شدت گرفتن درگیری‌ها در ۳ استان یمن

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی هفته گذشته در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی ۷ روز گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

عملیات جدید ارتش عراق علیه بقایای داعش

نیروهای حشد شعبی عراق امروز (یکشنبه) عملیات امنیتی برای تعقیب عناصر بازمانده داعش در این کشور آغاز کردند. در این عملیات هشت تیپ حشد شعبی و نیروهای وابسته با پشتیبانی جنگنده‌های ارتش عراق شرکت دارند.

حشد شعبی در بیانیه‌ای اعلام کرد، این عملیات، تکمیل عملیات "انتقام شهدا" با حمله به مخفیگاه‌های داعش است‌. عملیات از شرق دیالی شروع می‌شود تا امنیت در این منطقه برقرار و در مقابل داعش حفظ شود. عملیات امنیتی عراق برای تعقیب بازمانده‌های تشکیلات تروریستی داعش اخیراً افزایش یافته است.

نتانیاهو: نیاز اردن به ما کمتر از نیاز ما به اردن نیست

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی طی مصاحبه‌ای با کانال ۱۳ تلویزیون این رژیم در خصوص لغو سفرش به امارات گفت.

وی با اشاره به حملات هفته گذشته به تأسیسات نفتی عربستان گفت موشک‌های بر فراز آسمان عربستان مانع عبور هواپیمای وی از حریم هوایی این کشور پس از جلوگیری اردن از ورود به حریم هوایی‌اش شد.

نتانیاهو گفت: "نمی‌خواهم به جزئیات بپردازم.

وی درباره تنش ایجاد شده با اردن گفت: نیاز اردن به روابط خوب با اسرائیل، کمتر از نیاز ما به روابط خوب با اردن نیست.

پیش‌تر قرار بود نتانیاهو با هلی‌کوپتر از فرودگاه بن گوریون به امان و از آنجا با هواپیمای لوکس خصوصی به ابوظبی سفر کند. پس از آنکه اردن از ورود نتانیاهو به فضای هوایی خود در روز پنجشنبه جلوگیری کرد، این پرواز لغو شد، این پس از آن بود که عصر چهارشنبه تل‌آویو از ورود حسین بن عبدالله، ولیعهد اردن به ورود به مسجد مبارک الاقصی جلوگیری کرد.

ورود ۴۵ کامیون ائتلاف آمریکا از عراق به سوریه

یک کاروان جدید متعلق به ائتلاف تحت امر واشنگتن از اقلیم کردستان عراق از طریق گذرگاه مرزی «الولید» وارد شمال و شرق سوریه شد.

شبکه خبری روسیا الیوم اعلام کرد: این کاروان متشکل از حدود ۴۵ کامیون حامل مواد لجستیک، خودروهای نظامی و تانکرهای سوخت بود که از اقلیم کردستان عراق از طریق گذرگاه مرزی «الولید» وارد شمال و شرق سوریه شد.

این کاروان از طریق اتوبان بین‌المللی M۴ به سمت «دیرالزور» و «الحسکه» که پایگاه‌های نظامی آمریکا در آن مناطق وجود دارند حرکت کرد.

شدت گرفتن درگیری‌ها در ۳ استان یمن

سه استان تعز، حجة و مأرب شاهد درگیری‌های شدید میان نیروهای وابسته به حکومت دست نشانده عربستان با نیروهای انصارالله است. در حالی که سازمان ملل نسبت به وخیم شدن وضعیت انسانی یمن هشدار می‌دهد.این درگیری‌ها با پوشش هوایی نیروی هوایی عربستان انجام می‌شود و طی آن ده‌ها تن از هر دو جبهه کشته و زخمی شده‌اند.

از هفت فوریه گذشته نیروهای انصارالله حمله خود به استان راهبردی مأرب را تشدید کرده‌اند. مأرب به علت ثروت‌های نفتی و گازی‌اش مهمترین مرکز حکومت وابسته به عربستان در یمن است و وزیر دفاع این دولت در آن به سر می‌برد.

انصارالله یمن پیشنهاد آمریکا را رد کرد

سخنگوی انصارالله یمن ضمن رد پیشنهاد نماینده آمریکا در یمن برای آتش بس، آن را "توطئه‌ای" دانست که یمن را در مرحله خطرناک‌تر از حال حاضر قرار می‌دهد. محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله گفت: آنچه فرستاده آمریکا پیشنهاد داده است چیز جدیدی نیست و نمایانگر چشم‌انداز سعودی و بین‌المللی طی یک سال پیش است.

وی افزود: در این پیشنهاد، نه اشاره‌ای به توقف محاصره شده و نه آتش بس بلکه تنها توافقاتی است که در نهایت منجر به از سرگیری محاصره از کانال‌های دیپلماتیک می‌شود.

عبدالسلام ادامه داد: اگر آنها جدی بودند پایان جنگ و محاصره را اعلام می‌کردند. ما از این موضع استقبال خواهیم کرد.

وی ادامه داد: اینکه یک نماینده آمریکایی بیاید طرحی را کمتر از آن چیزی که توسط نماینده سازمان ملل ارائه شده است، پیشنهاد دهد، غیر قابل قبول است. همه می‌دانند که حمله به یمن و محاصره آن از شش سال پیش برای یک روز هم متوقف نشده است، پس مفهوم جنگ و محاصره از نظر آمریکایی‌ها چیست؟

سخنگوی انصارالله یمن افزود: آمریکایی‌ها با ارائه شرایط عربستان به عنوان پیشنهادی برای متوقف کردن جنگ، بار دیگر نشان دادند که صریحاً در پشت تجاوز و محاصره ایستاده‌اند. هیچ تغییر واقعی در خصوص پایان دادن به جنگ و لغو محاصره وجود ندارد بلکه تنها واگذار کردن امور به دست طرف دیگر است.

عبدالسلام تأکید کرد: آنها می‌خواهند که ما از طریق گفتگو آنچه که از طریق جنگ و محاصره به دست نیاورده‌اند به آنها بدهیم.

وی با اشاره به اینکه انصارالله کلیه شرایط پیشنهادی طرف‌های دیگر را درباره کمک‌های بشردوستانه پذیرفته، خاطرنشان کرد: وقتی هیچ بهانه‌ای برای ادامه محاصره پیدا نکردند، مدعی شدند که کمک‌ها به کسانی که شایسته آن هستند نمی‌رسد.

سخنگوی انصارالله در پایان گفت: ما خواهان یکسان سازی درآمدها در یمن و پرداخت حقوق هستیم. آنها این موضوع را رد می‌کنند و می‌خواهند درآمدها را در یک حساب خاص که آنها کنترل می‌کنند قرار دهند.

جنگنده‌های روسیه مواضع داعشی‌ها در بیابان سوریه را ۲۵ بار هدف قرار دادند

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که جنگنده‌های روس مناطق استقرار داعشی‌ها در داخل مثلث حلب-حماه-رقه را ۲۵ بار مورد حمله قرار دادند.

این پایگاه خبری گزارش داد: چهار جنگنده روسی به صورت متناوب مناطق پراکنده‌ای از صحرای سوریه را هدف حملات سنگین خود قراردادند، این جنگنده‌های از ساعات اولیه صبح حدود ۲۵ حمله هوایی به مناطق استقرار داعشی‌ها در داخل مثلث حلب-حماه-رقه و در مرزهای دو استان رقه و دیرالزور در این صحرا انجام دادند و گزارش‌هایی از تلفات نیز وجود دارند.

این مرکز در ادامه اعلام کرد: روسیه تلاش می‌کند پس از شکست در نابودی داعشی‌ها در این منطقه طی عملیات‌های زمینی، این بار با بمباران شدید هوایی به تحرکات این گروه تروریستی و فعالیت‌های گسترده آن پایان دهد.

شاهزاده سعودی: عربستان به جای آمریکا گزینه‌های دیگری برای خرید سلاح دارد

عبدالرحمان بن مساعد بن عبدالعزیز، شاهزاده برجسته عربستانی در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی "السعودیه" تاکید کرد: عربستان به جای آمریکا که دولت جدیدش تصمیمات متعددی برای محدود کردن همکاری با ریاض و حمایت از آن در پیش گرفته، گزینه‌های مختلفی برای خرید اسلحه دارد.

این شاهزاده سعودی با تاکید بر این که هر دو طرف عربستانی و آمریکایی به یکدیگر نیاز دارند، گفت: واشنگتن علاوه بر نقش محوری که در مبارزه با تروریسم برای کشورش ایفا می‌کند، شریک تاریخی کشورش است.

بن عبدالعزیز درباره تلاش آمریکا جهت محدود کردن سلاح برای عربستان با طرح این مطلب که " اسلحه در همه جا وجود دارد"، موضعگیری‌های اخیر دولت آمریکا درباره کشورش را کم اهمیت دانسته و آن را به وعده‌های انتخاباتی مربوط دانست که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا همانند رؤسای جمهوری سابق آمریکا که فوراً برای تقویت روابط کشورشان با عربستان بازگشتند، هرگز در رها کردن آنها درنگ نخواهد کرد.

کد خبر 481211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.