اراک ۱۴۰۰؛ سال نونوار شدن اتوبوس‌های فرسوده

کلانشهر اراک یکی از قطب‌های صنعتی کشور است و امروز با توجه به مهاجرت پذیری به دلیل صنعتی بودن و جذب نیروی کار، جمعیت در آن روز به روز در حال افزایش است از این رو ضرورت تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی، ایمن، ارزان و پاک دوچندان می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ارائه خدمات مناسب و به هنگام ناوگان حمل و نقل عمومی می‌تواند در کاهش انگیزه افراد به استفاده از وسایل نقلیه شخصی و جلوگیری از تحمیل هزینه سنگین و ایجاد آلودگی زیست محیطی و مصرف بی رویه سوخت مؤثر باشد. ناوگان اتوبوسرانی به عنوان گزینه مناسب و کم هزینه برای گسترش خدمات حمل و نقل شهری است. این ناوگان با برخورداری از سهم بیشتری از مسافران در کاهش آلودگی بسیار مؤثر است و با توسعه آن می‌توان در راستای کاهش آلودگی هوا به ویژه در شهرهای آلوده‌ای همچون اراک، گام‌های مؤثر برداشت.

با وجود شیوع ویروس کرونا هنوز هم افراد زیادی از اتوبوس و تاکسی برای رفت و آمدهای خود استفاده می‌کنند که اعتمادسازی و ایجاد شرایط ایمن برای این افراد در وضعیتی چنین بحرانی مسئله‌ای است که باید بیش از همیشه مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

در کنار گفته‌های معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک در خصوص ضدعفونی روزانه و شست و شوی ویژه اتوبوس‌های عمومی از تصویب بودجه پیشنهادی برای بازسازی اتوبوس‌های فرسوده کلانشهر اراک در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری خبر داد؛ بازسازی و نوسازی ناوگان عمومی اراک اتفاقی است که مردم چند سالی است منتظر آن هستند، بنابراین امیدواریم این اقدام در حد مصوبه باقی نمانده و در سال جدید شاهد اقدامی جدی در راستای نوسازی اتوبوس‌های شهر باشیم.

بازسازی اتوبوس‌های فرسوده اراک در سال جدید محقق می‌شود

محمد رضا خسروی، معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک به خبرنگار ایمنا گفت: بودجه پیشنهادی برای بازسازی اتوبوس‌های فرسوده نیز توسط شورای اسلامی شهر اراک تصویب شده و در بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری گنجانده شده است بنابراین در سال جدید اقدام لازم برای بازسازی ناوگان فرسوده به نتیجه می‌رسد.

وی در خصوص روند برنامه‌های این سازمان ادامه داد: در شرایط کنونی باید به فکر نوسازی ناوگان اتوبوسرانی باشیم، البته نیاز به خرید اتوبوس‌های جدید با استانداردهای بالا یورو ۴ و یورو ۵ دارای ضوابط کاهش آلودگی هوا وجود دارد که با توجه به تحریم‌ها تحقق این مهم یا مقدور نیست یا با شرایط بسیار سخت و قیمت‌های بالایی باید انجام شود.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک خاطرنشان کرد: وقتی با اتوبوس‌های فرسوده بدون استاندارد رو به رو هستیم نتیجه آن آلودگی هوا و نارضایتی شهروندان خواهد بود، البته نه تنها در اراک بلکه در بسیاری از کلانشهرها با این موضوع رو به رو هستیم که در این راستا سازمان شهرداری‌ها و وزارت کشور تدابیری را اتخاذ کرده که بتوان از طریق خرید اوراق مشارکت تعدادی اتوبوس وارد چرخه ناوگان کرد تا شهرها به اندازه کافی اتوبوس نو و دارای استاندارد در اختیار داشته باشند.

خسروی افزود: ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس و تاکسی ملزم به انجام معاینه فنی هستند، بنابراین در بازه‌های زمانی سه ماهه و شش ماهه کل ناوگان حمل و نقل اتوبوس تاکسی موظف به اخذ معاینه فنی هستند و این کار در سال جدید هم باید انجام شود.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک تصریح کرد: در گذشته حدود ۱۲۰ دستگاه اتوبوس فعال در شهر داشتیم که به طور میانگین روزانه ۱۰۰ هزار مسافر را جا به جا می‌کردند، در فروردین و اردیبهشت ماه نیز با توجه کاهش زمان فعالیت اتوبوسرانی این آمار ۷۰ درصد کاهش پیدا کرد، در حال حاضر نیز ۸۵ دستگاه اتوبوس در سطح شهر فعال است که روزانه حدود ۵۰ هزار مسافر را جا به جا می‌کند که می‌توان گفت تقریباً جمعیت مسافران یک دوم نسبت به گذشته کاهش یافته است.

خسروی در خصوص افزایش کرایه اتوبوس و تاکسی‌های شهر گفت: همچون سال‌های گذشته نرخ پیشنهادی برای اعمال در سال ۱۴۰۰ تهیه و پس از سیر مراحل قانونی و تأیید شورای اسلامی شهر و فرمانداری جهت اجرا ابلاغ و برای اطلاع شهروندان اطلاع رسانی کامل خواهد شد.

حدود ۲۵ درصد بودجه شهرداری به حوزه حمل و نقل اختصاص دارد

ایرج رضایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی کلانشهر اراک به خبرنگار ایمنا گفت: بودجه پیشنهادی ۱۴۰۰ شهرداری اراک که جهت بررسی به شورای شهر تحویل شد، نزدیک ۱,۲۰۰ میلیارد تومان بود؛ اما در نهایت بودجه حوزه حمل و نقل و ترافیک مبلغ ۲۸۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به تصویب رسید که معادل ۲۵.۴ درصد از کل بودجه سال ۱۴۰۰ است.

وی افزود: مبلغ ۶۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت جهت خرید اتوبوس تأیید و ۲۰ میلیارد تومان برای تأمین و نوسازی ۵۱ دستگاه اتوبوس فرسوده شهرداری که عمدتاً اقشار آسیب پذیر جامعه از آنها استفاده می‌کنند، اضافه و مقرر شد در صورتی که در اعتبارات سال جدید افزایش به وجود آمد سقف اعتبارات مذکور تا ۲۰ میلیارد تومان در متمم بودجه لحاظ شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی کلانشهر اراک اظهار کرد: همچنین مبلغ ۵ میلیارد تومان به یارانه بلیط به بودجه پیشنهادی اضافه شد که در این حوزه شهرداری پیشنهادی ارائه نکرده بود تا در جهت کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه که از ناوگان اتوبوسرانی استفاده می‌کنند، حمایت شود.

کد خبر 481205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.