غیر نقدی بود و همچنان مشکل درآمد غیر نقد پابرجا است.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه یادآور شد: در این جلسه همچنین لایحه یک فوریتی با عنوان اعطای مجوز به شهرداری جهت انجام معاملات احداث پروژه‌های (پیوند و پهنه‌های مجاور بزرگراه امام علی (ع)خیالستان زندگی) واقع در منطقه ۸ و " پل باغ آیت الله هاشمی رفسنجانی " واقع در منطقه ۲ شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت.

هاشمی گفت: برای اجرای این پروژه‌ها باید از سقف اختیارات شهردار عبور می‌کردیم که اعضای شورا به یک فوریت این لایحه رأی دادند و قرار شد که در کمیسیون‌های مربوطه مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد و به صحن شورا بیاید و اگر تأیید شد قرارداد را امضا کنند.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه و در پاسخ به این سوال که شهرداری با کسری بودجه ۲۰ درصد به سال ۱۴۰۰ وارد می‌شود لذا چطور به تحقق بودجه دو برابر شده سال ۱۴۰۰ می‌تواند خوشبین باشد گفت: در ابتدا باید بگویم بودجه شهرداری دو برابر نشده و نهایتاً ۲۵ الی ۲۷ درصد افزایش داشته است. شما می‌دانید در سالهای قبل تبصره‌ها در بودجه نمی‌آمد اما برای سال ۱۴۰۰ تبصره‌ها در قالب بودجه ارائه شد که افزایش ۱۳ تا ۱۴ هزار میلیارد تومانی بودجه مربوط به تبصره‌ها است.

هاشمی در ادامه افزود: این را هم باید اضافه کنم که بودجه سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ انبساطی بسته شد و ما از بودجه ۲۰ هزار میلیارد تومانی به بودجه ۳۰ هزار میلیاردتومانی رسیدیم که با توجه به این افزایش بودجه باید گفت میزان تحقق درآمدهای شهرداری در سال ۹۹ رضایت بخش است چرا که در پایان سال ۹۸ ما ۱۵ هزار میلیارد تومان درآمد محقق شده داشتیم اما امسال بالغ بر ۱۹ هزار میلیارد تومان که چهار هزار میلیارد تومان افزایش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: این در شرایطی است که در سال ۹۹ با توجه به شرایط کرونایی و رکود در ساخت و ساز و نیز افزایش قیمت‌ها عملکرد مالی شهرداری تهران در جذب درآمدها بد نبوده است.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه اظهار کرد: این در شرایطی است که وضعیت درآمدهای پایدار ما نیز بد نبوده است و ۳۰ درصد درآمدها مربوط به درآمدهای پایدار بوده که البته برخی اعضا اعتقاد دارند درآمد مازاد تراکم را نیز باید به عنوان درآمد پایدار حساب کنیم که اگر اینگونه باشد بالغ بر ۵۰ درصد درآمدهای ما پایدار خواهد بود.

هاشمی ادامه داد: با این وجود می‌توان گفت عملکرد شهرداری در جذب درآمدها خوب بوده و در شرایط کرونایی و رکود اقتصادی و افزایش هزینه‌ها، شهرداری هم توانسته شهر را مدیریت کند، هم خلاف قانون عمل نکرده و هم شهر فروشی نکرده، ضمن آنکه ما مگا پروژه هم نداشتیم که روی آن تبلیغات کنیم هرچند اگر هم داشتیم صدا و سیما مانوری روی آن نمی‌داد.

وی در پایان سخنان خود درخصوص اینکه برای انتخابات شوراها ثبت نام می‌کند، گفت: در انتخابات شوراها ثبت نام نکرده و شرکت نخواهم کرد.

هاشمی در خصوص اینکه چه برنامه‌ای برای بعد از شورا دارد گفت: سال آینده بازنشسته می‌شوم و باید ببینم آیا مسئولان برنامه‌ای دارند که من را به کار برگردانند.

وی درخصوص ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری هم توضیح داد: امیدوارم برای کاندیداتوری ریاست جمهوری گول نخورم.

رئیس شورای شهر تهران همچنین در خصوص آزادی دو شهردار بازداشت شده گفت: در حال حاضر این دو فرد با وثیقه آزاد شدند اما چون هنوز متهم هستند نمی‌توانیم در موردشان صحبت کنیم می‌دانید که افراد تا زمانی که متهم هستند و تا زمان اعلام رأی دادگاه حتی نامشان باید پنهان بماند.

کد خبر 481281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.