افزایش ۸ میلیون مترمربعی فضای سبز در قم

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: در طول سال‌های ۹۴ تا ۹۹ با حدود ۸۰۰ هکتار توسعه فضای سبز در عرصه‌های شهری و جنگلی افزایش سرانه فضای سبز صورت گرفته است.

به گزارش ایمنا، پیام جوادیان با اشاره به آخرین وضعیت سرانه فضای سبز شهر قم، اظهار کرد: کل مساحت عرصه‌های فضای سبز در قم در سال ۹۴، هفده میلیون و ۸۰۰ هزار مترمربع بوده است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ یک هزار و ۸۷۰ هکتار فضای سبز در قم توسعه یافت و این میزان درمجموع به ۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمربع رسیده است، افزود: در طول سال‌های ۹۴ تا ۹۹ در حدود ۸ میلیون مترمربع و در حدود ۸۰۰ هکتار توسعه فضای سبز در عرصه‌های شهری و جنگلی، افزایش سرانه فضای سبز داشتیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم تصریح کرد: سرانه فضای سبز در واقع مساحت کل فضای سبز تقسیم بر جمعیت است که سرانه فضای سبز در سال ۹۴ حدود ۱۴ مترمربع به ازای هر شهروند در قم بوده و در سال ۹۹ به ۲۰.۲ مترمربع توسعه پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه قم در سطح کشور بعد از اصفهان با ۲۶ متر و شیراز با ۲۳ مترمربع، سومین کلان‌شهری بوده که سرانه بیشتری دارد، گفت: به‌طورکلی ۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمربع فضای سبز تقسیم بر حدود یک‌میلیون و ۲۸۰ هزار نفر به رقم ۲۰ مترمربع فضای سبز می‌رسیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم تصریح کرد: یعنی به ازای هریک از شهروند قمی، ۲۰ متر فضای سبز شهری و جنگلی داریم؛ این آمار دقیق است و اطلاعات آمار توسط سامانه اطلاعات مکانی GIS اندازه‌گیری شده است.

جوادیان خاطرنشان کرد: دراین‌باره اطلاعات به وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها ارسال‌شده و آمار بسیار دقیق و معتبر است، در سال ۹۴ کلیه بوستان‌ها و پارک‌های شهری که ۲۶۵ مورد بوده است که در سال جاری به ۳۶۸ پارک شهری افزایش داده‌ایم.

وی افزود: در حال حاضر در هشت منطقه قم، ۳۶۸ پارک شهری داریم که به‌صورت مستقیم در اختیار شهروندان قرار دارد، در طول این پنج سال نیز پارک شهری زیادی را احداث کردیم که دارای ابعاد مختلف است و فقط یک مورد آنکه در هفته درختکاری افتتاح می‌شود شامل بوستان حنانه در منطقه دو با ۴۲ هزار مترمربع مساحت است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با بیان اینکه تعداد کل احداث فضای سبز، باغچه سازی و کاشت حاشیه معابر نیز در افزایش فضای سبز بسیار مؤثر است، گفت: در مسائل زیست‌محیطی و برای مردم در طول این پنج سال ۴۵۲ کیلومتر در حاشیه معابر، خیابان‌ها و عرصه‌های معبر، باغچه‌سازی و کاشت درخت داشته‌ایم.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در اکثر بوستان‌ها شهربازی‌های سرپوش بوده است به دلیل شیوع کرونا، هنوز مجوز بازگشایی آن‌ها را به ما ندادند که تا بهمن‌ماه با مصوبه ستاد کرونا در استان قم، این بوستان‌ها تعطیل بود.

جوادیان تصریح کرد: بوستان‌ها در ابتدای بهمن‌ماه بازگشایی شد و تقریباً از اول فروردین‌ماه تا اوایل بهمن‌ماه فقط چهار ماه، بوستان‌ها بازگشایی داشتند و سایر ایام با مصوبه شورای استانی کرونا و اداره بحران استان تعطیل بودند و هنوز اجازه بازگشایی شهربازی‌ها را به ما نداده‌اند.

وی ادامه داد: در تمامی این بوستان‌ها، وسایل بازی ازجمله زمین اسکیت، تنیس روی میز ازجمله در بوستان نرگس و بوستان نجم وجود دارد، همچنین لاین دوچرخه‌سواری نیز در این بوستان‌ها داریم، البته بعضی از بانوان می‌خواهند دوچرخه را از منزل به بوستان بیاورند که این مجوز را استان به ما نداده‌اند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم خاطرنشان کرد: به تعداد مکفی در تمامی این بوستان‌ها، اماکن تفریحی و امکانات و دوچرخه برای بانوان وجود دارد و در صورت کمبود و یا وجود مشکلاتی، شهروندان می‌توانند از طریق سامانه ۳۰۰۰۱۳۹۷ به‌صورت پیام کوتاه عنوان کنند، کارشناسان و بازرسان آن‌ها را بررسی می‌کنند و بلافاصله آن‌ها را رفع عیب می‌کنند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت شهربازی‌های شهر قم، گفت: درباره شهربازی مردادماه سال ۹۹ نخستین شهربازی بزرگ شهر قم واقع در بوستان علوی به مساحت هشت هزار مترمربع افتتاح شد، و بلافاصله پس از افتتاح با محدودیت‌ها و تعطیلی شهربازی مواجه شدیم که مجدداً از بهمن‌ماه آغاز شد.

منبع: فارس

کد خبر 481193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.